The Gannet Posted November 9, 2008 Share Posted November 9, 2008 Noen som vet hvor han kom fra? Eller nasjonalitet? http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2759718.ece Quote Link to post
fjordbris Posted November 9, 2008 Share Posted November 9, 2008 Litt mer info i Stavanger aftenbladet, var visst på vei til Fredrikstad http://www.aftenbladet.no/lokalt/943997/Ma...helikopter.html Quote Link to post
Seilaren Posted November 9, 2008 Share Posted November 9, 2008 Han var fra Fredrikstad Seileren, som er fra Fredrikstad, ble fraktet til Haugesund sykehus til observasjon. Han var da nedkjølt, men ellers i god form. Quote God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Krimart Posted November 9, 2008 Share Posted November 9, 2008 Men dette er jo to HELT forskjellige hendelser, i den en 26 fots båt i 10 m. bølger, den andre 30 fots båt i 8 m. Spøk til side: leser at vakthavende redningsleder Nils Ole Sunde ved HRS uttaler: Så små båter bør ikke være så langt ute i NordsjøenJeg håper at han har blitt feilsitert. Det er da mange andre faktorer en størrelsen som avgjør om en båt er skikket til dårlig vær. Det finnes båter på denne størrelsen som fint takler så dårlig vær, men da må båtens konstruksjon, skipper, mannskap og utstyr være i stand til det. Det er også mange mye større seilbåter som er IKKE skikket til slikt vær. En annen sak: skal man kvie seg for å be om assistanse hvis man har liten båt? Hvor er grensen til HRS? Quote Link to post
camo Posted November 9, 2008 Share Posted November 9, 2008 det går jo ann å sjekke værmeldingen før en drar ut, ivertfall på denne årstiden stormen natt til søndag har jo vert varslet i flere dager. Quote Link to post
Enzo Posted November 9, 2008 Share Posted November 9, 2008 Er det noen som har posisjonen han ble plukket opp fra ? Noen som vet hvor han kom fra ? Quote Link to post
Krimart Posted November 9, 2008 Share Posted November 9, 2008 det går jo ann å sjekke værmeldingen før en drar ut. Selvsagt, personen som ble reddet har sikkert gjort en masse feil, båten var sikkert ikke bygd for den slags vær etc. Det viktige var at han gjorde det rette da han ba om hjelp og ble reddet i tide. Men jeg mener det er prinsippielt betenkelig at en som leder HRS uttaler seg slik på et generelt grunnlag, bare ut fra en båts lengde. Quote Link to post
Bergen Posted November 13, 2008 Share Posted November 13, 2008 http://www.h-avis.no/article/20081113/NYHETER/57395996# Quote Link to post
Gunga Din Posted November 13, 2008 Share Posted November 13, 2008 http://www.h-avis.no/article/20081113/NYHETER/57395996# ".......Hjemme har han imidlertid også et annet restaureringsobjekt, en såkalt "folkbåt". en såkalt folkbåt......... journalister Quote S/Y Gunga Din Link to post
Krimart Posted November 13, 2008 Share Posted November 13, 2008 Så da var det altså en langkjølet båt. Enda godt det ikke var en Bavaria, for da hadde vi jo fått (nok et) bevis på hvor dårlig denne båttypen er. Men nå kan vi altså slå fast at det ene og alene båtførerens skyld. (Hvis noen er i tvil er jeg IRONISK ) Quote Link to post
Håp Posted November 13, 2008 Share Posted November 13, 2008 Du kan ta det helt med ro Krimart Det er slått fast en gang for alle at båttype/merke betyr minimalt for tryggheten; 95% av tryggheten kommer av skipperen og mannskapets kompetanse. For ordens skyld; jeg er også ironisk Quote Link to post
bliss X Posted November 13, 2008 Share Posted November 13, 2008 Båten var en svenskbygd trebåt av typen Blue Peter fra 1942. Den var bygd for havgående seilas av en kjent svensk båtbygger ved navnet Reimers, forteller Fjærestad. Noen som kjenner til denne båttypen? Quote Link to post
bjornak Posted November 13, 2008 Share Posted November 13, 2008 Kan det være denne? Quote Link to post
Trulte37 Posted November 14, 2008 Share Posted November 14, 2008 Jeg har hatt et par samtaler med denne karen i havna og sitter ikke med noe inntrykk av at han er dumdristig eller at han ikke var klar over risikoen ved å ta denne turen på denne tiden av året. Enkelte som gjør slike ting vil gi inntrykk av at de er allvitende og usårbare. At de kan håndtere enhver situasjon med stoisk ro. Eier ikke ydmykhet for vær og vind. Slik er ikke denne karen. Tro på seg selv og muligens noe dristig, men definitivt ikke dum. Noen ganger går det galt. Quote Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Sir Limmerick Posted November 14, 2008 Share Posted November 14, 2008 Hadde han ikke noen motor ombord? Quote Link to post
bliss X Posted November 14, 2008 Share Posted November 14, 2008 Jeg har hatt et par samtaler med denne karen i havna .. Ga han noen forklaring på hva som var problemet med båten? Det står at han tildig på seilasen fikk problem med seilene, men hva besto problemet i? Quote Link to post
Trulte37 Posted November 14, 2008 Share Posted November 14, 2008 Jeg ga kanskje inntrykk av at jeg hadde prata med han ETTER at han kom hjem fra denne turen. Det har jeg ikke. Har bare prata med han noen ganger i havna i Fredrikstad der jeg har min båt og oppfattet han som en fornuftig kar med erfaring og normal vurderingsevne. Dog noe dristig i forhold til meg som er ei pingle på sjøen og sjelden er ute i over frisk bris. Det er da også selvfølgelig begrenset hvor god innsikt man kan få i en persons egenskaper ut fra noen samtaler, men man danner seg jo et inntrykk hvertfall. Snart er han nok hjemme igjen og kan sitte på krakken i havna og fortelle om den sterke opplevelsen. Kan sikkert skrive mer konkret da om hva som gikk galt. Quote Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Espenok Posted November 14, 2008 Share Posted November 14, 2008 En slik båt? http://www.raa-trabat.com/batar/wilma/wilmq.html Quote Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
Gunga Din Posted November 14, 2008 Share Posted November 14, 2008 ser ut som du kommit ganske näre Espenok modellen heter Blue Peter........men har ikke funnit noen på nettet Quote S/Y Gunga Din Link to post
sodne Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 tror båten låg på husøy, der eg jobbe, for meg såg det ut som ett restureringsobjekt, itte det eg hørre så svikta løpande rigg, men det e jo ikkje dumt å gå innforbi kvitsøy på den strekningen, med tanke på årstid så risikere ein veldig mye for å spara ett par timar. Quote stå i ro båt! Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.