Jump to content

Hva slags 9,9hk motor burde jeg kjøpe til en 9-10fots rib?


hermanbaat

Recommended Posts

Kan kanskje være av interesse å lese denne testen av forskjellige motorer. Litt usikker på når testen er fra, men uansett indikativ hva angår prisen, ytelser, vekter, forbruk, fart og akselrasjon. Du må gå inn på motortester under kategorisert oversikt og så på Motortest; 9,9 påhengere.

 

http://batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/inp...125739400035D20

 

:sailing:

 

Ser at Yamaha motorene går 3,4 knop saktere....

Er dette ennå tilfellet?

Går Yamaha ennå 3,4 saktere en Johnson?

Link to post

Er du heldig kan det hende Yamaha Centeret i Moss fortsatt har en VMAx på lager. De hadde 5-6 stk igjen da jeg pratet med de tidligere i høst

 

2 taktere av gammel type, som VMAx'en, er ikke lov å importere lenger pga nye miljøkrav. En del forhandlere kjøpte opp restlageret.

 

Jeg betalte ca 17000 for vår inkl tank. Har ikke angret et sekund. Står på en Zodac 275 Yachtline RIB. Topper rundt 21 knop. Går i plan som et skudd med meg ombord. Har montert Smart Tabs på jolla - det gir mye bedre stabilitet.

Link to post
Jeg er også ute etter ny motor til rib,en til dattera mi. Så langt jeg har undersøkt så er det kun 4T 9,9 hk.Suzuki som kan trimmes til 15 hk,de bytter forgasser som koster 1600 kr.Og de gir 3 års garanti. Jeg har tenkt til å gå for en sånn motor.Den leveres også med el.Start

 

 

jeg har en Tohatsu 9,9 hk som er satt ny kan på 100 kr koster det og trimme den opp til 15 hk, har en 11 fot ribb gjør 27 knop med guttungen i og 24 med meg.,, Kjøp TOHATSU. Pass på at motoren står riktig, jeg heiset motoren 3 cm i sommer og det økte 2.5 knop. viktig med riktig plasering av motoren,

 

Har også el start batteri midstilt sal bøyle, båt og motor veier ca 140 kg

Link to post

Går ikke raskere - samme hva jeg gjør og hvordan jeg kjører. Trim tabsene trekker kanskje 1 knop. Kan godt være jeg skulle hatt annen propell - men da hadde aksellerasjonen blitt dårligere. For meg er det viktigere enn toppfart. Noe annet jeg bør gjøre som kan øke toppfarten uten at aksellerasjonen blir dårligere?

 

Fra produsenten er båten godkjent med maks 8hester. Når vi da kjører med en 15 hester 2 takter tror jeg i og for seg det holder :wink:

 

Samme båten gjorde ca 15 knop med en 8 hester 4 takter Tohatsu - men da kom den knapt i plan når vi var 2 ombord.

 

Nå drar vi ungene på tube med jolla. Må ha litt slakk på tauet for å komme i plan med de tyngste - men det går greit.

Link to post

img_2150.jpg

 

Legger ut bilde av jolla og motor jeg så skjønner dere at dette er en kjempe motor, drar 3 voksene opp i plan,,, ikke lyn rask da.. men opp kommer den, drar ring med den også, da går det ikke så kjapt unna, mulig jeg selger den og kjøper noe lettere båt da jeg ikke får heist den opp i daviterene.. 2007 motor og båt..

 

Alle legger merke til denne og veldig masse tilbakemeldinger på at dette er en utrolig tøff båt/rib og det er vel ingen annen jolle m 9.9 hk ennå sol har kjørt rea guttungen, stø som du kjører på skinner. utrolig bra Båt og Motor. THOHATSU vet dere hehe

 

 

Så Tohatsu 9.9 er en kjempe motor, blir mye brukt i løp etter det jeg hørte, men ikke kjøp Tohatsu 9,8 den får du ikke trimmet opp etter det di sier, gjør du det selv koster kamen 100 kr det er en enkel ting og gjøe... alle klarer det,,

Link to post

Det er sikkert flere ting som er viktig med en påhenger. Vi har hatt en 9.9 HK (er vel 13.5 HK når gasshindring er fjernet) Yanmar påhenger siden omlag 1995. Noen har sagt at denne starter bare ved å se på den. Vår starter ikke så lett, men trass i et elendig vedlikehold starter den hver eneste vår på første forsøk. Både bruker jeg gammel bensin og utfører dårlig vedlikehold, men starter gjør den ved første forsøk. For jentene ombord er dette fint: den starter alltid - forutsatt at jkeg har bensin på tanken. Jeg kan ikke skjønne at det går an å lage så startvillig påhenger. Jeg har aldri skudd på denne motoren. Bare fylt på bensin - og noen ganger olje.

Link to post
Går ikke raskere - samme hva jeg gjør og hvordan jeg kjører. Trim tabsene trekker kanskje 1 knop. Kan godt være jeg skulle hatt annen propell - men da hadde aksellerasjonen blitt dårligere. For meg er det viktigere enn toppfart. Noe annet jeg bør gjøre som kan øke toppfarten uten at aksellerasjonen blir dårligere?

 

Fra produsenten er båten godkjent med maks 8hester. Når vi da kjører med en 15 hester 2 takter tror jeg i og for seg det holder :wink:

 

Samme båten gjorde ca 15 knop med en 8 hester 4 takter Tohatsu - men da kom den knapt i plan når vi var 2 ombord.

 

Nå drar vi ungene på tube med jolla. Må ha litt slakk på tauet for å komme i plan med de tyngste - men det går greit.

hmm... det var jo nesten litt rart 15 knop med 8 hk, er jo dårligere enn min gummibåt (merk... ikke rib) gikk med 5 hk johnson...

med en original 10 hk mariner gikk det fort... fortere enn absolutt alle river/hasle/micro fun, med 9,9.

 

med 5 hk på plante den med 3 gutter på 11 år faktisk, 10 hk, tja... 4 uten videre problemer, gadd ikke stappe oppi flere 13åringer :lol:

Link to post
hmm... det var jo nesten litt rart 15 knop med 8 hk, er jo dårligere enn min gummibåt (merk... ikke rib) gikk med 5 hk johnson...

:

Nei - det er ikke merkelig i det hele tatt. Vi hadde en 2,7 meter gummibåt som gjorde 12 knop med 4 hester og meg ombord.

En RIB er ganske mye mer tungdrevet - særlig når den er så kort som vår. Vi har hatt 6 hester, 8 hester og 9,9 hester på båten vår siden vi kjøpte den i juni i år. Har blitt en ganske dyr motor til slutt - men det har vært helt greit å selge de brukte som knapt har gått et par timer her (6 hesteren tok Bakken i innbytte og videresolgte som ny :eek: av dem ), 8 hesteren gikk til et annet medlem her). Men sett i forhold til at jeg lurte på om vi måtte ha oss en Williams Jet Rib for å bli fornøyde har vi spart mye penger :lol: Men vi gikk glippav ca 22 knop ekstra toppfart da...

Link to post

Forskjellen mellom VMax og den vanlige 9,9 hesteren tror jeg er reed ventilen som er en del man ikke tukler med selv har jeg lest. Her er det 0,1 mm mål på rett og feil - det er denne som bestemmer luft/bensin forholdet.

 

Enig ellers med Roald. Eneste forstyrrende er lukta av 2 takts bensin - men jeg kjører fortsatt på litt feit "innkjøringsblanding" så det blir nok litt bedre etterhvert.

 

det tar catjutreogethalvsekund å trimme fra 9,9 til 15 på VMAx. Samme tilbake igjen. Det er en liten sperre på gasswiren som skrus på eller av. Hos oss kjører fra 15 og ungene 9,9 :yesnod:

Link to post
Så Tohatsu 9.9 er en kjempe motor, blir mye brukt i løp etter det jeg hørte, men ikke kjøp Tohatsu 9,8 den får du ikke trimmet opp etter det di sier

En stor fordel med 9.8'en er at den bare veier 27 kg. Ganske kjekt når man skal løfte motoren av og på jolla....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...