Smaapala Svart 9.November.2008 Link til dette innlegget Svart 9.November.2008 Jeg har sett en gammel SABB oppfyring med dobbelt pumpe sett. Ett for vann og ett for diesel .DVS også to innspøytningsdyser. Det ble fortalt at dette skulle virke. Forsto det var noe en eksprimenterte med under krigen. Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.November.2008 Link til dette innlegget Svart 9.November.2008 Luft er da bedre enn vann. Blir ikke så mye søl om det blir lekkasje http://www.tu.no/nyheter/samferdsel/articl...e?service=print Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sydvesten Svart 9.November.2008 Link til dette innlegget Svart 9.November.2008 Det eneste vann jeg kjenner til som kan brennes er nok vanlig vann som tilsettes gjær og litt sukker før en lar det stå en stund i godt temperert atmosfære før det "brennes"... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Teerex Svart 9.November.2008 Link til dette innlegget Svart 9.November.2008 Mange biler kan kjøre på dette såkalte "brente" vannet.. E85 er ei blanding av 85% etanol 99,5% og blyfri 95 bensin. E85 har en bankefasthet på 104 oktan. Etanol (C2H5OH), også kalla sprit eller etylalkohol, er ein alkohol som – fordi han har så kort karbonkjede – har ein forholdsvis høg vassløyselegheit i høve til andre alkoholar. Etanol utgjer den rusframkallande komponenten i drikker som øl, vin og sprit. Framstilling skjer oftast ved gjæring av sukkerhaldige væsker (dagens sidemålkvote). Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Motorconsult Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 … injiserte vann in i motorene for å få krefter nok til å ta av fra den korte rullebanen. Teorien er jo at van utvider seg flere hundre ganger i fordampningsfasen. Vanninnsprøytning er brukt på racingmotorer til å beskytte dem og få jevnere varme på forbrenningen. Virkningen her er at vannet virker kjølende (tar energi fra forbrenningsgassene til oppvarming, fordampning og overheting), og derfor kan man tilføre mer brennolje og derigjennom mer energi per volumenhet forbrenningskammer. Dette resonnementet gjelder for vanntilsetning både i gassturbiner og i stempelmotorer. Motoren som går på vann har eksistert i mange år, patentet er kjøpt opp og lagt på is. Ingen varmekraftmaskin kan bruke vann som drivstoff. Vannet må tilføres energi et eller annet sted – enten i en dampkjel eller i et forbrenningskammer i en turbin eller sylinder. Noen kommentarer angående virkningsgrader i forbindelse med bruk av ”lurium”: Vi forhandler som kjent noe slikt, nemlig Hammerdown. Hverken dette eller lignende stoffer kan redusere brennoljeforbruket med mange prosenter i en ny eller nyoverhalt motor. Når mange allikevel observerer betydelig reduksjon, skyldes det at motoren har hatt innvendig koksbelegg, særlig på stempelfjærer, og at dette belegget er blitt fjernet. Belegg på stempelfjærer reduserer kompresjonstrykket, og det gir lavere virkningsgrad og høyere forbruk. Når tilsetningsstoffet fjerner koksbelegget, blir stempelfjærene igjen i stand til å gjøre jobben de var laget for, og motorens virkningsgrad øker mot det den var da motoren var ny og ren. Skal virkningsgraden øke utover dette, må tilsetningsstoffet påvirke prosessforløpet i motoren. For spesielt interesserte: Dersom vi tilsetter 5% vann i emulsjonen vi fremstiller for å redusere NOx, reduserer vi brennoljeforbruket med ca. 1%. Prosessforløpet i motoren påvirkes gunstig. Med 10% vann i emulsjonen endres ikke forbruket, og med 20% vann øker det med ca. 1 prosent. Dette gjelder nye eller nyoverhalte motorer. Men vi installerer vanligvis ikke emulsjonssystem på nye eller nyoverhalte motorer, fordi det ikke er de som slipper ut mest NOx, så da så…. Sitér dette innlegget Link to post
TokkTokk Svart 21.November.2008 Link til dette innlegget Svart 21.November.2008 Semidiesler med vanninjection var vanlig før. Etter slik jeg har forstått det så var det for å kjøle glødehodet under full belastning. Hadde selv en gang en UNION 15-25 HK, denne var bygget om fra såkalt vanntopp til topp med vridbar spiss og kjølestykke (i messinglegering) som kjølte toppen. Vanninjectiontoppen hadde to dyser en med diesel og en med vann, og disse sprøytet rett opp i glødekulen som var en knytteneve stor. Problemet var at disse glødekulene sprakk mye lettere enn en topp med vridbar spiss (dyse) som en justerte hvor dieselen skulle forstøves (enten med forstøving helt i toppen ved pluggen som ble forvarmet, og når motoren var varm, ble dieselen kjørt rett ned mot stempelet. Man kan vel si at en semidiesel er en "rein" diesel når den har dieselstrålen rett mot stemmpelet. Mener å huske at vanntopp semidiesler var noe som var før de fant ut dette med vridbar spiss (dyse). Da jeg hadde UNIONEN var det flere vanntopper (sprukne) som lå som ballast i båten. Snakket med en del gamle karer som hadde jobbet masse med disse motorene, og de sa at det var mer krefter i motoren når den hadde vanntopp, men var mer driftsikker mer vridbar spiss. Problemet var jo at en måtte ha vanninjection for å kunne kjøre på fullt, og når de gikk tom for ferskvann, ja så tok de sjøvann, og de er ikke bra for motoren. Vanlig vann i en motor er ikke noe å være redd for, har du en daukjørt motor, ta vann eller farris. Finn en vakumslange eller få vannet inn i motoren på en annen måte samtidig som du har godt turtall, ja så har du en gullande rein motor etter noen liter. Vann og diesel og bensin, ja det er mye rart. Tror selv at vann kan ha en skikkelig effektøkning når temperatur og turtall er rett. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 21.November.2008 Link til dette innlegget Svart 21.November.2008 Vanninsprøytning er ikke noe nytt. Tyskerne brukte det på jagerflyene sine i 2.verdenskrig. FW190 og ME109 Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 21.November.2008 Link til dette innlegget Svart 21.November.2008 Vanninjeksjon har vert og vert brukt på både på stempelmotorer og turbiner. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 21.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2008 Her er link til noet intresert. Hvis dette er riktig kan bli økonomisk å kjøre med en sver bensinmotor... www.leadsleap.com/go/14700 Jeg har pratet med den gubben her og dette er en storsvindler. Anbefaler ingen å kontakte han Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Larspo Svart 23.November.2008 Link til dette innlegget Svart 23.November.2008 Jeg er av den oppfattningen, at det som regel er noen som alltid vet bedre enn slike "små-brukere". GM som sliter så forferdelig om dagen pga synkende SUV salg, å halvere forbruket på disse bilene ville reddet GM. Da surrer det litt oppe i hodet hos meg om de ikke hadde vurdert dette som en løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.