TG-cruiser Startet 9.November.2008 Del på Facebook Startet 9.November.2008 Hej Derude. Som så mange andre har gjort, vil jeg nu til og reparere min aksel tætning. Den drypper meget når jeg sejler, og det hele bliver svintet til med fedt, som kommer ud af pakdåsen. Er startet fra "bunden af" og har gennemlæst andres meget interessente indlæg her på baatplassen, og ved hvad der skal gøres. En anden ting som jeg gerne vil , er og finde ud af om jeg har den optimale propeller, og om de andre dele er ok, eller slidte. Kunne godt tænke mig og skifte til en propeller med større stigning, og så march fart omdrejning kunne blive lavere. Båden er fra 1983, motoren en TMD 30, 86 HK. Moment motor = 168 Nm. Jeg er kommet frem til følgende data: Gear MS3C udveksling 2,73:1 Propeller: 18 X 19 H. Mærket med K M F - Hvad mon det er for en fabrikat? Omdrejning motor max = 3800 O/min, march =3500 O/min. Aksel = 30mm. Hastighed for propeller = 3600/2,73 = 1319 O/min. Moment aksel = 457 Nm. Håber og få nogle gode råd, og hjælp til problemer som kan opstå undervejs. Føste spørgsmål er vedr. simmerringe. Hvilke type er gode til pakbokksen? Og hvilken vej skal de vende? Der er 2 stk. De nuværende hedder: TNT SC 30 407. De er revnet flere steder, så der er håb om at akseltætningen bliver mere tæt, når den får nye simmerringe. Se de følgende billeder. Sitér dette innlegget Link to post
TG-cruiser Svart 10.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2008 Her starter det. Båden er sat på land, lidt tidligt, men så kan jeg nå igang inden det hele dækkes af sne. Første job er og afmontere ror. Det krævede en stor hammer og så kom det af. Her er motoren, der er skåret i motorkassen for og få plads til den, og derfor støjer det meget. Har lyst til og få taget motoren ud, og renovere motorrums lydisolering, samt rense motorblokken for rust, og sprøjte den med en gang lak for og beskytte mod tæring. Nu har jeg fjernet alle kølevandsslanger, og udstødningsslange for og få mere plads. Klemflangens skruer sidder fast som bare pokkers Men med en lille gasbrænder og noget og en masse banken for og løsne rusten, så lykkes det og få alle skruerne løsnet. Jeg havde fryget og skulle til og skære med vinkelsliber, men de kunne heldigvis løsnes. Nu kan jeg nøjes med 2 nye simmerringe. Tilsidst er pakboksen ude og skilt ad. Nye simmerringe skal findes. Næste opgave: Motorophæng ser ikke for gode ud, kan være skyld i vibrationer, så jeg overvejer hvordan man kan skifte dem. Måske kan hele motorophænget med beslaget på motoren løsnes, og så kan de skiftes uden og tage motoren ud. Jeg er bange for og skulle montere motoren igen, ved ikke om det er et job for "gør det selv mekaninker" Har jo begrænset adgang til værktøj. Skrueakslen er afmonteret. Skruen ser umiddelbart ok ud. Ikke de store hakker eller buler. Den skal pudses så den er glat og blank, men det kan vente til foråret. Propelleren hedder: KMF 18X19 H. Hvis jeg vil skifte til en f.eks. 18X20 - Kan jeg så vælge hvilken somhelst fabrikat? Eller er der forskel på bladarealet, og "slippet" (virkningsgraden). Kan min propeller være fra Korsør propeller? www.propeller.dk Er der nogen som har tilsvarende propeller, eller prøvet og skifte til større stigning? Nu stopper jeg for denne omgang. Mere vil komme. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 10.November.2008 Del på Facebook Svart 10.November.2008 Er propellen original, tror eg den kommer fra West mekan på nordfjordeid. Dei leverer propell utstyr og rustfritt til saga... Sitér dette innlegget Link to post
TG-cruiser Svart 11.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2008 Ja efter et kig på West mekan hjemmeside kan jeg se deres produkter minder meget om det i min Saga. Nu er jeg kommet lidt længere, har købt nye simmerringe på skibsværftet i Nuuk. Men jeg er i tvivl om hvordan de skal monteres. Er dette mon korrekt. De sidder begge "samme vej" med læberne peger agter, altså mod skruen. Se billederne. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Metallfjæren i simmerringen må være syrefast! Hvis ikke holder den i kun 2 år i sjøen. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
SandAnker Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 Tror jeg skal gjøre samme opperasjon selv i løpet av vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
TG-cruiser Svart 17.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2008 Ja, det er et fint vinterprojekt og jeg syntes det giver en god tryghed når man har gået det mekaniske igennem, og ved at det er i god stand. Bare det og få fjernet de gamle rustne spændebånd, rør og slanger, giver et meget bedre indtryk af båden når det ser pænt ud. Hvis jeg skulle finde på og skifte motoren ud med en ny og et nummer større (flere hk ) og lavere omdrejning hastighed, så bliver jeg vel osse nødt til og skifte til en større aksel? Hvor stor en opgave er det og skifte fra 30 til 35mm aksel? Er der nogen som har gjort det før? Jeg går ud fra at stævnrøret skal skiftes, men hvordan med hullet igennem skroget? Skal det mon bores op? Eller kan man købe en 30mm aksel af bedre kvalitet som kan klare en ca. 110hk Yanmar? Nu er der en ca. 86hk TMD30, så det er da en væsentlig forøgning, især bliver drejningsmoment større, da jeg ikke vil have højere akselhastighed, end der er nu. Sitér dette innlegget Link to post
TG-cruiser Svart 2.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2009 Nu nærmer foråret sig og sneen er ved og smelte væk fra båden. Så kommer jeg i tanke om mit vinterprojekt, som nu ellers var "glemt" lidt væk.. Men nu skal det hele samles, og det skal være færdig inden påsken er slut! Jeg har dog fået renoveret kølevandscirkulations pumpen, det viste sig at lejerne var helt ødelagte. Jeg købte et rep kit til den fra marinepartsexpress. Er spændt på om det er tæt og virker, for det jeg fik er noget anderledes end det som sad i pumpen. Jeg tror det må være fordi det er blevet ændret og at det nye som jeg fik nu, erstatter den gamle type. Jeg gjorde det selv, havde adgang til et maskinværksted og derfor kunne det lade sig gøre. Akselpakdåsen er monteret og klemflangen er skruet på igen. Næste opgave er og montere ror igen. Derefter skal søventiler checkes og slanger og spændebånd udskiftes til nyt. Jeg vil sætte noget mere støjisolering på indvendig i motorkassen. Der er ikke noget på det nederste stykke i motorrummet, og heller ikke omkring akslen og der kan støjen frit trænge ud. Prøver og få lidt flere billeder lagt ud, så interesserese kan følge med. Godt forår til alle bådfolk Sitér dette innlegget Link to post
TG-cruiser Svart 4.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2009 Ja, når man først for begyndt og kigge på de dårlige ting så kommer turen til denne her. Udstødnings afgang fra motoren, der hvor søvand bliver sprøjtet ind og ryger ud sammen med udstødningsgas. Den er godt tæret indeni, men kan stadig bruges. Jeg har banket og skrabet en masse rustflager ud, og der er nu væsentlig bedre gennemstrømning. Det var lidt en ubehagelig overraskelse, den kunne nemt blive stoppet til uden man er opmærksom på det. Nu bliver den renset udvendigt og får en gang klarlak til og beskytte lidt mod rust. Male den gider jeg ikke for så ligner den jo ikke resten af motoren mere Den pæneste farve er nok den som den har nu. Vh rene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.