Jump to content

VHF nødantenne


Per Arve

Recommended Posts

Ved mastebrekk har man naturligvis liten glede av å ha antennen i mastetoppen - og det er jo nettopp da man kan ønske seg en VHF som fungerer (kanskje).

 

Synes derfor din tanke om å ha en VHF nødantenne er god. Selv har jeg aldri kommet så langt som å skaffe en, men i et nødstilfelle burde det fungere å lage seg en helt enkel (halvbølge) dipol antenne - om enn så enkel som enn coaxkabel splittet i to. De to endene skal da være 91cm lange (hver).

 

((300/156.8)*0.95*0.5=90.8)

En slik antenne får ikke riktig impedans, og virker ikke alt for godt, men jeg tror VHF'n takler mistilpassningen.

 

Har du noen henvisning til den modellen du omtaler?

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Takk for tips. Det skal forsøkes. Men med coax her mener du kanskje den gamle flatkabelen med to ledere ved siden av hverandre?

 

De tre ståltrådene leste jeg om i PBO. Var det i vår, tro? Skal forsøke å finne tilbake.

 

Ellers "gror" fruen ned i båtblader og ekteskapet settes visstnok på stadig nye prøvelser får jeg høre. Noen som vil ha en bunt tilsendt?

 

Eventuelt en fantastisk kone :yesnod:?

Link to post
Share on other sites

Den gamle "flatkabelen" med to ledere og avstandsstykker (stigekabel) er også en coaxkabel, men det var ikke en slik jeg tenkte på. En "vanlig" kabel til VHF kan brukes (50ohm). Tynn eller tykk spiller ingen rolle (RG58/RG213 heter disse, tror jeg).

 

Du kan naturligvis også bruke helt vanlig ledning, og en sukkerbit for å koble den til coaxkabelen. Da kobler du en ledning til skjermen, og en til midtlederen.

 

   ledning 91cm                    ledning 91cm

--------------------------||------------------------------

                          |

                          |

                          |

                          |  coaxkabel (50ohm)

VHF kobles til her........!

 

Her har jeg fosøkt å tegne litt.... , men er ikke sikker på om dette blir vist riktig.

 

Antennen kan godt henge vertikalt, med den ledningen som skjermen er koblet til hengende nedover.

 

Ellers så skal jeg se om jeg finner en enkel antenne som har 50ohm impedans, som er det VHF'n skal ha.

 

Ellers så får man jo kjøpt nødantenner da...

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Det er verd å merke seg at den antennen som er beskrevet er til en viss grad er retningsbestemt om den holdes horisontalt, som er vanlig for slike antenner.  Den vil da ha liten forsterkning i retningene som danner forlengelsen av antennen. :santcheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites


((300/156.8)*0.95*0.5=90.8)

En slik antenne får ikke riktig impedans, og virker ikke alt for godt, men jeg tror VHF'n takler mistilpassningen.

 

GeirKS[/i]


 

Bare et spørsmål, ser ut som om du kan mye om antenner, hvorfor ganger du med 0,95? Har sett same formel før, men da uten å måtte gange med 0,95.  

Link to post
Share on other sites

Hei,

300 referer til lyshastigheten (*10^6), 156.8 referer til kanal 16 på VHF (i MHz, altså *10^6).

 

Årsaken til at jeg ganger med 0.95 er at hastigheten til strømmen i lederen (antennen) er noe lavere enn lyshastigheten. Men nå ble jeg litt usikker på om dette tallet er riktig, for det er veldig lenge siden jeg har syslet med radio, så det skal jeg sjekke nå.

 

Årsaken til at jeg ganger med 0.5 er at det er en "halvbølgeantenne"  :yesnod: Det var jo egentlig ingen forklaring da, men....

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Tallet 0.95 stemmer for (wire/ledning)antenner opp til 30MHz, for høyere frekvenser får tverrsnittet ("tykkelsen") til lederen også innvirkning, og strømmen går seinere. Jeg tror dette er neglisjerbart på VHF hvis en bruker ledning som antenne.

 

Nå har jeg bedt Fred på Permo om hjelp, så får vi se om ikke han har tid til å komme med innspill til hvordan man enkelt kan fikse en nødantenne.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Hei dere,

 

Jøss - dra meg inn i det da! Jeg er da bare en kremmer.

Mye klokt sagt dog om antenner, men jeg tror GeirKS

gjør en liten (men alvorlig) feil i regnestykket sitt.

Alt er korrekt til og med de 90,8 cm, men det er altså

hele antennen som skal være så lang. Ikke hver halvdel.

Feilen resulterer i at antennen blir en helbølge, og da blir det

dårlig tilpassning.

 

Se linken under for beregning av dipolantenner generelt.

 

http://www.angelfire.com/mb/amandx/dipole.html

 

Å  bruke antennen horisontal frarådes på det

sterkeste. "Alle" andre sender vertikalt polarisert,

og demping mellom  "feil" polariserte antenner

er  svært merkbar på disse frekvenser.

Kanskje bruke en gammel fiskestang/kosteskaft e.l. og

montere herligheten på?

 

mvh

 

Fred T.

Link to post
Share on other sites

I båten har jeg en nødantenne laget for VHF. Antenna fulgte med en ny VHF jeg kjøpte en gang i tiden.

 

Den består av et metallrør ca 30 cm langt 5 cm diameter med plastlokk i begge ender. På toppen av røret skrur man på en liten antennepisk som er ca 15 cm lang. Kabel og antennepisk oppbevares inni røret.

 

Har testet den en gang og det fungerte.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ennå ikke funnet nødantennen fra PBO. Men mener å huske at det var tre ståltråder festet fra hvert sitt hull i en (tre-delt) sukkerbit. De skulle alle være 45 cm lange.

 

Den ene ståltråden bøyes rett venstre, den andre rett opp. Den tredje rett høyre.

 

Kabelen skulle festes i de to ytre (høyre/venstre) skruene.

 

Ellers er det kjekt å vite at man kan kjøpe nødantenner som lett kan stues. Men det koster jo penger......  :yesnod:  

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Hos radioamatøren LC2AAT http://www.qsl.net/lc2aat/antenne.htm fant jeg beskrivelse av en grei selvbygg antenne. Han har også mye annet interessant, bl.a. en oversikt over koaksialkabler og kontakter.

 

Antennen på bildet under er for 900MHz (GSM mobiltelefon)

og er liten og nett, men selv for VHF kanal 16 (156,800MHz)

blir ikke elementene lengre enn 45,4cm.

 

Bilde

 

Se også tegningen nedenfor.

 

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei !

Her er det mange bra tips. Jeg har selv laget lignende antenne som Lars H beskriver for 144 MHZ (2m) jeg brukte en vhf kontakt istedefor bnc som vist.  Jeg brukte bremserør i kopper som radialer, banket bremserøret flatt i enden å boret hull, skrudde dem så sammen når jeg trengte antennen den tok derfor meget liten plass når den ikke var bruk.

Denne type antene har jeg med hell også brukt for høyere frekvenser slik som larsH beskriver

det beste er og tune antenne med et SWR meter slik at du så optimal tilpassning som mulig

 

:santcheers:

Link to post
Share on other sites


Per Arve: Til Lars:

 

Betyr det du skriver at en nødantenne kun egner seg for èn kanal :yesnod:

Forsåvidt greit, så lenge man vet det.


 

Egentlig ja, men det er liten forskjell på den laveste og høyeste frekvensen innen maritim VHF. Laveste frekvens er kanal L1 (155,500MHz) og høyeste kanal er kanal 88 (162,025MHz). Dette ville gitt elementlengder på henholdsvis 45,8cm og 44,0cm.

 

En 1/4 bølgeantenne for kanal 16 (156,800MHz) vil for så små avvik fungere helt utmerket for alle VHF kanalenene. Jeg valgte kanal 16 i eksemplet da det er nødkanalen som jeg ville optimalisere for.

 

Men det finnes selvfølgelig antenner som kan brukes for større frekvensområde. TV antenner f. eks. Men selv en slik rund UFO en har i båt er aller best kun for en kanal (frekvens)

 

Håper dette gjorde det klarere og ikke mer komplisert.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


Finn Cato: Hei !

Jeg har selv laget lignende antenne som Lars H beskriver for 144 MHZ (2m)


Du har vel ikke tegning på en Slim Jim antenne (vertikal antenne flatkabel) for VHF? Burde egne seg bra som nødantenne. Vet at LA2PJ hadde en slik antennebeskrivelse på hjemmesidene sin, men får ikke opp siden. http://home.online/~egiinge

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei  Lars !

Slim Jim, jeg kjenner til konstruksjonen men har ikke noen tegninger for hånden

Kikket litt i the arrl hanbook men fant ingen i farten , jeg kan kikke litt senere en dag i div antenne material jeg har liggende, ville undre meg mye om jeg ikke har en slik tegning et sted

 

Cato LA8SY

:santcheers:

Link to post
Share on other sites

Tror kanskje dette er antennen LarsH tenker på:

http://www.qsl.net/wb8erj/bike-ant.htm

 

Norsk tekst fra sidene til LA2PJ:

Mike - WB8ERJ er en ivrig syklist, og laget denne antennen for å  kunne operere på 2m FM mens han var ute på tur.

 

Antennen lages av en lengde med  RG-58U koaksialkabel. 105 cm av kabelen strippes for ytterisolasjon og skjerm. Dette blir det drevne elementet. 28,6cm videre inn på kabelen skjæres ytterisolasjon, skjerm og innerisolasjon forsiktig bort i en lengde som går et par millimeter på hver side av målepunktet.

 

På denne avisolerte delen, loddes inn et stykke koaks til stubb. Denne stubben er 3,8 cm lang, og må kortsluttes i den andre enden. Både enden og skjøten må gjøres værbestandig, for eksempel med en limpistol.

 

I den andre enden av koakskabelen loddes på en egnet plugg og tilkoples senderen via et SWR-meter.

 

Så kapper man korte stykker i gangen av enden på det drevne elementet til man har lavest mulig SWR.

 

Mike tapet antenna til stangen av et sykkelmarkeringsflagg i glassfiber festet til bagasjebæreren, og førte koaksen fram til en brakett på styret, hvor han plasserte et håndapparat.

 

GeirKS

(LB4VE)

Link to post
Share on other sites

Hei.

Har selvfølgelig to antenner. Den ene i mastetoppen, den andre står montert akter på båten. Begge er vanlige, ordinære antenner.

Har opplevd mastebrekk og måtte tilkalle hjelp over radio. Plugga kontakta til reserveantenna i VHF-en, og fikk kontakt med redningsskøyta.

Seilbåter bør etter min mening ha fast montert reserveantenne. Når masta brekker er det greitt at løsningene er enklest mulig.

Til normalt blir antenna i masta brukt. Får ganske mye lenger rekkevidde med den.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...