Piotr Startet 9.November.2008 Del på Facebook Startet 9.November.2008 Jeg har litt vanskelig med å forstå denne greie (kanskje for at jeg ikke er norsk)... Alle som skal føre ein fritidsbåt over 8 meter og/eller har 25 hk eller meir etter 1.mai 2010, må ha båtførerbevis. Regjeringa har også beslutta å innføre eit fritak frå ordninga for alle som er fødd før 1.1.1980. Jeg har en 25 fots snekke med 36 hk.Jeg er født i 1970. Må jeg ha båtførerebevis??? Sitér dette innlegget Link to post
Hasla Svart 9.November.2008 Del på Facebook Svart 9.November.2008 nei Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 9.November.2008 Del på Facebook Svart 9.November.2008 .....Jeg har en 25 fots snekke med 36 hk.Jeg er født i 1970. Må jeg ha båtførerebevis??? Hallo Piotr og velkommen med ditt første innlegg i dette utmerkede forum. Den båten du har ville kreve båtførerbevis hvis den som skulle føre båten var født etter 1980. Men siden du er født i 1970 kan du bare fortsette å bruke den med god samvittighet inntil myndighetene finner på noe annet lurt . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Ulv I Svart 9.November.2008 Del på Facebook Svart 9.November.2008 Jeg lurte litt på akkuat det samme, så jeg som er 75 modell, kan fint føre min 29 foter med 350 hk uten prøven. Men i dag hadde jeg eksamenen, og ut fra det jeg kom frem til, hadde jeg nok kanskje en feil av 50. Var ikke så veldig vanskelig egentlig. Samtidig lærte jeg nå endel på dette kurset, så det er ikke så dumt. Dessuten er det vel bare spørsmål om tid før også de født før 1980 må ha dette. Det å ta et slikt intensivkurs på ei helg anbefales. :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Kodvaag Svart 9.November.2008 Del på Facebook Svart 9.November.2008 Men i dag hadde jeg eksamenen, og ut fra det jeg kom frem til, hadde jeg nok kanskje en feil av 50. Fant feilen! eksamen-en??? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Ulv I Svart 9.November.2008 Del på Facebook Svart 9.November.2008 fasken.. stemmer.. hehe.. trykkleif er ikke bra.. :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Piotr Svart 9.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2008 Det var flaks at de rakk å vedta det før jeg meldte meg på kurs...Det er sikkert bra å delta i det men man får ogsså mye ut av boka- Veien til Båtførerprøven ,prate og spørre folk på havna eller på sånn finn forum som denne. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.November.2008 Del på Facebook Svart 9.November.2008 Piotr.....meld deg in.....oavsett du trenger eller ikke...du kommer o ha noe intresannte kvleder framfor deg.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Fanafjord Svart 9.November.2008 Del på Facebook Svart 9.November.2008 Piotr, du kan også bare ta båtførerprøven uten noe kurs, ved for eksempel folkeuniversitetet. Har du lest boka på forhand pleier det å gå bra. Jeg tok også bare eksamen uten noe kurs et par uker siden. 525 kr og en time med en enkel avkryssningstest. Fikk 48 ut av 50. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Lotus Svart 9.November.2008 Del på Facebook Svart 9.November.2008 Hei Fanafjord. Spilte det noen rolle for ferdighetene dine om du ikke hadde tatt denne avkrysningstesten? Ikke? Hva var da vitsen med å sløse bort tid og penger? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 10.November.2008 Del på Facebook Svart 10.November.2008 ....... 525 kr og en time med en enkel avkryssningstest. Fikk 48 ut av 50. Det er en enkel og grei måte å gjøre det på for de mange som har den nødvendige kunnskap. I tillegg betaler det seg ofte selv gjennom den rabatten som man får på forsikringspremien - så får heller de som er prinsippielle motstandere av båtførerbeviset fortsette å "sløse bort penger" på å subsidiere oss andre . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Lotus Svart 10.November.2008 Del på Facebook Svart 10.November.2008 Så når det viser seg at mange har de nødvendige kunnskapene til å ta denne avkrysningstesten, så blir plutselig argumentet at det kanskje gir rabatt på forsikringen? Så flott. Da er vi i det minste enige om at sikkerheten på sjøen ikke blir noe bedre om man tar en avkrysningstest eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 10.November.2008 Del på Facebook Svart 10.November.2008 ...........Da er vi i det minste enige om at sikkerheten på sjøen ikke blir noe bedre om man tar en avkrysningstest eller ikke. Sakset litt fra ditt innlegg Lotus og sier meg ikke enig. Om en velger å avlegge denne prøven selv om en ikke trenger å lese for å bestå den, så tar en under denne testen bevisste valg som er med på å få den kunnskap en har angående dette i fokus, og det i seg selv er jo bevisstgjøring. Det er jo ikke sikkert at en blir en bedre fører av båt av dette men en kan i allefall dokumentere at en har en viss basiskunnskap for dette. Om en velger å ikke benytte seg av denne kunskapen er noe helt annet. Og om en skulle finne på å lese litt før en avlegger denne prøven så er jeg sikker på at alle som ikke har lest dette pensum tidligere tilegner seg ny kunnskap under gjenomgangen. Tok selv denne testen for noen år siden og lærte en masse som jeg tidligere ikke kunne. Vet også at de andre som var med på dette kurset har de samme oppfattningene som jeg har. Tok kurset her på båtplassen i samarbeid med Poseidon og det var meget lærerikt, kan helt klart anbefales andre. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Lotus Svart 10.November.2008 Del på Facebook Svart 10.November.2008 Det var flaks at de rakk å vedta det før jeg meldte meg på kurs...Det er sikkert bra å delta i det men man får ogsså mye ut av boka- Veien til Båtførerprøven ,prate og spørre folk på havna eller på sånn finn forum som denne. Ja det var flaks, for du blir ikke noe flinkere av å ta en avkrysningstest. Det eneste det beviser er at du kan det du vet du kan. Og så lenge du vet med deg selv at kunnskapen er der, er det knekkende likegyldig hva andre måtte mene om at du absolutt bør ta avkrysningstesten likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 10.November.2008 Del på Facebook Svart 10.November.2008 Det er jo klart at selve testen gjør ikke deg til en bedre båtfører. Man må ha den generelle kunnskapen og det er det som teller ute på sjøen. Men jeg synes det kjekkt å få den generelle kunnskapen om båt og sjø dokumentert gjennom en båtførerprøve. Poenget mitt: Har man hatt båt i noen år og ellers sunn fornunft og så holder det med å låne "Rett kurs" eller liknande fra biblioteket, setter seg ned to eller tre kvelder og så er man klar for prøven. Man trenger ikke kurs for det. Jeg har selv snudd fra motstander til tilhenger av båførerbevis på grunn av at terskelen er så pass lav, men det er likevel en terskel. Kan du lese sjøkart, kan skille pålstikket fra båtmannsknop, vet at kanal 16 brukes i nødsitasjon, kan sjømerkene, skjøveisreglene, og litt om lanternførig og kompass, vel da vil du sannsynligvis klare prøven. Og det synes jeg er helt greit at man bør kunne før man fører en båt. Og så sunn fornunft: Velg nå iallefall årene og ikke VHF som viktigst sikkerhetsutstyr i en jolle. Det trenger man ikke har lest seg opp til. Verre er det ikke. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
27 knop Svart 10.November.2008 Del på Facebook Svart 10.November.2008 Det er sikkert bra å delta i det men man får ogsså mye ut av boka- Veien til Båtførerprøven ,prate og spørre folk på havna eller på sånn finn forum som denne. Det kan jeg skrive under på. Jeg har alltid hatt interesse for båtliv og har lest denne boka på pur interesse, men etterhvert med innføring av obligatorisk båtførerbevis tenkte jeg at jeg måtte få tatt denne prøven. Var litt nervøs for jeg hadde aldri jobbet i et sjøkart før, men det gikk strålende (92%) og faktisk (Lotus) lærte jeg på denne prøven hvordan å arbeide i et sjøkart og hvordan enkel navigering med slikt kart fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 10.November.2008 Del på Facebook Svart 10.November.2008 Noen lærer aldri har jeg hørt. Vet ikke om dette er tilfelle, men det ser i alle fall ikke ut som om det er smittsomt. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.November.2008 Del på Facebook Svart 10.November.2008 Det er de som påstår at problemet er holdninger, ikke manglende kunnskaper; http://batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/(...45?OpenDocument Ethvert forbehold forbeholdes og ikke noe av det som står i artikkelen det referes til er å anse som en meningsytring fra undertegnede og nei, jeg eier ikke aksjer i TrygVesta, ikke ansatt i eller har noen i nærmeste familie som er ansatt eller har utbytte av/fra forsikringsbransjen og jeg farer ikke med løgner! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lotus Svart 10.November.2008 Del på Facebook Svart 10.November.2008 Takk for linken Mouche. Glimrende artikkel. Dette har jeg gjentatt og gjentatt til krampa har kommet krypende. Godt å se at jeg i det minste er på bølgelengde med forsikringsbransjen, selv om jeg tydeligvis ikke er på bølgelengde med en rimelig stor andel av debattantene på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.November.2008 Del på Facebook Svart 10.November.2008 Helt alene om dine tvangsforestillinger er du nok ikke! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
nimbuster Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Ja, det er nok riktig å kalle det tvangsforestillinger... Sitér dette innlegget Link to post
Union Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Ta det med ro Pioter, du må IKKE ha båtførersertifikat. MEN kasnkje det ikke er dumt med en liten oppfriskning for flere av oss. Tok selvkystskipper for en tid tilbake, har utvidet med "Astronavigering" og det er virkelig nyttig med slike kurs fra tid til annen. Syntes personlig at jeg lærte masse nytt og anvendlig stoff. Kona og yngstemann tok båtførerprøven i fjor og syntes det var gøy Sitér dette innlegget Link to post
Piotr Svart 11.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2008 Selv synes jeg også at det er fornuftig og nyttig å ha kunnskap til det man driver med desto mer at det er jo alvorlig saker å kjøre en båt.Men selv om jeg leser mye i boka og her på forumet tror ikke jeg tar eksamen.Båten min ligger på Øyeren så det må nok holde me det i hodet. Sitér dette innlegget Link to post
Piotr Svart 11.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2008 Selv synes jeg også at det er fornuftig og nyttig å ha kunnskap til det man driver med desto mer at det er jo alvorlig saker å kjøre en båt.Men selv om jeg leser mye i boka og her på forumet tror ikke jeg tar eksamen.Båten min ligger på Øyeren så det må nok holde me det i hodet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.