Jump to content

Sabb - Diesel filter, vannutskiller + masse slim - råd trengs...


kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Hei,

 

Denne helgen skulle jeg ordne noen jobber på min nye inkjøpt Enes 25ft Sjark med Sabb 2J (det har vist seg at dette er en byttet til nytt 1992 model som har gått 1200timer kun). Denne båten er preget av lite bruk de siste årene og det er godt med ting å ta takk i :smiley:

 

Først skiftet jeg olje på motor/filter og gir. Dette gikk fint med Biltemas sugepumpe (kjempegreie).

 

Samtidig skulle jeg skifte fine filter på drivstoffsystemet og insats til vannutskilleren. Der oppstod det litt problemer (hovedsakelig med vannutskilleren). Da jeg skulle demontere den Lucas CAV vannutskilleren, innså jeg nok så kjapt at dette hadde ikke vært gjort siden dinsaurer har vært på jorden, og den insats jeg fikk fra butikken ville ikke passer den heller (feil type). I utskilleren var det utrolig mye slimete stoff (diesel dyr sikkert..... :nonod: ). Det fantes ingen filter i dette, bare et tomt kamme med masse slim i + en metal dinkseboms som stod i den (til venstre på øverste bildet).

 

Jeg tok også av den fine filter ved motoren (nederste bildet, brukt filter er til venstre). Den var også dekket med et godt lag av slim :confused:

 

Hendlene som kontrollere gir og gass (både inne og ute men verre inne) er svært treig. Jeg har prøvd å smøre de med olje begge ender, men det er lite forskjell.

 

Spørsmål.

 

1. Skal det være et filter element i vannutskilleren min? Hvis ikke, burde jeg kjøper meg et nytt vanntskiller/grov filter istedenfor dette?

 

2. Slim som var i dette (og i fine filteret også), dette er vel diesel dyr? Betyr det at det finns i store mengder i tanken også?

 

3. Den nye fine filter (nederste bildet midt i bildet) var den som butikken solgte meg som erstatning til den gamle. Men den ser jo litt annerledes ut. Er dette riktig likevel?

 

4. Siden motoren er litt preget av å ikke vært brukt i det siste årene (men han går som en klokke til tross alt dette slim :confused: burde jeg samtidig se på fødepumpemembran og sil eller er dette ikke "nødvendig"? Er denne jobben enkelt eller?

 

5. Hendlene som går til gir og gass. Hva kan jeg gjøre for å få dette til å være noelunder ok? De se ikke spesielt stygg ut fra utsiden men hvordan kan jeg få de til?

 

Hilsen,

 

Kevin

 

resised3.jpg

 

 

resised2.jpg

Link to post

Vannutskilleren er det nok bare å gjøre rein og tømme for vann.

OBS pakninger kan det være lurt å skifte. Den har som oppgave å samle vann og grovgrums. Ligger vannutskilleren lavere en tank kan den tappes av ved hjelp av bunnplugg. Jeg gjør alltid reint ved skifte av filter da det likevel kommer luft i systemmet. Om du velger flere filter kan denne sta da den ikke lager motstand i dieseltilførsel.

 

Det andre filteret vet jeg ikke noe om, da jeg ikke kjennet SABBen din. Passer filteret vill jeg tro det skulle gå bra.

 

Vil råde deg til å sjekke tanken da slim i vannutskiller å filter tyder på vann i dieselen.

 

Hilsen Smaapala

Link to post

Nei, det skal ikkje ver eit filter i vannutskilleren din. Men ein vannutskiller med grovfilter er bedre, så det er opp til deg om du vil bruke penger på eit med filter, men det er også ei bililg forsikring.

Om det er mykje dieseldyr i filteret, så kan du vere veldig sikker på at tanken ikkje ser noko bedre ut.

Om dieselfilteret har samme gjenger og lik diameter, så har det ingeting å seie. Då kan du godt bruke det.

Link to post

Hei,

 

Takker for svar.

 

Kommer til å kjøpe en vannutskiller/grov filter istedenfor dette - men først må diesel tanken renskes. Dette blir ikke noe lett jobb uten inspeksjonhull, men jeg ser det er en del tråd om dette så det er bare å lese...

 

Siden det var så pass mye slim i den fine filter ved motoren, må jeg vaske ren HELE drivstoffsystemet?

 

Har noen en "oppsrkift" for treig hendler eller er det bare å smøre de et par ganger, og dersom tilfredstillende effekt er ikke oppnåd bare kjøp nye?

 

Kevin

Link to post

Har ett slikt grovfilter som jeg tapper i bunnen 5-6 ganger i året,dette fungerer meget bra.Enkelt å se om det er vann eller diesel som kommer.Eneste minuset med dette var at tappeskruen var i plast og denne greidde jeg å skru istykker..Plukket den ut og gjenget opp hullet og satte i en skikkelig skru pluss en pakning.

Grovfilteret rensker jeg årlig ved olje og filterskifte.Vasker det da skikkelig i diesel.Noe grums er det etter ett år men enda ikke dramatisk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...