Jump to content

Advarsel om vildt vejr - Syd

MajorAndy

Recommended Posts

Jeg synes, at det er en god ide med disse "Tjek fortøjningerne"-tråde. Men som enkelte andre har nævnt, så mangler der måske en generel tråd til at advare om potentielt farligt vejr.

Her er så en tråd, der kan advare om farligt vejr i syd...første varsel gælder for området fra Lindesnes over Oslofjorden til svenskegrænsen. I aften vil vinden tiltage fra sydvest og syd og kulminerer op ad formiddagen mandag med fuld storm visse steder. Jeg kunne forestille mig at der blev problemer med høj vandstand også.

Varsel fra met.no:

Sørøstlig sterk kuling 20 m/s. Regn. Moderat til dårlig sikt. Fra i ettermiddag sørvestlig stiv kuling 15 og i kveld kortvarig liten kuling 12. Natt til mandag økning til sørlig liten storm 22, fra mandag formiddag sørvestlig full storm 25, minkende utover ettermiddagen til stiv kuling 15. Regnbyger, utrygt for torden. Om kvelden forbigående sørlig frisk bris 10 og lettere vær

Redigeret 12.10. Vandstand cirka 1 meter over normalen (Middelvandstand) i Oslofjorden. Kilde : http://retro.met.no/cgi-bin/vannstand-appl...se=0&dogn=2

Andy

Takker for inlegget MajorAndy. Her kan det bli temmelig vilde tilstander. Sist gang vi hadde sterk vind og springflo hadde jo Enzo noen turer ut på Vallø for å se til at det gikk bra, det gjorde det ikke med alle og nå blir det mer vind.

Jeg skal i hvert fall sjekke presenningen !

(Værvarselet sier ca 10m/s i Drammen mandag morgen, mens for Svenner Fyr er det meldt ca 20m/s, Jammen godt han fikk hentet båten sin fra Brevik i går han som kjøpte Nidelv28)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ja...det var bare en opfølgning på det første indlæg...fra sidste uge. Det var ikke hensigten at råbe "Ulven Kommer", sorry ;-)

Men mens jeg er ved advarslerne, så tyder prognoserne på et meget markant frembrud af kulde over Skandinavien fra på onsdag/torsdag og hen over weekenden. Det kan bliver ganske koldt og en del sne, hvis de nuværende prognoser holder.-

Så er der måske grund til at få vinterforberedelserne gjort færdige i denne weekend - noget kan tyde på at vi får en omgang tidlig vinter i år.

Se bl. a. her: http://debat.tv2.dk/vejret/message.jsp?thr...;message=785186

Andy

Vil lige gentage min "advarsel": Det ser ud som om vi nu får en lidt længere periode med noget koldere vejr i syd. Regulære vinter-tilstande med frost og en del sne fra fredag og frem. Der er jo ingen der ved hvor længe det kommer til at vare - men jeg vil da flytte min båd lidt længere ind i havnen så jeg kommer i nærheden af bobleanlægget :-)

OG - få hældt frostvæske i toilettet og tappet vandet af...

Andy

• 1 måned senere...

Så er der en frisk omgang vind på vej!

Sent natten til lørdag begynder det at blæse op fra vest. Det kraftigste vindfelt vil ramme Norges sydvestlige kyst fra Bergen og sydpå fra lørdag klokken cirka 06.00 og frem. Vind fra vest drejende til nordvest med vindstyrker på op til 25 m/s på udsatte steder. Bølgehøjder på over 9 meter i Skagerrak.

Det er hvad prognoserne siger nu....

Fra yr.no:

Lørdag: Sørlig stiv kuling 15 m/s utsatte steder, sterk kuling 20 på kysten i nord, dreiende sørvest. Regn, snø over 600-800 m. Til dels store nedbørmengder. Lørdag formiddag økning til vestlig liten storm 22 utsatte steder og på kysten, dreiende nordvest med til dels full storm 25, lørdag kveld minkende til stiv kuling 15. Regnbyger og haglbyger, snøbyger over 500 m. Utrygt for torden

Andy

• 5 måneder senere...
Svart (redigert)

Et lille indlæg for at hejse et flag;

De kommende døgn kan risikere at blive ganske blæsende. Op til 18 m/s i middelvinden og stærke vindstød i forbindelse med tordenbyger. Startende i morgen eftermiddag over Skagerak og de kommende dage med vind fra syd og sydvest. Uden på nogen måde at være ekspert kan jeg godt se en situation med opstemning af vand i Oslofjorden og ganske høj vandstand her.

Mange både er jo i vandet nu - og det er måske ikke alle, der har fortøjet for storm i denne søde vår-tid....

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
  • 2 år senere...

Så blæser det op igen her nede sydpå: Et lille men intenst lavtryk passerer sydnorge under uddybning og kulminerer onsdag middag. I sydnorge kan I forvente sydlige og sydvestlige vinde med op til lille storm her og der. Der vil sikkert også blive noget med vandstanden i Oslofjorden igen.

Læs mere her: http://www.yr.no/1.7936804

Vestkysten af Sverige får også et tryk mens Danmarks vestkyst bliver hårdest ramt. Yr melder om fuld orkan i Thyborøn - op til 35 m/s i middelvinden: http://www.yr.no/sted/Danmark/Annet/Thyborøn_Havn~2611737/

Lige nu er der ikke tegn på noget ekstremvarsel, så vi taler om en normal vinterstorm her. Men denne type lavtryk er notorisk usikre at forudsige, så det kan gå begge veje lige nu, vurderer jeg: Det kan både blive en "fuser" eller en regulær orkan a la Dagmar - men nu hernede sydpå.

Nå har i hvert fall jeg vært en tur i havnen i Son og rettet opp presenningen og stativet over båten etter Dagmars herjinger. En av støttene for teltbommen som er av 4x4mm aluminiumsrør var faktisk bøyd ganske mye og måtte rettes opp med rå sleggemakt! Takk for tipset om tingenes tilstand Hulda.

Lars H. :newyearsign:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det skyer til her på solkysten i Bamble nå, og temperaturen steg med 3 grader på en halvtime... samt litt yr i luften.. Skal visstnok blåse litt utpå dagen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Skrmpff!!#¤£!! her ble det nok feil måleenhet, ja. Dimensjonen er selvfølgelig 4×4cm, og kun en gang tidligere siden 1987 har noen av disse stengene bøyd seg. Og begge gangene har jeg nok vært litt slurvete med oppsettet. Det var forresten den fremre støtten som bøyde seg. Den er en omvendt T, men får mye belastning når vinden, i dette tilfellet Dagmar står inn på skrå forfra.

Her et bilde fra "utpakkingen" en vår for noen år siden.

stativ.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

NMI har udsendt ekstremvarsel for Vest-agder og navngivet denne storm "Emil". Den skulle ikke blive så kraftig som Dagmar, men kraftig for dette område. Læs mere her: http://met.no/Ekstremv%C3%A6ret+Emil+kommer+til+Vest-Agder.b7C_w7HG0a.ips

Der er nu varsel fra både DMI og SMHI om storm - 25-28 m/s for vestkysten af Sverige og med vindstød op til orkanstyrke. Jeg spår, at især vindstødene er et problem i denne stom, da jeg forventer ret kraftige stød. Desuden er der varsel om høj vandstand på vestkysten og i GBG's skærgård - op til 80-90 cm. over normalen.

Igen: Dette er et ret uforudsigeligt lavtryk, så det kan gå begge veje: Det kan fise ud, men det rummer altså også efter min mening potentialet til at KUNNE blive noget værre end forudset. Så tag forholdsregler.

Nå har jeg byttet ut tauene med jekkestropper på hver side foran og bak.

Takk for det tipset. Da støtten fremme bøyde seg denne gangen, hadde jeg nok brukt for tynt og elastisk tauverk fremme. Så nå har jeg satt på det tauverket jeg pleier å bruke. Så får vi se hva som skjer neste gang sterk vind kommer inn fra siden. Det er jo et formidabelt vindfang når presenningen er 6×10 meter!

presenning2.jpg

Lars H.

Det skyer til her på solkysten i Bamble nå, og temperaturen steg med 3 grader på en halvtime... samt litt yr i luften.. Skal visstnok blåse litt utpå dagen

Ligger i Brevik akkurat nå og her har det begynt å dra på seg bra og vannstanden har økt betraktelig den siste timen

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Merker det drar seg til litt ja.. men trøsten er at det er meldt værre utover kvelden.. Er meldt kun stiv kuling 16 her innaskjærs (litt på "innsiden" av Grenlandsbrua), men ser det er meldt liten storm 24 i kveld ytterst i fjorden... fra sør...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...