Jump to content

Da blir det obligatorisk båtførerprøve


skage

Recommended Posts

Regjeringen innfører obligatorisk båtførerbevis

Regjeringens vedtak om å innføre obligatorisk båtførerbevis ble positivt mottatt da vedtaket ble presentert for båtorganisasjonene i et møte i Nærings- og handelsdepartementet. Det viktigste med vedtaket er den holdningsskapende effekten som vedtaket forhåpentlig vil få, og at det understreker nødvendigheten av å ha de nødvendige basiskunnskaper om lover og regler på sjøen. KNBF og andre representanter i møtet mente imidlertid at det er en svakhet at aldersgrensen er satt så lavt som til 30 år. Erfaringene viser at problemgruppen er menn i 40-50 års alderen og de som kjøper stor båt som sin første båt uten å ha kunnskaper om, eller erfaring med, båtlivets skrevne og uskrevne lover og regler. De utgjør imidlertid et lite mindretall, men adferden deres bidrar til å skape betydelig utrygghet og mistrivsel på sjøen. Det positive er at regjeringens vedtak innebærer at også denne gruppen i så fall kan miste retten til å føre fritidsbåt.

 

-Dette er en milepæl i arbeidet med sikkerhet til sjøs, sier nærings- og handelsminister Sylvia Brustad. Regjeringen har besluttet å innføre obligatorisk båtførerbevis for fritidsbåter fra 1. mai 2010.

 

– Ordningen vil være med å fremme bedre holdninger og atferd på sjøen, sier Brustad.

 

Det obligatoriske kravet til båtførerbevis vil gjelde båtførere som er født etter 1. januar 1980. Det er nødvendig med et slikt bevis for å føre fritidsbåter med lengde over 8 meter eller med motorkraft større enn 25 hestekrefter.

 

Det anslås at rundt 170 000 personer må ha bestått båtførerprøven og skaffet seg båtførerbevis innen 1. mai 2010. Personer som har tatt båtførerprøven tidligere, slipper å ta prøven på nytt. Det stilles ikke krav til å gjennomføre kurs før prøven avlegges.

 

– Regjeringen har lagt vekt på å lage en enkel og forutsigbar ordning både for de som omfattes av den og for myndighetene som skal håndheve kravene, sier næringsministeren.

 

Regjeringen setter samtidig i gang et arbeid som gjør det mulig å frata personer som er født før 1980, retten til å føre båt og å inndra båtførerbevis ved overtredelse av regelverket til sjøs, slik det er i veitrafikken.

 

– Jeg vil dessuten oppfordre alle som er født før 1980 som ikke alt har tatt båtførerprøven, til også å ta prøven, sier nærings- og handelsminister Sylvia Brustad.

Link to post

Tror du refererer noe feil, for det skal være 25 hk eller mer...ike bare mer enn 25 hk.

 

 

Dette er å lese på websiden til Sjøfartsdir: http://www.sjofartsdir.no/no/Aktuelt/Regje..._batforerbevis/

 

"Vedtaket som nå er gjort inneber at alle som skal føre ein fritidsbåt over 8 meter og/eller har 25 hk eller meir etter 1.mai 2010, må ha båtførerbevis."

 

...mens andre steder står det "mer enn"...

 

Hva er egentlig riktig her mon tro?

Link to post
Hvis det er meningen at det bare skal gjelde for mer enn 25 hk, kunne man like gjerne skrive 30 hk eller mer ikke sant? Ok, mulig det finnes en sjark med 27 hk...

 

Hadde det stått 30 HK eller mer ville det muligens blitt solgt 29,9 HK motorer i Norge etter hvert. På samme måte som det selges motorer med 9,9 Hk i dag?

 

Hvor stor motor man burde ha lov til å kjøre uten båtførerbevis skal jeg uttale meg om.

Men det kunne muligens ha vært en hastighetsbegrensning i loven, slik det er i dag med 16 års loven.

Link to post

Sjøfartsdirektoratet surrer; og det er heller ikke noen stor nyhet . . . .

 

Hvis man f.eks ser på Sjøfartsdirektoratets hjemmeside så står det som overskrift, med store bokstaver:

 

Obligatorisk båtførerbevis over 25 meter og/eller mer enn 25 hk.

 

Jeg gjorde dem oppmerksom på flausen samme dag som nyheten kom ut, men de har ennå ikke klart å rette det opp.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Hadde det stått 30 HK eller mer ville det muligens blitt solgt 29,9 HK motorer i Norge etter hvert.På samme måte som det selges motorer med 9,9 Hk i dag?

 

Forskrift om minstealder m.v. for førere av visse maskindrevne fartøy under 25 registertonn brutto.

 

§ 1. Anvendelse

Denne forskrift gjelder for fører av maskindrevet fartøy under 25 registertonn brutto som:

1. kan oppnå større fart enn 10 knop (18,5 km/t), eller

2. har motor med større ytelse enn 10 HK (motorytelsen skal i denne forbindelse være antall HK oppgitt av motorfabrikanten), eller

3. har større lengde enn 8 meter (26,6 fot).

 

Altså; man kan kjøre en 10-hester når man er under 16 år (med mindre fartspotensiale er over 10 knop eller mer enn 8m).

 

Er det ikke avgiften som gjør at det er 9,9 hestere?

Link to post
For å være helt ærlig så synes jeg det er knekkende uinteressant om slike grenser går på 7,99 eller 8,00 eller 8,01 meter. Det samme med motor 24,99 eller 25,00 eller 25,01 HK.

Det blir for akademisk for meg, denslags får lovmakerne våre ta seg av . . . .

Er jeg enig i; men jeg er en av dem som biter meg merke i slike foskjeller og blir litt småirritert at det for eksempel i båtboka mi skrives på forskjellige måter og har dermed forskjellig betydning. Men jeg får holde meg til forskriftene, og jeg regner da med at innleggene var riktige.
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...