Jump to content

jordomseiling "20-30 fot"


trimaraan

Recommended Posts

Broder, tror nok ikke du driter deg ut. Prosjekttråder er helt toppers her på forumet. Imens du holder på, så har du muligheten til å spørre om ting og tang.

Kjør igang! Jeg gleder meg allerede. :flag:

 

Mvh Lang panne

 

Hm, ok. Kanskje jeg skal begynne en slik prosjekttråd :wflag:

 

Jeg har jo båten :) og har kjøpt inn masse tingtang.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Hm, ok. Kanskje jeg skal begynne en slik prosjekttråd :wflag:

 

Jeg har jo båten :) og har kjøpt inn masse tingtang.

 

Men det er klart, i det øyeblikket du annonserer at du skal kjøre Nordvestpassasjen med båten din, ja da får du nok forklart hvor landet skal stå. :lol: Og egentlig er det jo greit, sikkerhet er ett moment for alle.

Link to post
Share on other sites

Var på bedriftsoppstartskurs i regi av AETAT på Næringsakademiet for ca 5 år siden, vel jeg snek meg med er egentlig det som var sannheten. Men det gikk fint det, noen som ikke møtte opp og vips så hadde jeg plassen. Man er sin egen lykkes smed. Godt kurs forresten, kan anbefales hvis noen av dere tenker å starte firma.

Lang historie kort, det var en kar der som minnet veldig om den Trimaraan, han ble grundig gruset av kursholder og skjønte vel ikke selv at det han planla ikke hadde livets rett. Det var bare luft og spinn, vond rygg, pipende stemme og manglende støtte fra "offentlige kontorer" som kom igjen og igjen. Det ble komisk å høre på og litt flaut på stakkarn sine vegne når kursholder satte han på plass og fortalte hvordan verden fungerer.

Men planer hadde han og det var ikke måte på hva han kunne få til. Har tlf nr til kursholder enda. Skal ringe å høre hvordan det gikk til slutt.

 

Til dere andre på forumet her som oppmuntrer Trimaraan til å fortsette prosjektet sitt, går dere på lykkepiller eller vil dere rett og slett ha noe å le av?

Link to post
Share on other sites

Jeg traff på en ganske så spesiell sak i Lysekil sist sommer. Fyren har bygget båten selv som en forminsket utgave av en "Harding livbåt" - 4 m lang med ketchrigg og påhenger. Båten har vært flere ganger over atlanteren. Sjekk ut www.arrandir.se - mye artig lesing.

 

Men som han selv skriver:

"1642 timmar utspritt på 324 tillfällen under 33 månader. Vilket ger statistiska medelvärden som t ex att jag har arbetat 50 timmar i månaden och haft arbetspass på 5 timmar i snitt. Effektiv tid har bygget tagit 40 veckor (beräknat på 40 timmars arbetsvecka). JAG KOMMER ALDRIG GÖRA DET IGEN"

 

Pluss at båten kostet til sammen 110.000,- 1995-kroner. Man får jo mye brukbart på finn til den prisen.

Link to post
Share on other sites

Hei Trimaraan.

 

Hvordan går det med framgangen :wink:. Fikk et inntrykk (annen tråd) av at du var en eldre traver her på forumet som dukket opp i ny forkledning. Men etter å ha lest mye av det som skrives her inne er jeg jaggu ikke sikker lenger på at du er denne personen.

 

Fint å ha drømmer som en kan strekke seg etter og fullføre disse med tiden til hjelp. La deg ikke vippe av pinnen av disse som ikke våger noe selv. De våger ikke krysse Skagerak i noe som koster mindre en 500' kroner og har full oppdekning fra land under veis. Går jo ut fra at du er ved dine fulle fem og ikke foretar deg noe som kan sette ditt liv i fare. Mange "jordomseilinger" har startet med null kroner i skipskassa og en god porsjon pågangsmot.

 

KISS prinsippets tilhengere er det mange av og vi (inkludert meg selv) får det til til slutt. Det umulige tar bare litt lengre tid å fullføre. Så stå på du...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

jawik: fikk interesse for båt i slutten av asia-turen min, i sommer en gang (har aldri vært her før - hverken med annet nick eller som tillskuer) Takk for oppmuntring.

 

Steinsvik:) ja mange bra båter på finn.no, enda billigere på blocket.se

 

Bestilte billetten idag ned til sol og varme, nå har jeg bestemt meg for og reise fra havn til havn og sjekke priser, snakke med gutta:)

Link to post
Share on other sites

har hadd mange drømmer selv om langtur på spare bluss,og hvem vet kansje jeg tar en tur en vakker dag også! :sailing:

men noe av det jeg har villet tenkt på og brukt penger på så er det en båt som tåler sjø og holder seg tett!

båten bør ver stor nokk til og ha plass til proviant drivstoff og nødutstyr! bare en liten redningsflåte blir fort mange tusen kr

så bør man jo ver litt forbred på hva man har i vente på havet!

hvilkent farvann man er i me tanke på skjær grunner tidevann strømmer osv!

navigering

havne regler

ankring på svai noe som er vanlig for lankturseilere!

 

finnes jo mye bra lesestoff som bør pugges før en tur!

 

me tanke på Jarle andhøy og Berserk så er det fult mulig og komme lankt me små midler! (Berserk er en albin vega og er en sterk og trygg båt)

 

lykke till :cheers::sailing:

Link to post
Share on other sites

Tar vel kanalene fra Kiel i Tyskland til Middelhavet, den tryggeste ruta uten store havkryssinger - men man har "oppoverbakke" før man kommer til vannskillet i Østerike :D

 

Har en kamerat som tar den turen akkurat nå i seilbåt... målet var Israel, så da kan man vel hevde at det var litt dårlig timing.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...