Jump to content

Spenningsregulator


haig

Recommended Posts

Hei

Har kjøpt ny dynamo fra Drevia i Sverige til Volvo motor.

Det fulgte med en ekstern spenningsregulator? er det nødvendig og koble på denne

eller er det kun en ny mulig feilkilde?

Dagens løsning er 2 batterier og manuell vender mellom batt. 1 ,2 eller begge.

Takknemmelig for tips!

 

Haig

Link to post
Share on other sites

Om det ikke er spenningsregulator på dynamoen, må du selvfølgelig montere den.  Det er jo spenningsregulatoren som regulerer spenningen riktig, slik at den egner seg for lading av batteriene.  Det beste er om regulatoren regulerer spenningen til 14,4 volt.  Blir spenningen lavere, får du bare delvis opplading av batteriene. Blir spenningen høyere, koker batteriene, og blir hvis det får pågå lenge ødelagt. Likeretterdiodene i dynamoen vil også ryke hvis spenningen blir for høy, og det blir den fort uten regulator.

 

Det er skrevet mye om dynamoer, lading og spenningregulatorer i forumet tidliger.  Et søk på disse søkeordene vil utvilsomt gi deg mye nyttig lesing.  :yesnod:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...