hermanbaat Svart 10.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Kan kanskje være av interesse å lese denne testen av forskjellige motorer. Litt usikker på når testen er fra, men uansett indikativ hva angår prisen, ytelser, vekter, forbruk, fart og akselrasjon. Du må gå inn på motortester under kategorisert oversikt og så på Motortest; 9,9 påhengere. http://batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/inp...125739400035D20 Ser at Yamaha motorene går 3,4 knop saktere.... Er dette ennå tilfellet? Går Yamaha ennå 3,4 saktere en Johnson? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Hei, mener testen som det refereres til er fra 2005. Jeg ville sett etter en lite brukt 9,9 hk(15) 2-takt Tohatsu , hvis det kun er fart og morro du vil ha. Familien hadde en Terhi 405 med denne motoren som gjorde ca: 21 knop. Meget pålitelig motor. Sitér dette innlegget Link to post
tohatsudud Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Hei, har 9,9 fra tohatsu totakter den jeg veldig fornøyd med den starter altid på første dra, og den dra meget bra helt fra bun av.. vist du skal ha den til og bare leke med og ha stor fart så vile jeg godt for tohatsu den kan også trimmes til 18 mener jeg i hvertfall ikke langt unna Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 det at den kan trimmes til 18 er bare tull, tohatsu sin 18 hk har f.eks. en annen blokk, og er en større motor, selv mener jeg på at det er rundt 16 hk den blir på. Sitér dette innlegget Link to post
hermanbaat Svart 11.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Det ser ut som om Yamaha bare selger 9,9 firetaktere.... Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 kjøp en nesten ny vmax 9,9 da, så har du den feteste 9,9'en! :) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Er du heldig kan det hende Yamaha Centeret i Moss fortsatt har en VMAx på lager. De hadde 5-6 stk igjen da jeg pratet med de tidligere i høst 2 taktere av gammel type, som VMAx'en, er ikke lov å importere lenger pga nye miljøkrav. En del forhandlere kjøpte opp restlageret. Jeg betalte ca 17000 for vår inkl tank. Har ikke angret et sekund. Står på en Zodac 275 Yachtline RIB. Topper rundt 21 knop. Går i plan som et skudd med meg ombord. Har montert Smart Tabs på jolla - det gir mye bedre stabilitet. Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Jeg er også ute etter ny motor til rib,en til dattera mi. Så langt jeg har undersøkt så er det kun 4T 9,9 hk.Suzuki som kan trimmes til 15 hk,de bytter forgasser som koster 1600 kr.Og de gir 3 års garanti. Jeg har tenkt til å gå for en sånn motor.Den leveres også med el.Start jeg har en Tohatsu 9,9 hk som er satt ny kan på 100 kr koster det og trimme den opp til 15 hk, har en 11 fot ribb gjør 27 knop med guttungen i og 24 med meg.,, Kjøp TOHATSU. Pass på at motoren står riktig, jeg heiset motoren 3 cm i sommer og det økte 2.5 knop. viktig med riktig plasering av motoren, Har også el start batteri midstilt sal bøyle, båt og motor veier ca 140 kg Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Jeg betalte ca 17000 for vår inkl tank. Har ikke angret et sekund. Står på en Zodac 275 Yachtline RIB. Topper rundt 21 knop. Går i plan som et skudd med meg ombord. Har montert Smart Tabs på jolla - det gir mye bedre stabilitet. 21 knop bare? det var da ganske så lite for å si det sånn mener da jeg Sitér dette innlegget Link to post
-Matros- Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 tohatsu Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
Bitteliten Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Går ikke raskere - samme hva jeg gjør og hvordan jeg kjører. Trim tabsene trekker kanskje 1 knop. Kan godt være jeg skulle hatt annen propell - men da hadde aksellerasjonen blitt dårligere. For meg er det viktigere enn toppfart. Noe annet jeg bør gjøre som kan øke toppfarten uten at aksellerasjonen blir dårligere? Fra produsenten er båten godkjent med maks 8hester. Når vi da kjører med en 15 hester 2 takter tror jeg i og for seg det holder Samme båten gjorde ca 15 knop med en 8 hester 4 takter Tohatsu - men da kom den knapt i plan når vi var 2 ombord. Nå drar vi ungene på tube med jolla. Må ha litt slakk på tauet for å komme i plan med de tyngste - men det går greit. Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Legger ut bilde av jolla og motor jeg så skjønner dere at dette er en kjempe motor, drar 3 voksene opp i plan,,, ikke lyn rask da.. men opp kommer den, drar ring med den også, da går det ikke så kjapt unna, mulig jeg selger den og kjøper noe lettere båt da jeg ikke får heist den opp i daviterene.. 2007 motor og båt.. Alle legger merke til denne og veldig masse tilbakemeldinger på at dette er en utrolig tøff båt/rib og det er vel ingen annen jolle m 9.9 hk ennå sol har kjørt rea guttungen, stø som du kjører på skinner. utrolig bra Båt og Motor. THOHATSU vet dere hehe Så Tohatsu 9.9 er en kjempe motor, blir mye brukt i løp etter det jeg hørte, men ikke kjøp Tohatsu 9,8 den får du ikke trimmet opp etter det di sier, gjør du det selv koster kamen 100 kr det er en enkel ting og gjøe... alle klarer det,, Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Det er sikkert flere ting som er viktig med en påhenger. Vi har hatt en 9.9 HK (er vel 13.5 HK når gasshindring er fjernet) Yanmar påhenger siden omlag 1995. Noen har sagt at denne starter bare ved å se på den. Vår starter ikke så lett, men trass i et elendig vedlikehold starter den hver eneste vår på første forsøk. Både bruker jeg gammel bensin og utfører dårlig vedlikehold, men starter gjør den ved første forsøk. For jentene ombord er dette fint: den starter alltid - forutsatt at jkeg har bensin på tanken. Jeg kan ikke skjønne at det går an å lage så startvillig påhenger. Jeg har aldri skudd på denne motoren. Bare fylt på bensin - og noen ganger olje. Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Går ikke raskere - samme hva jeg gjør og hvordan jeg kjører. Trim tabsene trekker kanskje 1 knop. Kan godt være jeg skulle hatt annen propell - men da hadde aksellerasjonen blitt dårligere. For meg er det viktigere enn toppfart. Noe annet jeg bør gjøre som kan øke toppfarten uten at aksellerasjonen blir dårligere? Fra produsenten er båten godkjent med maks 8hester. Når vi da kjører med en 15 hester 2 takter tror jeg i og for seg det holder Samme båten gjorde ca 15 knop med en 8 hester 4 takter Tohatsu - men da kom den knapt i plan når vi var 2 ombord. Nå drar vi ungene på tube med jolla. Må ha litt slakk på tauet for å komme i plan med de tyngste - men det går greit. hmm... det var jo nesten litt rart 15 knop med 8 hk, er jo dårligere enn min gummibåt (merk... ikke rib) gikk med 5 hk johnson... med en original 10 hk mariner gikk det fort... fortere enn absolutt alle river/hasle/micro fun, med 9,9. med 5 hk på plante den med 3 gutter på 11 år faktisk, 10 hk, tja... 4 uten videre problemer, gadd ikke stappe oppi flere 13åringer Sitér dette innlegget Link to post
hermanbaat Svart 11.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Hva slags båt? Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 min du sikter til her? i så fall, rundt 35 kg kanskje? :) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Vi har hatt en 9.9 HK (er vel 13.5 HK når gasshindring er fjernet) Yanmar påhenger siden omlag 1995. Noen har sagt at denne starter bare ved å se på den. Hei, Yanmar 9,9 hk påhenger var litt ukjent for meg. Såvidt meg bekjent har vel Yanmar kun produsert diesel påhengere eller er det kanskje Yamaha du mener.? Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 tja, siden noen har sagt at den starter bare man ser på den må det vel være yamaha? er vel bare de folkene som skryter så endeløst? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 hmm... det var jo nesten litt rart 15 knop med 8 hk, er jo dårligere enn min gummibåt (merk... ikke rib) gikk med 5 hk johnson... : Nei - det er ikke merkelig i det hele tatt. Vi hadde en 2,7 meter gummibåt som gjorde 12 knop med 4 hester og meg ombord. En RIB er ganske mye mer tungdrevet - særlig når den er så kort som vår. Vi har hatt 6 hester, 8 hester og 9,9 hester på båten vår siden vi kjøpte den i juni i år. Har blitt en ganske dyr motor til slutt - men det har vært helt greit å selge de brukte som knapt har gått et par timer her (6 hesteren tok Bakken i innbytte og videresolgte som ny av dem ), 8 hesteren gikk til et annet medlem her). Men sett i forhold til at jeg lurte på om vi måtte ha oss en Williams Jet Rib for å bli fornøyde har vi spart mye penger Men vi gikk glippav ca 22 knop ekstra toppfart da... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Hei, Yanmar 9,9 hk påhenger var litt ukjent for meg. Såvidt meg bekjent har vel Yanmar kun produsert diesel påhengere eller er det kanskje Yamaha du mener?Helt korrekt. Takk for hjelpen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Yamaha Centeret i Moss har 5-6 stk 9,9 VMaxpå lager. De har også noen av de vanlige 9,9 totakterne (trimmes til ca 13,5 hk enkelt) på lager. Løp og kjøp spør du meg Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Takk Bitteliten, det er den vanlige totakteren jeg har hvor plate for hindring av gasspådrag er fjernet slik at den er på 13.5 hk. Dette er den beste påhengeren jeg noensinne har hatt når det gjelder startvillighet. Setter den inn om høsten, og starter på første forsøk om våren. Skulle ønske at gressklipperen var like startvillig. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Forskjellen mellom VMax og den vanlige 9,9 hesteren tror jeg er reed ventilen som er en del man ikke tukler med selv har jeg lest. Her er det 0,1 mm mål på rett og feil - det er denne som bestemmer luft/bensin forholdet. Enig ellers med Roald. Eneste forstyrrende er lukta av 2 takts bensin - men jeg kjører fortsatt på litt feit "innkjøringsblanding" så det blir nok litt bedre etterhvert. det tar catjutreogethalvsekund å trimme fra 9,9 til 15 på VMAx. Samme tilbake igjen. Det er en liten sperre på gasswiren som skrus på eller av. Hos oss kjører fra 15 og ungene 9,9 Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 El-start for viderekommende, har "piano" produsenten det på 9,9 hk? Fleiper, kjøpte ny Suzuki 4 takt med el-start pga att den ikke er så populær som Yamaha blandt tyvene. Har kuttet ut Yamaha pga dette. Etter det har jeg kunnet beholde motorene. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
ivar Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Så Tohatsu 9.9 er en kjempe motor, blir mye brukt i løp etter det jeg hørte, men ikke kjøp Tohatsu 9,8 den får du ikke trimmet opp etter det di sier En stor fordel med 9.8'en er at den bare veier 27 kg. Ganske kjekt når man skal løfte motoren av og på jolla.... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.