skage Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Regjeringen innfører obligatorisk båtførerbevis Regjeringens vedtak om å innføre obligatorisk båtførerbevis ble positivt mottatt da vedtaket ble presentert for båtorganisasjonene i et møte i Nærings- og handelsdepartementet. Det viktigste med vedtaket er den holdningsskapende effekten som vedtaket forhåpentlig vil få, og at det understreker nødvendigheten av å ha de nødvendige basiskunnskaper om lover og regler på sjøen. KNBF og andre representanter i møtet mente imidlertid at det er en svakhet at aldersgrensen er satt så lavt som til 30 år. Erfaringene viser at problemgruppen er menn i 40-50 års alderen og de som kjøper stor båt som sin første båt uten å ha kunnskaper om, eller erfaring med, båtlivets skrevne og uskrevne lover og regler. De utgjør imidlertid et lite mindretall, men adferden deres bidrar til å skape betydelig utrygghet og mistrivsel på sjøen. Det positive er at regjeringens vedtak innebærer at også denne gruppen i så fall kan miste retten til å føre fritidsbåt. -Dette er en milepæl i arbeidet med sikkerhet til sjøs, sier nærings- og handelsminister Sylvia Brustad. Regjeringen har besluttet å innføre obligatorisk båtførerbevis for fritidsbåter fra 1. mai 2010. – Ordningen vil være med å fremme bedre holdninger og atferd på sjøen, sier Brustad. Det obligatoriske kravet til båtførerbevis vil gjelde båtførere som er født etter 1. januar 1980. Det er nødvendig med et slikt bevis for å føre fritidsbåter med lengde over 8 meter eller med motorkraft større enn 25 hestekrefter. Det anslås at rundt 170 000 personer må ha bestått båtførerprøven og skaffet seg båtførerbevis innen 1. mai 2010. Personer som har tatt båtførerprøven tidligere, slipper å ta prøven på nytt. Det stilles ikke krav til å gjennomføre kurs før prøven avlegges. – Regjeringen har lagt vekt på å lage en enkel og forutsigbar ordning både for de som omfattes av den og for myndighetene som skal håndheve kravene, sier næringsministeren. Regjeringen setter samtidig i gang et arbeid som gjør det mulig å frata personer som er født før 1980, retten til å føre båt og å inndra båtførerbevis ved overtredelse av regelverket til sjøs, slik det er i veitrafikken. – Jeg vil dessuten oppfordre alle som er født før 1980 som ikke alt har tatt båtførerprøven, til også å ta prøven, sier nærings- og handelsminister Sylvia Brustad. Quote Link to post
Mix Posted November 7, 2008 Share Posted November 7, 2008 Jeg er imponert over hva enkelte medlemmer får med seg her på BP. Er det dette som kalles "Breaking News" Quote Link to post
skage Posted November 8, 2008 Author Share Posted November 8, 2008 Var dette gammelt nytt, er jeg noe treg eller. Quote Link to post
BårdK Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 Det er to tråder til om samme tema, men slikt skjer - mao. ikke noe stort problem. Quote Link to post
nimbuster Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 Tror du refererer noe feil, for det skal være 25 hk eller mer...ike bare mer enn 25 hk. Dette er å lese på websiden til Sjøfartsdir: http://www.sjofartsdir.no/no/Aktuelt/Regje..._batforerbevis/ "Vedtaket som nå er gjort inneber at alle som skal føre ein fritidsbåt over 8 meter og/eller har 25 hk eller meir etter 1.mai 2010, må ha båtførerbevis." ...mens andre steder står det "mer enn"... Hva er egentlig riktig her mon tro? Quote Link to post
roaldbj Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 Her http://www.sdir.no/no/Vis_Sjovett/Obligato..._batforerbevis/ garderer de seg og bruker begge formuleringene. "Mer enn 25 HK" i overskriften og "har 25 hk eller meir" i avsnittet under. Quote Link to post
johnson Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 Tviler på at dette senker ulykkestatesikken, når det er de som er mest utsatt som slipper og ta prøven (menn over 40 år i jolle) Quote Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
johnson Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 + at det kommer sikkert til og bli langt flere kriminelle p.g.a. at de ikke tar prøven Quote Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
nimbuster Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 Båtførerbeviset har kanskje mest til oppgave å skape gode holdninger og gi opplæring i sjømannskap....snarere enn et verktøy for å få ned ulykkesstatistikken. Hvis det er meningen at det bare skal gjelde for mer enn 25 hk, kunne man like gjerne skrive 30 hk eller mer ikke sant? Ok, mulig det finnes en sjark med 27 hk... Quote Link to post
Lett match Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 Hvis det er meningen at det bare skal gjelde for mer enn 25 hk, kunne man like gjerne skrive 30 hk eller mer ikke sant? Ok, mulig det finnes en sjark med 27 hk... Hadde det stått 30 HK eller mer ville det muligens blitt solgt 29,9 HK motorer i Norge etter hvert. På samme måte som det selges motorer med 9,9 Hk i dag? Hvor stor motor man burde ha lov til å kjøre uten båtførerbevis skal jeg uttale meg om. Men det kunne muligens ha vært en hastighetsbegrensning i loven, slik det er i dag med 16 års loven. Quote Link to post
kurth Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 Syntes det er fint at denne saken nå er avklart. Ser på Livredd .no at det fortsatt står at obl. bevis skal innføres fra o1 01 09 selv om de sa i en annen tråd at de skulle forandre på dette umiddelbart . Quote Link to post
Poseidon Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 Sjøfartsdirektoratet surrer; og det er heller ikke noen stor nyhet . . . . Hvis man f.eks ser på Sjøfartsdirektoratets hjemmeside så står det som overskrift, med store bokstaver: Obligatorisk båtførerbevis over 25 meter og/eller mer enn 25 hk. Jeg gjorde dem oppmerksom på flausen samme dag som nyheten kom ut, men de har ennå ikke klart å rette det opp. Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
27 knop Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 Okay; ble litt forvirret av forskjellige svar. Båtførerprøven må tas mer enn 8 m, men ikke 8 m blank?, og man må ta den for 25 hk eller mer enn 25 hk. Quote Link to post
Slagskibet Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 Jeg gjorde dem oppmerksom på flausen samme dag som nyheten kom ut, men de har ennå ikke klart å rette det opp. Ikke så utålmodig nå ! La den hurtigarbeidene komiteen se på problemet først. TTT vet du. Quote Link to post
27 knop Posted November 9, 2008 Share Posted November 9, 2008 Hadde det stått 30 HK eller mer ville det muligens blitt solgt 29,9 HK motorer i Norge etter hvert.På samme måte som det selges motorer med 9,9 Hk i dag? Forskrift om minstealder m.v. for førere av visse maskindrevne fartøy under 25 registertonn brutto. § 1. Anvendelse Denne forskrift gjelder for fører av maskindrevet fartøy under 25 registertonn brutto som: 1. kan oppnå større fart enn 10 knop (18,5 km/t), eller 2. har motor med større ytelse enn 10 HK (motorytelsen skal i denne forbindelse være antall HK oppgitt av motorfabrikanten), eller 3. har større lengde enn 8 meter (26,6 fot). Altså; man kan kjøre en 10-hester når man er under 16 år (med mindre fartspotensiale er over 10 knop eller mer enn 8m). Er det ikke avgiften som gjør at det er 9,9 hestere? Quote Link to post
27 knop Posted November 9, 2008 Share Posted November 9, 2008 Innlegg 14 og 16 Er det da ikke slik (Poseidon)? Quote Link to post
Poseidon Posted November 9, 2008 Share Posted November 9, 2008 Er det da ikke slik (Poseidon)? For å være helt ærlig så synes jeg det er knekkende uinteressant om slike grenser går på 7,99 eller 8,00 eller 8,01 meter. Det samme med motor 24,99 eller 25,00 eller 25,01 HK. Det blir for akademisk for meg, denslags får lovmakerne våre ta seg av . . . . Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
27 knop Posted November 10, 2008 Share Posted November 10, 2008 For å være helt ærlig så synes jeg det er knekkende uinteressant om slike grenser går på 7,99 eller 8,00 eller 8,01 meter. Det samme med motor 24,99 eller 25,00 eller 25,01 HK.Det blir for akademisk for meg, denslags får lovmakerne våre ta seg av . . . . Er jeg enig i; men jeg er en av dem som biter meg merke i slike foskjeller og blir litt småirritert at det for eksempel i båtboka mi skrives på forskjellige måter og har dermed forskjellig betydning. Men jeg får holde meg til forskriftene, og jeg regner da med at innleggene var riktige. Quote Link to post
27 knop Posted November 10, 2008 Share Posted November 10, 2008 Men er det da noen som vet hvorfor det er 9,9-hester? Er det, som jeg påstår, (dyrere) hk-avgift? Quote Link to post
2nd Trikker'n Posted November 11, 2008 Share Posted November 11, 2008 For å være helt ærlig så synes jeg det er knekkende uinteressant om slike grenser går på 7,99 eller 8,00 eller 8,01 meter. Det samme med motor 24,99 eller 25,00 eller 25,01 HK. Det blir for akademisk for meg, denslags får lovmakerne våre ta seg av . . . . Bravo. Endelig et intelligent innlegg om hk og meter. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.