Jump to content

Seiler reddet i Nordsjøen

The Gannet

Recommended Posts

Han var fra Fredrikstad

Seileren, som er fra Fredrikstad, ble fraktet til Haugesund sykehus til observasjon. Han var da nedkjølt, men ellers i god form.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Men dette er jo to HELT forskjellige hendelser, i den en 26 fots båt i 10 m. bølger, den andre 30 fots båt i 8 m.

Spøk til side: leser at vakthavende redningsleder Nils Ole Sunde ved HRS uttaler:

Så små båter bør ikke være så langt ute i Nordsjøen
Jeg håper at han har blitt feilsitert. Det er da mange andre faktorer en størrelsen som avgjør om en båt er skikket til dårlig vær. Det finnes båter på denne størrelsen som fint takler så dårlig vær, men da må båtens konstruksjon, skipper, mannskap og utstyr være i stand til det. Det er også mange mye større seilbåter som er IKKE skikket til slikt vær.

En annen sak: skal man kvie seg for å be om assistanse hvis man har liten båt? Hvor er grensen til HRS?

det går jo ann å sjekke værmeldingen før en drar ut.

Selvsagt, personen som ble reddet har sikkert gjort en masse feil, båten var sikkert ikke bygd for den slags vær etc. Det viktige var at han gjorde det rette da han ba om hjelp og ble reddet i tide. Men jeg mener det er prinsippielt betenkelig at en som leder HRS uttaler seg slik på et generelt grunnlag, bare ut fra en båts lengde.

Så da var det altså en langkjølet båt. Enda godt det ikke var en Bavaria, for da hadde vi jo fått (nok et) bevis på hvor dårlig denne båttypen er. Men nå kan vi altså slå fast at det ene og alene båtførerens skyld.

(Hvis noen er i tvil er jeg IRONISK :lol: )

Jeg har hatt et par samtaler med denne karen i havna og sitter ikke med noe inntrykk av at han er dumdristig eller at han ikke var klar over risikoen ved å ta denne turen på denne tiden av året. Enkelte som gjør slike ting vil gi inntrykk av at de er allvitende og usårbare. At de kan håndtere enhver situasjon med stoisk ro. Eier ikke ydmykhet for vær og vind. Slik er ikke denne karen. Tro på seg selv og muligens noe dristig, men definitivt ikke dum. Noen ganger går det galt.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Jeg ga kanskje inntrykk av at jeg hadde prata med han ETTER at han kom hjem fra denne turen. Det har jeg ikke. Har bare prata med han noen ganger i havna i Fredrikstad der jeg har min båt og oppfattet han som en fornuftig kar med erfaring og normal vurderingsevne. Dog noe dristig i forhold til meg som er ei pingle på sjøen og sjelden er ute i over frisk bris. Det er da også selvfølgelig begrenset hvor god innsikt man kan få i en persons egenskaper ut fra noen samtaler, men man danner seg jo et inntrykk hvertfall.

Snart er han nok hjemme igjen og kan sitte på krakken i havna og fortelle om den sterke opplevelsen. Kan sikkert skrive mer konkret da om hva som gikk galt.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

tror båten låg på husøy, der eg jobbe, for meg såg det ut som ett restureringsobjekt, itte det eg hørre så svikta løpande rigg, men det e jo ikkje dumt å gå innforbi kvitsøy på den strekningen, med tanke på årstid så risikere ein veldig mye for å spara ett par timar.

stå i ro båt!