Krimart Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Hvorfor er det om å gjøre å reise jorden rundt på minst mulig antall fot, er det ikke bedre å ha "litt" større bår for å kunne ha det litt mere konfortabelt under en slik tur ? Det er ikke om å gjøre, de aller fleste seiler med større båter. Men noen som f.eks. Sven Yrvind synes det å seile i bittesmå båter er en del av moroa/utfordringen. De fleste har også et begrenset budsjett og det er kanskje bedre å kommeseg av gådre nå med en liten båt enn å vente til du får råd til 50-foteren. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Hvis jeg tolker dette innlegget slik at du vurderer å seile fra Sverige med avreise desember/januar, så vil jeg ut fra den erfaring du synliggjør fra innleggene her påstå at dette er vesentlig mer risikabelt enn å kjøre bil fra Oslo til Bergen Ikke nødvendigvis. Jeg tror faktisk det ikke er så dumt, men man bør ikke seile rett ut i Nordsjøen. Man kan følge kysten av Sverige og Damnmark ned til Kiel, og gå gjennom Kanalsystemene i Europa til Middelhavet. Bygge kompetasne underveis. Da er det sikkert mars/april og man kan nyte livet litt i middelhavet før man ev. seiler videre ut Gibraltar og til Kanariøyene, Kapp Verde etc. Følger man med på værmeldinger, tar korte etapper, holder seg mest mulig unna den engelske kanal kan det være greit gjennomførbart. Største problemet er trolig tåke. Problemet de fleste har er at de kommer for sent av gårde. Man setter gjerne et tidspunkt i mai/juni - blir forsinket og så prøver man å krysse Biscaia i oktober og har tidspress på å nå ned til Las Palmas før ARC starter. Det er nok mer riskiabelt (men forsatt tror jeg det ikke er mer utrygt en den nevnte bilturen gitt at forberedelsene er riktige). Sitér dette innlegget Link to post
trimaraan Svart 11.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Herlig:) Hvis jeg eks ønsker en større mast på en ca 30 fot, maks høyde, med maks bredde, mulig for meg og lage det selv? Hvor høy kan masta være? Kan jeg sy seilet? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Herlig:) Hvis jeg eks ønsker en større mast på en ca 30 fot, maks høyde, med maks bredde, mulig for meg og lage det selv? Hvor høy kan masta være? Kan jeg sy seilet? Det er sikkert mulig men neppe særlig lurt. Det er da bedre å satse på standard mast og seil, det blir både billigere og bedre. Ut fra spørsmålene dine skjønner jeg at erfaringen er begrenset, hvis du mener alvor og ikke bare drømmer - eller uansett- anbefaler jeg å sette opp et tidsskjema der melder deg på det som er av seilkurs neste år, blir med noen med mer erfaring på en del turer, evntuelt går til anskaffelse av en midnre båt du kan starte å trene med. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 .. kjøper jeg en til 10-20 der nede kan jeg selge den for 30-40 når jeg kommer hjem. Har du noen eksempler på båter du kan kjøpe "der nede" til 10-20 og selge for 30-40 når du kommer hjem da? Det er jo flott hvis du kan gjøre det, men vanskelig for andre å mene noe om det siden det ikke ser ut til å være noen her som har erfaring med å kjøpe seilbåter i den prisklassen på en sydhavsøy. En ting du bør være oppmerksom på er at en billig båt kan ha "råtne" seil. Et seil har begrenset levetid i forhold til selve båten, og nye seil koster en del. Sitér dette innlegget Link to post
trimaraan Svart 11.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 ..litt redd for og paste den kjøp/salg siden i sydhavet her inne akkurat nå, siden Ola og Kari ikke har skjønt at vi har en finnanskrise:) Byr 5 nordmenn over meg så er jeg like langt... Båtene er billige der nede, men det er høysesong nå, de går for og brutalt, katamaranen jeg så på er borte, den gikk for 8 tusen "26 fot" men aner ikke hvordan den ser ut på innsiden. Begynner og tenke at de svenske sidene er like billig, kanskje.. Men de er allergisk mot og paste bilder av hvordan båtene ser ut på innsiden, og fordømt arogante, stiller jeg spørsmål henviser de bare til annonsen. Begynner og tenke at jeg kanskje bør frakte båten til Norge, betale den momsen på 25% bruke vinteren godt... Sett noen trebåter.. Lurer på hva som skjer hvis jeg legger noen plater på innsiden? Litt lekaske så må jeg rive ned platene igjen. Kanskje legge noen tynne plater på utsiden da? Kline på med flere lag lim... Bodd nesten gratis i over en månde, når neste utbetaling kommer, kunne evt ventet til 10 desember (halv skatt) ... Føler meg trygg nå, ser lyset i enden av tunnelen, dette går bra:) Sitér dette innlegget Link to post
trimaraan Svart 11.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 f/for/fort - fort og brutalt. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 jeg sitter med en stadig snikende mistanke om at triamaran har det litt morro med oss. Finansiere turen med fiske, sy egne seil og satse på en halv jordomseiling i en båt til 10 000kr ? Skikkelig skøyer er du gitt Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Herman Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Neida Suzuki, han har bare oppdaget noe ingen andre har gjort. Det koster tydeligvis ikke så mye å reise på en slik seiltur. De pengene vi brukte var nok helt bortkastet. Båter er jo nesten gratis, og havet er fullt av fisk. Da trenger man vel ikke noe mer, bortsett fra en sekk med ris? Rart ingen har kommet på dette før egentlig. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
trimaraan Svart 12.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Har reist det meste av dette året, hvet ikke.. Vi har phuket som er en homseby, menn reiser ditt for og ligge med gutter med parykk og lebestift. Så har vi disse øyene da i Thailand, masse unge mennesker fra England som doper seg natt og dag, for og ikke snakke om den fordømte tekno-musikken.. Nei, skal seile jeg:) Bo i båten, slippe rotter og mygg natt og dag.. Folk som skriker på gangen midt på natta etc... Sitér dette innlegget Link to post
Rune Braadland Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Tror du burde lese deg litt opp på temaet uansett om du tuller eller ikke.. Du vil få deg noen overraskelser. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
trimaraan Svart 14.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Takk Rune:) Håper prisene vil synke enda mer jo nærmere jul vi kommer, svenskene vil sikkert ha mye deilig julemat i huset, andre vil til Thailand.. Sitér dette innlegget Link to post
rundtogrundt Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Har reist det meste av dette året, hvet ikke.. Vi har phuket som er en homseby, menn reiser ditt for og ligge med gutter med parykk og lebestift. Så har vi disse øyene da i Thailand, masse unge mennesker fra England som doper seg natt og dag, for og ikke snakke om den fordømte tekno-musikken.. Nei, skal seile jeg:) Bo i båten, slippe rotter og mygg natt og dag.. Folk som skriker på gangen midt på natta etc... Tror nok du har oppsøkt feile steder når du har vært i Thailand. Jeg har vært både på Phuket, men ikke bodd i Phuket by. Det er det vel ikke så mange turister som gjør. De fleste bor i Patong, det var sikkert der du bodde også. Hvis du vil ha det roligere kan du reise til Kata, Kata Noi eller Kamala beach. Det finnes også rolige strender lenger nord på øyen. Ang øyene utenfor har jeg vært på østsiden av Phi Phi, det er det flotteste stedet jeg har vært på. Ikke mye som skjedde der etter kl ni. Det blir vel det samme hvis du seiler eller reiser med buss hvis du oppsøker de største party-stedene ? Sitér dette innlegget Link to post
trimaraan Svart 14.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Jeg var jo backpacker, reiste rundt hele tiden, da kan du komme til ett fint sted, billig god mat, så oppdager du at det bare ligger stein i vannet. Du må tråkke på stein i ca 800 meter for og få deg en svømmetur.. Så finne det perfekte stedet blir vansklig, alt har gode og dårlige sider. Har jeg egen båt, så slipper jeg og leie, slipper og sitte 20 timer på div busser for og komme meg fra A til B.. (13 000 drept hver år i trafikken i Thailand) Du slipper og bli biti av mygg.. Tror jeg kan spare over halvetrygden min hver månde hvis jeg seiler. Ja var på Patong Beach noen uker faktisk. Hørt om Kamala Beach men ikke vært der, bare hørt det ble nesten utryddet under tsunnamien og at de kan bygge billige båter der:) De bygger fiskebåter der, om de kan bygge en fritidsbåt hvet jeg ikke. Hvet du noe om det? Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Er det lov å seile rundt i Thailand når du hever trygd? Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
trimaraan Svart 14.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 ja, etter avtale. Sitér dette innlegget Link to post
rundtogrundt Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Har ikke sett at de lager seilbåter der nede. Det ligger mange seilbåter på Finn.no til 40-50.000, kjøp en av dem og seil avgårde. Hvis du sparer trygd, kan du jo ta opp et lite lån for å finansiere den. Sitér dette innlegget Link to post
trimaraan Svart 14.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 ..tror jeg går for en av de svenske trebåtene, gjør jeg litt med den + litt sparing så kunne jeg evt kjøpt/bygd en annen båt seinere. Får ikke lån, fordi jeg var en idiot for over 10 år siden.. Hvet ikke om det er mulig og kjøpe en båt, båten står i "hans/forsikring" navn helt båten er helt nedbetalt.. evt at jeg betalte 5 i månden.. Han kunne evt fått 20-30 tusen for den deal`en.. Tenker på dette noen timer hver dag, kommer nærmere og nærmere målet.. Regner med at iløpet av 1-2 månder så er jeg der. "bygg evt kjøp" Men har startet en annen trå.. snakkes videre der? Sitér dette innlegget Link to post
Anders Panders Svart 3.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2009 Dere nevnte Sven Yrvind og hans små båter og jeg fant et lite sitat fra hjemmesiden hans som kan tyde på at komforten ikke er særlig: "In Yrvind½ I will use a safety belt to prevent myself from being thrown around. In addition to that I will have a pilot-type leather cap on my head. Attached to the cap will be another small safety belt, with which I can strap down my head to prevent whiplash injury." Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 3.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2009 trenger ike så stor båt nei. Se Her: Valkyrien på langtur, en Leisure 22 Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Krimart Svart 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Hva med disse da: http://www.aroundinten.com/ Jorden rundt i 10 fot. Dessverre viker ikke deltagerene særlig seriøse så dette går neppe bra. Her er en lsite over små båter som har seilt langt: http://www.microcruising.com/famoussmallboats.htm Tom MacNally seilte f.eks. over Atanter'n i en 5-fot båt, men måtta avbryte forsøket i en 3-fots båt: behagelig? neppe. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Enkelte tok mitt inlegg om å lytte til Yrvind litt VEL seriøst. Jeg har på ingenmåte hevdet at den jevne jordomseiler skal eller bør sette avgarde i en ombygget kano med hjemmesydde seil. Påenget, og dette er litt viktig; er at om en båt er tett, så flyter den. Tar den inn vann, ja da synker den. Uanhengig av størrelse. Se bare på Titanic. En god 30 foter er helt fint i stand til å gjøre en jordomseiling, om den er velholdt og godt utstyrt. Men selvsagt, skal man være mange ombord,eller har penger og eller ønske om å ha det mer comfortabelt underveis enn en 30 foter kan tilby, da må man OPP i størrelse. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
avmønstret5 Svart 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Er det ingen som har vurdet en tørrdrakt med forlenger på rettekaren til mast ?? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Er det ingen som har vurdet en tørrdrakt med forlenger på rettekaren til mast ?? Skal du få til det, må det bli våtdrakt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
avmønstret5 Svart 4.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2009 Var inne på tanken, men tenkte det kunne bli mye groe og skjell både her og der. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.