Poseidon Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 Ombord i POSEIDON II har jeg to Volvo TAMD 120B-CC som går inn på ett felles samle- og reduksjonsgear. På gearet er en peilestav som jeg har vanskelig for å tolke merkene på, og i tilgjengelig dokumentasjon finner jeg ikke noe "hint" om hvordan merkene skal forståes. Derfor setter jeg, som så ofte før, min lit til ekspertisen på baatplassen.no Jeg har idag fotografert den nederste delen av peilestaven. Den har følgende merker, beskrevet nedenfra (fra venstre i bildet). Ett markert spor laget med baufil. Merket med rødt på bildet. Enda ett spor av samme type, også merket med rødt på bildet. Så kommer en filt flate, ca 1 cm lang, merket med grønt på bildet Helt oppunder toppdekslet kommer også et filt spor, men det går rundt hele omkretsen. Også merket med rødt på bildet. Valget av farger til markering er helt tilfeldig; det finnes ingen grunn til å "tolke" rødt og grønt . . . . Jeg venter i spenning på om noen har en erfaring å bidra med slik at jeg kan sikre meg riktig nivå på gearoljen. Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Careka Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 Forslag på løsning: de røde merkene angir antall liter som fylles på. og riktig nivå, skal være innen det grønne. Quote Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Sleipner93 Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 Nei det er jaggu meg ikke lett og forstå seg på disse grønne Jan, eller hva? Quote Link to post
Frivakten Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 KALD og VARM oljenivå? Quote VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Gunga Din Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 hei Poseidon VP motorerne kom ombord 1984..... o skute var stasjonert i Holmsund?? (stemmer dette??) vi/jeg kunde prövt o ringe noen(gammel gubbe!) i SSRS i Holmsund......... bare en tanke...... Quote S/Y Gunga Din Link to post
Poseidon Posted November 8, 2008 Author Share Posted November 8, 2008 ....bare en tanke...... Det klinger som en veldig god tanke, men fra 1958 var den mange år i Holmsund med 4 Volvoer og 64 kileremmer inn på akslingen før den ble bygget om til 2 grønne + gear. Etter ombyggingen var den knapt nok i Holmsund, men de fikk andre kryssere, delvis med samme motor/gear-arrangement der oppe i iskanten.... Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Posted November 8, 2008 Author Share Posted November 8, 2008 KALD og VARM oljenivå? Gearet skal ifølge boken ha 50 liter olje. Avstanden mellom de merkene som jeg har merket med rødt er ca 7 cm og jeg kan vanskelig forestille meg at oljen utvider seg så voldsomt. I boken finner jeg en opplysning som forteller at oljenivået skal sjekkes ved tomgang og innkoblet gear. Videre står det at ved stillstand vil oljenivået ligge litt høyere.... Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Dieselboy Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 Er det ikke bare å tømme gearet helt for olje, så fylle på riktig mengde etter boken.......men det må vel hensyntaes om det evt er montert på oljekjøler og hvor mye som går i filter.... Vil tro at merkingen er laget slik at det fylles til et gitt merke, etter antal liter som skal på etter boka, så er der merker som kan kan brukes ved peiling under drift. (For å slippe å stoppe) ..... Quote Link to post
Dieselboy Posted November 8, 2008 Share Posted November 8, 2008 Du får legge ut den delen av boka her ....... Quote Link to post
Dieselboy Posted November 9, 2008 Share Posted November 9, 2008 Jeg tillater meg å "låne" denne tråden litt....Ombord i POSEIDON II har jeg to stk TAMD 120 B-CC som har gått ca 7.000 timer siden de ble montert i 1984. Jeg har aldri vært noe Volvo-fan, men når man er på bruktmarkedet blir det jo å ta de motorene som står ombord. Men siden du tydeligvis kjenner motorene godt har jeg et par spørsmål: 1) Boken beskriver oljeskift hver 250 timer. Dette forekommer meg å være veldig lite etter som det ved kontinuerlig drift i en yrkesbåt ville bli ca hver 10 dag.... Han som var maskinist ombord da jeg overtok mente at man med dagens oljer kunne gå minst det dobbelte timetallet. Hva sier du her? 2) Motorene har som du sikkert kjenner til et nominelt turtall på 1800 rpm. De kjøres inn på et samlegear til en propell med vridbare vinger. Motorene fordeler belastningen noenlunde likt ved at jeg bruker eksostemperaturene som referanse. Pga merkverdigheter i rpm-tellerne har forrige eier kjørt motorene med ca 1100 rpm og mye lett belastning. Det førte til nedfall av koks og sotkaker over dekk ved start. Nå kjører jeg motorene med ca 1400 rpm, fortsatt lett belastning, og da ligger eksostemperaturene i underkant av 300 grader. Vil 1400 være nok til at f.eks turboene får arbeide normalt, eller har du en annen anbefalt omdreining? Det hadde vært hyggelig å høre dine refleksjoner . . . . Følg boka når det gjelder olje og filterskift. Kan være en gang du er i en situasjon der det er nødvendig å kjøre lenger intervall, da er det greit å ha frisk olje på motorene. Hva er galt m turtellerne ? Ikke mulig å få ordnet ? Må nesten skjekke litt når det gjelder omdr-spørsmålet.....men det er opplagt at en må opp i litt belastning for å øke tempen og dermed en renere motor. Har du turbotrykkmålere, evt er disse jevne.....? Quote Link to post
Dieselboy Posted November 9, 2008 Share Posted November 9, 2008 Sitat fra serviceboken til en Cummins KTA19-G3 687 Hp ved 1800 rpm. Dette er en generatormotor.....starter og går rett opp på 1800 rpm uten last...så står det " om motoren startes og kjørers uten belastning, skal den ikke gå lenger enn 30 min. Dette for å unngå at det danner seg sot og avleiringer i brennkammeret. Om motoren kjøres lengre perioder uten belastning, må den kjøres med 50% last i 10 minutter...." Bare et lite eksempel på at "kald" motor uten last vil kokse..... Quote Link to post
Dieselboy Posted November 9, 2008 Share Posted November 9, 2008 Har du prøvd å kjøre på 1800 rpm da og maks stigning ? Vil tro at det er anslag på gear og motorer på maks pitch/pumpepådrag ? Quote Link to post
Poseidon Posted November 9, 2008 Author Share Posted November 9, 2008 Hva er galt m turtellerne ? Ikke mulig å få ordnet ? Jeg har til sammen 4 turtellere, som viser fire forskjellige omdreiningstall! Men jeg har sjekket med en "lasermåler" så nå vet jeg iallefall hvilken av de 4 som er nærmest sannheten. De forrige eierne av båten holdt seg til en måler som viser ca 500 rpm mer enn sannheten; derfor hadde de alt for lav omdreinging på motorene. Har du turbotrykkmålere, evt er disse jevne.....? Om de er jevne? De er Volvo..... dvs de viser i hytt og vær! Dette er en generatormotor.....starter og går rett opp på 1800 rpm uten last...så står det " Mine startes fra håndlunken og kjøres 5-10-15 minutter før de kobles inn og belastes. om motoren startes og kjørers uten belastning, skal den ikke gå lenger enn 30 min. Dette for å unngå at det danner seg sot og avleiringer i brennkammeret. Om motoren kjøres lengre perioder uten belastning, må den kjøres med 50% last i 10 minutter...." Dette er vel jevnt over det samme for alle turbodiesler? Det er neppe noe problem i mitt tilfelle. Bare et lite eksempel på at "kald" motor uten last vil kokse..... Ja, det vil den nok. Men etter at jeg la meg 500 rpm høyere på vanlig drift er nedfallet av koks og sot forsvunnet. Så den verste koksingen var nok pga for lav omdreining. Har du prøvd å kjøre på 1800 rpm da og maks stigning ? Knapt nok..... Vil tro at det er anslag på gear og motorer på maks pitch/pumpepådrag ? Ja, det er der nok, men jeg har ikke hatt noe behov for å finne dem. Når det gjelder propellstigningen så er der et rimelig presist instrument som viser denne, og det bruker jeg aktivt. Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Kaldfisk Posted November 9, 2008 Share Posted November 9, 2008 Gearet skal ifølge boken ha 50 liter olje. I boken finner jeg en opplysning som forteller at oljenivået skal sjekkes ved tomgang og innkoblet gear. Videre står det at ved stillstand vil oljenivået ligge litt høyere.... Tipper at den flatfilte, grønne flaten er nivåmerket ved stillstand. De to nederste merkene representerer da nivået ved gange – så lenge det holder seg innenfor er det ok. Det øverste røde ? Vites ikke, men det kan være et maksmerke for stillstand dersom for eksempel kjøler eller lignende er ekstremt store. (Men da kan du nesten se nivået gjennom peilehullet). Følg boka når det gjelder olje og filterskift. Kan være en gang du er i en situasjon der det er nødvendig å kjøre lenger intervall, da er det greit å ha frisk olje på motorene. Produsenter beskriver oljeskift ut fra ”worst case” - sandstormer og arktiske strøk – det er ok å følge så lenge garantien gjelder. Med de kvanta du nevner vil det sikkert svare seg å spandere 500 kr. på en oljeanalyse før et ev. oljeskift. Da får du tilbake mye også om generell motortilstand, dvs. mengde/trend av tungmetaller, bly, sink, salt, sot, sjøvann, sammen med eks.vis "oljen er i brukbar stand" . . . . samt kan du vurdere intervallet selv også. Kan godt hende det klarer seg med bare å skifte filtrene et par ganger før fullt oljeskift.. Alle oljeselskapene har slike laboratorier, pluss en del frittstående operatører. Som næringsdrivende har du en oljeavtale med et eller annet selskap ? Det kan for eksempel nevnes at generatormaskiner, 1500 –1800 rpm og 60-70 % kontinuerlig belastning fint klarer 12-1500 timer uten oljeskift. Tør ikke nevne hvilke intervall jeg har sett på trunkmaskiner med separator/sentrifugalfilter. Hemmeligheten ligger i oljetilstandskontroll. Om en går mye på redusert fart er en god regel " en motormessig joggetur den siste timen", kjøre fullt for å blåse ut. Quote Mvh Kaldfisk Link to post
Jonas Posted November 9, 2008 Share Posted November 9, 2008 Siden du skal peile oljen ved tomgang og innkoblet gear, betyr det kanskje også at den skal vere driftsvarm. Da vil jeg tro at det er det grønne feltet som er nivåmerket og at de røde kan brukes til å bli kjent med hvilken mengde som skal etterfylles ved nivå i forhold til de røde merkene. Slik at du slipper å peile for hver liter du fyller på. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.