Jump to content

Fjernkontroll til ankervinsj og litt mer


Bitteliten

Recommended Posts

Hei,

Ettersom jeg er litt utstyrsfreak  :lol: synes jeg det er morro å handle inn stadig mer utstyr. Nå vurderer jeg et par ting:

1. Jeg har en Engbok ankervinsj montert helt skjult på båten min. Dvs. at ingenting synes - og jeg ser ikke ankeret fra førerposisjonen. Jeg har da tenkt at det er kjekt å ha fjernkontroll til ankervinsjen. Da kan jeg også stramme dreggen når jeg står foran og ordner med fortøyningene. Nå er ikke min båt et sånt stort skip, så det tar ikke lang tid å bevege seg fra baug til akter. Er det noen som har erfaring med fjernkontroll til ankervinsj er jeg taknemmelig for svar.

 

2. Jeg har en Garmin 182C. Er kjempefornøyd med denne  :wink:. Det går an å bygge ut denne til også å få ekkolodd. Da må jeg sette inn en svinger samt en svart boks. Da får jeg samme funksjonalitet som 188C (som Kristian har). er det noen som har forsøkt denne ombyggingen i praksis? Hvor viktig er det med ekkolodd? Er det bare kjekt å ha - eller er det slik at når man først har det så klarer man seg ikke uten?

Link to post
Share on other sites

Er det bare kjekt å ha - eller er det slik at når man først har det så klarer man seg ikke uten?

Klarer seg ikke uten. Jeg har fjernkontroll til en Engbo ankervinsj. På fjernkontrollen har jeg festet en snor med løkke som er så stor at jeg trer snoren over hodet og har fjernkontrollen hengende på brystet når jeg nærmer meg land (fortøyning). Jeg synes dette er helt uunnværlig, spesielt når du er alene om fortøyning av båten.
Link to post
Share on other sites

Da jeg kjøpte båten fulgte det med fjernkontroll til ankjervinsjen. I begynnelsen synes jeg dette var noe unødvendig fjas, men det er rart hva man venner seg til  :yesnod:

 

Nå bruker jeg alltid fjernkontrollen, men hadde den ikke fulgt med båten, tror jeg ikke jeg hadde brukt penger på det. Det har kanskje mer for seg når man har vinsjen akter?

Link to post
Share on other sites

Har en IL dreggvinsj med fjernkontroll. Enig - hele poenget er jo fleksibiliteten du får ved å kunne bevege deg på båten samtidig slipper ankret, strammer det opp eller drar deg ut på det. Ville ikke vært foruten. Det med fjernkontrollen i snor rundt halsen var jo ikke dumt - kipt å miste den i sjøen!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ser ikke ankeret uten å gå bak på båten. Men istedet for fjernbetjening (som jeg ser at andre stadig har problem med, eller ikke finner), har jeg montert to trykkbrytere (med vanntette gummihetter over) helt akter på båten. Funker utmerket uten å være en mulig feilkilde. Og det er mye billigere. Jeg har selvfølgelig også bryter ved styreplassen. Og å stå fremme på baugen å justere ankeret, har jeg ikke behov for. Ligger alltid nært nok til bryggen til å gå iland med stram ankerkjetting.

 

Lars H.

Link to post
Share on other sites

Klarer seg ikke uten. Jeg har fjernkontroll til en Engbo ankervinsj. På fjernkontrollen har jeg festet en snor med løkke som er så stor at jeg trer snoren over hodet og har fjernkontrollen hengende på brystet når jeg nærmer meg land (fortøyning). Jeg synes dette er helt uunnværlig, spesielt når du er alene om fortøyning av båten.

Jeg slutter meg til dette. Har engbo akter m/fjernkontroll. Utrolig praktisk - særlig hvis du er alene eller med uvant mannskap. Jeg bruker den mest til å stramme opp etter at jeg har satt fast foran, samt til å trekke båten ut fra land etter at jeg har tatt løs foran. Siden jeg oftest gjør dette selv, er det veldig greit å kunne begynne å trekke båten ut før den driver av, mens jeg ennå jobber på fordekket. Dessuten - har du behov for å stramme opp mens du er i land slik at båten ligger et stykke fra, så fikser du det når du er på land. Når du så skal ombord er det bare å slakke litt igjen.

 

Det tekniske har aldri feilet (3 sesonger).

 

PS. En del andre vinsjer enn Engbo kan dele fjernkontroll med f.eks. baugtruster eller alarm. En billig og praktisk løsning hvis en har en av disse delene. Grunnen til at det ikke fungerer med Engbo er at en trenger 3 knapper - en for å slippe ut, en for normal innkjøring, og en for sakte innkjøring (vinsjen stopper automatisk 1-2 meter før den er helt oppe).

Link to post
Share on other sites

Jeg slutter meg til dette. Har engbo akter m/fjernkontroll. Utrolig praktisk - særlig hvis du er alene eller med uvant mannskap. Jeg bruker den mest til å stramme opp etter at jeg har satt fast foran, samt til å trekke båten ut fra land etter at jeg har tatt løs foran. Siden jeg oftest gjør dette selv, er det veldig greit å kunne begynne å trekke båten ut før den driver av, mens jeg ennå jobber på fordekket. Dessuten - har du behov for å stramme opp mens du er i land slik at båten ligger et stykke fra, så fikser du det når du er på land. Når du så skal ombord er det bare å slakke litt igjen.

 

Det tekniske har aldri feilet (3 sesonger).

 

Ofte er det beste med båtplassen at man behøver ikke å ordlegge seg selv. Som i dette tilfellet, hvor jeg er 100% enig med KOB.  Tilogmed det med tre sesonger stemmer :lol:

Som om jeg skulle sagt det selv :cheers:

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...