Jump to content

Mercruicer 4.2 med bravo drev.


Mixen

Recommended Posts

Hei

Oss har problem med motoren, topp pakning har gått 3 ganger. No er oss frustrert og forstår ikkje ka som er gale.

Motoren har enkle topper. Klare ikkje å finne noen skeivheter i sylinder annleggsflate eller på toppen.

Har prøvd å skiftet bolter. Har fulgt instruksjonbok med teigting av bolter med tanke på moment og antal grader trekk.

Men alikavel så har pakknigene gått. på 2 og 3 cylderea.

Klare ikkje å forstå kvifor???

 

Noen som har ei forklaring på dette? Event tips? Alternativ til måter å trekke opp moment på boltene/toppene? Eventult ka som kan forårsake at pakkningen har gått?

 

Mvh Karsten

Link to post

Det har jo vært bytta en del topper på disse motorene. Sikker på at det ikke er det som er problemet??? Får du litt vann i sylinderen før start, er det jo stor skjangse for at du blåser ut pakningen. Ellers kan det jo være feil tykkelse på pakkningen, eller at cyl foringen ligger for lavt

Link to post

Har en lik motor selv som har gått 500t . Ingen topp problemer med denne har heller ikke hørt at dette er et problem for disse motorene, men på topp dekselet står det en "advarsel" Husk og trekke til topp boltene etter første 100t Regner med at det er som på mange biler at det er strekk bolter og viktig og etter trekke.

Alle topper har et spesielt mønster boltene må skrues til på. Det skal ikke begynnes i ene enden, eller i hver ende men fra midten og vekselsvis utover på hver side.

Er du i tvil om toppen(e) er plan eller ikke kan nok et dreierverksted sjekke dette for deg og evt plane toppene hvis det lar seg gøre.

Link to post

Du må sjekke at det er riktig tykkelse på pakningene i forhold til den del av sylinderforingen som stikker opp.

Det finnes tre forskjellige tykkelser, 1,42 1,52 og 1,62. I manual står det hvordan man ser hvilken tykkelse en pakning har ved å se på merker på ene kanten av pakningen.

Du må måle høyden på foringen over blokken for å finne hvilken pakning som passer. Om ingen passer må sylinder foringen justeres med skims.

På nyere motorer er det to stk pakninger som hver dekker tre sylindre.

Eldre motorer har en pakning pr topp. Du burde kanskje få tak i de nye pakningene og bytte alle.

Når alle topper har vært av, skal boltene trekkes til med å begynnne fra fronten og gå bakover etter et sikk sakk mønster. Det står forklart i manualen som du må ha.

Plane toppene bør vel også gjøres hver gang de er av.

 

Ellers så har jeg snakket med noen som påstår at man skal bruke paknings sement, men Mercruiser manual og importør sier at de skal monteres tørre, dvs uten paknings sement.

 

Hvis nye pakninger blåser, kan du ha brukt feil tykkelse, feil moment eller dratt til boltene i feil rekkefølge.

 

En som har reparert mange BMW og Mercruiser sa at 10mm boltene trekkes til med 10kp og 12 mm boltene med 16kp. Trekkes til i et par omganger. Begynn med f.eks halparten av momentet.

 

Det som står i manualen med å bruke vinkel i siste tildragning trengs ikke om du bruker 10 og 16 kg som slutt moment.

 

Solberg Motor har pakninger til alle 4,2L.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Hei

TAkk her e mange goe tips.

Eg har aldri tenkt på dette med høgden på syl foring i forhold til tykkels på pakningen.

Klare ein å måle høgde med hjelp av skyve lær da kansje?

 

Som skreve om nye å gammle pakninger så har vi prøvd begge typen. Ikkje billi med pakning sett. Noen som har tips om plasser å kjøpe billge kvalitet sett da?

Oss har prøvd oslo sylinder servic, der fekk oss enkle topp pakninger å på Remvik å standal der fekk oss slike som går over tre.

 

OK, så visst oss trekke 10kp på 10 mm og 16 på 12mm bolter i rett rekefølge så treng vi ikkje å følge instruksjon med disse 70graderene etter trekk? Somme folk har snakket om å teigte eit visst moment for å så løyse å teigte på nytt? Hørt om dette? Event tips?

 

Og kva med å etter trekke boltene etter x antall gang timer? Event hvor stort moment?

 

Oss har sjekket toppene opp mot en glass plate og klare ikkje å sjå noen skeiv heter, er det då nødvendig å plane dei?

 

 

Karsten

Link to post
Oss har sjekket toppene opp mot en glass plate og klare ikkje å sjå noen skeiv heter, er det då nødvendig å plane dei?

Karsten

 

Eg har aldri prøvd å kontrollere en topp mot glass så der kan eg ikke utale meg om, men når du kontroler om en topp er rett så skal denne kryss skjekkes og begge veier med en rettholt, her er de snakk om maks skjeivhet mellom 0,10 til 0,20 mm.

Når vi skiftet toppakning på motor så plansliper vi altid toppene :smiley: + nesten altid skifter vi bolter. dette for å sleppe å ta av toppen om 6 månder og skiftet på ny.

Link to post

Høyde på foring over blokk måles best med måleur, da får du riktig høyde.

Vet ikke hva du har, men 1,42 er standard. Du kan da bruke 1,52 uten problem, det ifølge Mercruiser.

Er pakningen lavere enn foringen, sier det seg selv at det ikke blir tett.

Vanlig vis trenger man ikke skimse foringen.

 

Trekke til med 10 og 16 kp er uten vinkel til slutt. Mange mekanikere mener det bedre.

 

Etter trekke til boltene er nok nødvendig, løsne helt den ene, tror det er 10 mm og trekk til på nytt, se for sikkerhets skyld i manualen. 12 mm trekkes til 16 kp.

 

Plane elller sjekke topper er vel og nødvendig. Å plane toppene er best. Uansett blir de minimalt slipt, maks 0.10.

 

Boltene er det mange som bytter ut hver gang man overhaler toppene. Man antar at det blir bra første gangen.

Boltene kan brukes om igjen maks 3 ganger i følge manualen.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...