Jump to content

Maks turtall har plutselig sunket.


saga

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en Saga 25 CC med en AQAD 31A - DP290 som jeg siden påsken har jeg hatt liggende ved hytta. Var tilbake en tur i helga og da manglet det plutselig 200 rpm på topp turtall. Tidligere så fikk jeg rundt 4000-4100 rpm på fullt, mens nå kryper nålen så vidt over 3800-3900 rpm. Tidligere så var responsen på motoren veldig kjapp fra marsjfart ved 3500 rpm og opp til maks. Nå går det veldig tregt å øke turtallet. Ved akselrasjon opp til 3500 rpm så er det ikke noe merkbar forskjell, men over dette turtallet så er forskjellen stor. Er klar over at jeg har hatt litt høyt turtall på maks men det kom etter en overhaling av dieselpumpen for 1,5 år siden.

 

Det første jeg tenkte på var groe. Det er en del ferskvann i sjøen der hvor båten har ligget og det gror ganske bra der, men at det på 2 uker skulle gro så mye synes jeg er rart. Har tidligere aldri vært plaget av groe der hvor båten vanligvis ligger. Der kan den ligge et år i sjøen uten at det er noe groe.

 

Det eneste jeg er sikker på er at da jeg la fra meg båten for to uker siden så var alt OK mens nå etter 2 uker så har turtallet sunket.

 

Er det noen som kan ha noen tips om hva dette kan skyldes?

Link to post

1. Tette dieselfiltre. Bytt filtre og se om dette hjelper.

 

2. Kan du ha mistet litt av turbotrykket ditt mellom turbo og innsug? Jeg hadde akkurat samme problemene på min TD 70 motor - løste seg etter at jeg utbedret en liten lekkasje før innsugingsmanifoilen.

 

3. Dersom motoren din har "begynt å røyke" kan du tipse oss om det - og fargen på røyken. Kan også være turboproblem, løper turbinen lett rundt?.

Link to post

Takk for svar.

 

Dieselfiltrene er nettopp skiftet.

 

Tror ikke det kan være at det "lekker" turbotrykk da innsugssystemet ble sjekket ved skifte av intercooler. Motoren akselrerer også normalt opp til marsjfart og det er vel da turboen yter sitt maksimale? Sjekket nettopp også at skovlen på innsugssiden på turboen gikk fint rundt.

 

Denne motoren ryker mye hvit røyk ved oppstart slik som de fleste motorer av denne type gjør. Ved driftsvarm motor så er det ikke mye røyk. Kun en liten svart dott som kommer ut ved kraftig akselrasjon.

 

Det rare er at dette ikke skjedde gradvis, men fra den ene turen til den andre. Båten hadde som sagt ligget ubrukt i 2 uker mellom de to turene.

 

Mangler nå liksom "spruten" som motoren tidligere hadde de siste 500 rpm opp til maks.

Link to post

Minner om mitt tilfelle.

 

De alternativene jeg kan tenke meg i mitt tilfelle er:

 

1: Groe på propell/drev/båtbunn.

2: Sperre i eksosutløpet (klaffene i belgen f.eks.)

3: Justeringsmutrene på gasswiren på dieselpumpen har løsnet slik at pumpen ikke får fullt pådrag.

 

Ved rusing av motoren i fri så kommer den over 4500 rpm.

 

En annen ting er at jeg en av de siste dagene i påsken fikk mooringstauet (30-40 mm) til en gjøk som bare hadde slengt det fra seg flytende midt i innkjøringen til båthavna på propellene. Mulig dette har gjort noe med propellene? Motoren/turtallet fungerte imidlertid OK på de få turene jeg hadde etter dette.

 

Det blir vel å ta båten på land og sjekke for groe, propeller og eksosbelg. Det er uansett på tide da det er over 1 år siden den sist var på land.

Link to post
  • 2 uker senere...

Har nå fått tilbake det manglende turtallet og de etterlengtede knop.

 

Skiftet racorfilteret og sjekket filteret på fødepumpen (som så helt greit ut). Vasket turboen et par ganger med zalovann og tiltet opp drevet og skrubbet det rent og pusset av propellene med fint smergelpapir.

 

Racorfilteret tror jeg ikke var årsaken bak turtallsfallet, men både turbovasken og rengjøring av propeller/drev tror jeg gjorde utslaget. Får nå litt over 4000 rpm og 26 knop på maks.

 

Senere skal ladeluftkjøleren ut for vask/rens da jeg mistenker at den er en del tilgriset av oljedampen fra veivhusluftingen, da det kommer en del olje ut fra dreneringshullet i underkant av ladeluftkjøleren. Skal legge om veivhuslufteslangen i en bypass via en egen beholder som kan fange opp eventuelt oljesøl slik at dette ikke går rett i turboen og ladeluftkjøleren.

Link to post

Skal legge om veivhuslufteslangen i en bypass via en egen beholder som kan fange opp eventuelt oljesøl slik at dette ikke går rett i turboen og ladeluftkjøleren.

 

Samme trikset som blir gjort av de som trimmer bilene sine (litt mer enn bare chip). Catch-tank heter det visst. De mest avanserte bruker en liten tank med filter på luftinga for å hindre at det kommer skitt inn i motoren igjen, mens andre bare bruker en halvliterflaske. Hvordan det er på båt vet jeg ikke, men på bil er ikke det lov med catch-tank da miljøkravene sier at oljedampen skal ledes inn i motoren igjen.

Men på den annen side: Hvem sjekker slikt på en båt da?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...