Jump to content

Brenne vann i steden for bensin!


Servicemannen

Recommended Posts

Hei,

Motorer har jeg ikke greie på! Men jeg har jobbet på en kortbaneflyplass. Der mener jeg at kontrollflyet til luftfartsverket, injiserte vann in i motorene for å få krefter nok til å ta av fra den korte rullebanen. Teorien er jo at van utvider seg flere hundre ganger i fordampningsfasen. Kanskje dette kan benyttes på en eller annen måte på bilmotorer også?

Link to post

Det er bare tull, juks og fanteri. Noen er ute etter pengene dine (og e-post adressen din).

Du kan ikke skille oksygen og hydrogen i vannet uten å tilføre (minst) like mye energi som du får tilbake når du forbrenner hydrogenet.

 

Når det gjelder fuktig luft derimot, mener jeg at jeg har hørt at vanndamp kan virke som katalysator (?) og gi bedre forbrenning av bensinen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Du kan ikke skille oksygen og hydrogen i vannet uten å tilføre (minst) like mye energi som du får tilbake når du forbrenner hydrogenet.

 

Her er et gøyalt eksperiment hvor man spalter hydrogen fra vann. Dette kan gjøres med enkle hjelpemidler.

Men man får et et vist inntrykk av energimengden som må tilføres.

Link to post

Vi innjiserer vanligvis vann dispergert i luften foran luftinntaket på gassturbiner for å opprettholde effekten på varme sommerdager.... og det hjelper betydelig på effekten...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Dette er ikke vanninsprøytning. Kommntaren forteller at det er spalting av vann (H2O) til hydrogen og oksygen, som deretter brukes i tillegg til vanlig drivstoff i en motor. Det er en del måter å gjøre dette på, og egentlig ganske enkelt å snekre sammen i løpet av noen mørke og kalle vintermåneder.

 

Her er to modifiserte bilmotorer

 

Ok, tilkoblingen er egentlig litt vanskeligere enn den ser ut dersom systemet skal fungere optimalt.

 

Å si at motoren går på vann er nok litt drøyt. Et av systemene for å produsere hydrogengass bruker aluminium, og med jevne mellomrom må du bytte aluminiumoksid med ren aluminium. Hvor langt du kan kjøre på masta til naboens pinnebåt gjenstår å se...

 

Du kan ikke skille oksygen og hydrogen i vannet uten å tilføre (minst) like mye energi som du får tilbake når du forbrenner hydrogenet.

Det er et viktig poeng, ja. På den annen side kan du lagre energi i celler med lavere vekt. Dermed har du laget en hybridmotor som brenner med renere eksos og bruker et lett og relativt billig batteri.

Link to post

Er det ikke sånn at mager blanding kan gi får varm forbrending? litt vann ville senket tempraturen og hindret full skærings.På de 1000ccm RRR (mc) blir det brukt mye ekstra bensin får å senke tempraturen i katalysatoren når det blir belastet på det meste.. På godkjent løpsbensin er det maksgrense på vanninnholdet..

Link to post

At vanninjeksjon kan øke thrusten i en forbrenningsmotor er en kjent sak. Dette fordi massen i luften øker. Thrusten på en jet kan beregnes ved endring i massefart. Spesiellt ved lav tetthet på luften (varmt og tørt) har dette god effekt. Dette medfører imidlertid selvsagt tilsvarende økt fuelforbruk.

Spalting av vann krever netto energi som Nilspils påpeker. At du ved enkle metoder kan fylle vann på tanken og spare netto 60% drivstoff er selvsagt noe stort sprøyt. Den siden var vel relativt lett å holde seg unna for de som har hatt tilgang på Internet i mer enn tre uker.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Spalting av vann krever netto energi som Nilspils påpeker. At du ved enkle metoder kan fylle vann på tanken og spare netto 60% drivstoff er selvsagt noe stort sprøyt. Den siden var vel relativt lett å holde seg unna for de som har hatt tilgang på Internet i mer enn tre uker.

Likevel ser det ut til at den del folk setter i gang og modifiserer bilene sine. :lol:

 

Nå vel, det beste du kan håpe på å oppnå er å få laget deg et "batteri" som gir fra seg hydrogen i stedet for elektrisk strøm og er lettere enn et vanlig batteri. Og, selv om du klarer å lage det lettere så betyr ikke det at det er billigere.

 

På den annen side, denne greia er da mye morsommere enn å montere magneter på drivstoffslange og luftinntak. :crazy:

Link to post

Du er åpenbart inne på noe her NilsPils, og jeg mener også at samme retortikk gjerne brukes om lurium til å ha på tanken eller motoren... Dette vil ikke oljeselskapene vite noe av siden det vil redusere salget av olje er jo en retorikk som gjerne brukes av menigheten til lurium... maken til fjas skal man lete lenge etter... men det morsomm er jo at folk tror på dette.... Folk er lettlurte i allefall om det er vann på tanken eller Hammerdown, QMI og hva nå alle disse luriumene kalles...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Et lurium var turbinmotor lagt av plast og den brant bensin. Den hadde ingen kjøling og 30kg motor var 120hk. Prototypen av bil den satt i var i mellemklasse, hadde ingen girboks, kun akseluttak fra motor som hadde maksturtall på 30.000omr. Arbeidstempuratur var ca. 1700grader og på grunn av lav vekt på motor og drev ble bilen veldig lett og trengte derfor mindre bremser og så videre. I slutten var den 120hk prototypen utrolig sprek og brukte kun 0.35L per mil. Med videre utvikling skulle produktsjonsbilen bruke ned mot 0.15L per mil. Produktsjonskostnaden på motoren skulle bli meget lavere en på tradisjonale motorer og man kunne få byttemotor på bensinstasjoner vis man trengte en ny og bytte av motor var ca. 5 minuters arbeid. Oppfinneren tjente formue på den oppfinnelsen på grunn av at General Motors kjøpte hele greia og satt under stol. De hadde vært investert så meget i tradisjonal motor å de var ikke plass til ny teknikk hadde dem for argument.... :nono:

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...