Jump to content

Skyssbåt - hva er standard takst? (leier ut egen båt)


Fjord-duden

Recommended Posts

I hvalerskjærgården tar taxibåten 750,- for en tur på et par mil. nesten flat takst, men er det 10 pers med masse bagasje vil han nok ha litt mer. Skyssbåt er rimeligere, men da plukker han opp flere under veis, så tyren tar lenger tid. Er ikke så fleksibel på tidspunkt heller. Ender du med å reise alene med skyssbåten koster det like mye som med taxibåt.

 

Ventetid har jeg ikke peiling på. De fleste tar jo andre oppdrag hvis det er snakk om mange oppdrag, men jeg forstår det slik at du bare skal kjøre en person og vente til han er ferdig.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Og ta betaling utover dine faktiske utgifter har du nok ikke lov til , da må du minimum inneha D5la ( kystskipper ) du må inneha sikkerhetskurs , båten må være sertifisert av sjøfartsdirektoratet , du må ha redningsmatriell iht hvor mange båten er sertifisert for samt en offentlig godkjent løyve for skyss og taxi drift.

Link to post
Share on other sites

betaling utover dine faktiske utgifter har du nok ikke lov til , da må du minimum inneha D5la ( kystskipper ) du må inneha sikkerhetskurs , båten må være sertifisert av sjøfartsdirektoratet , du må ha redningsmatriell iht hvor mange båten er sertifisert for samt en offentlig godkjent løyve for skyss og taxi drift

Dette var vel litt unyansert . En kan jo for eksemple leie vekk båten og så selv være med som leieskipper. Ingen av båtene som går i charter med skipper har det som du ramser opp.

Link to post
Share on other sites

Det er nok sånn det er Bergen , les Forskrift 9 mai 2003 nr: 687 om kvalifikasjonskrav og serfikatrettigheter for personell på norske skip , fiske og fangstfartøyer og flyttbare innretninger , kap. 1 paragraf 1-1 virkeområdet så vil du nok se dette. At det finnes personer som tar tjangsen og øyner et rask profitt får så være men skulle det skje noe , ulykke etc etc , og politi blir koblet inn kan vedkommende som opptrer som skipsfører samt reder sitte fint i det så det er nok ikke så lett.

:flag:

Link to post
Share on other sites

Mener dere at feks. følgebåter eller startsbåter til feks, regatta må ha passasjer sertifikatet for å ta med noen??

Ser ikkehelt problemet her jeg. Dette er jo ikke snakk om å starte en næring, men ta ett oppdrag. ville tatt greit betalt så jeg hadde dekket utgifter og timelønn... uten dårlig samvittighet.

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Nei da misforstår du , forskjellen er at så lenge du beregner deg lønn så vil dette bli regnet som næring . Du kan sikkert kjøre i årevis uten at noen reagerer på dette , men problemet dukker opp den dagen det evnt skulle skje noe og myndighetene får greie på at du har tatt deg betalt i næringsøymed og di ber om papirene det er da du virkelig kan sitte fint i det.

 

Her hos oss i Telemarks skjærgården har vi aktører som driver med skyss / taxi drift og med båter som tar alt i fra 6-8 personer og opp til 100 men kvalifikasjonskravet er likt uanfektet om du kjører en båt på 25fot eller 100fot kravet som beskrevet tidligere i tråden.

 

Om du fører en følgebåt under en regatta så står det deg helt fritt til og ta med passasjerer så lenge du ikke overskrider max antall hva båten er godkjent for og at du som fører sørger for godkjent flyteutstyr til samtlige.

Link to post
Share on other sites

Ser ikkehelt problemet her jeg. Dette er jo ikke snakk om å starte en næring, men ta ett oppdrag. ville tatt greit betalt så jeg hadde dekket utgifter og timelønn... uten dårlig samvittighet.

 

Vi har en del personer her i landet som kjører pirat taxi, og som også tar seg betalt uten å ha dårlig samvittighet. Men er det lovelig?

Link to post
Share on other sites

..... , da må du minimum inneha D5la ( kystskipper ) .....

 

Det er nok sånn det er Bergen , les Forskrift 9 mai 2003 nr: 687 om kvalifikasjonskrav og serfikatrettigheter .......

 

Det kan ofte være en fordel å kjenne til det man skal uttale seg om. Iallefall hvis det gjelder å gi råd til andre.

Blant alt det merkverdige du påstår plukket jeg bare ut et par små punkt, sitert ovenfor.

 

1) Mener du at D5LA er det samme som kystskipper og at det er et minimumskrav for å føre passasjerer?

2) Mener du å ha dekning for dine påstander i den omtalte kvalifikasjonsforskriften?

 

Hvis så, da hadde det vært interessant å få vite om du har fått Sjøfartsdirektoratet med på denne fortolkningen. Det kunne nemlig ha stor betydning for oss som driver med fartøyer, opplæing og bemanning på heltid . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg mener selvfølgelig minimum fritidsbåtskipper sertifikat evnt D5la så lenge båten skal frakte betalende passasjerer. Naboen min gikk i sommer til anskaffelse av en taxi / skyssbåt i sommer som tidligere hadde gått i Kragerø skjærgården som taxibåt for og begynne skyss / taxibåt næring her i Telemarksvassdraget. Han la seg i selene i fjord vinter og tok båtfører prøven for og være rustet til sesongen startet . Søknadene ble sendt inn og da han fikk svaret på søknadene tilbake ble han lang i maska for direktoratet forlangte minimum fritidsbåt skipper eksamen samt et forenklet sikkerhetskurs samt et kurs som heter krisehåndtering i og med at han skulle drive person befordring med betalende passasjerer.

 

Så var det sikkerhetsutstyret om bord da. Vester til alle mann var ikke noe problem for di fulgte med , det gjorde i og for seg redningsflåten også bare det at sertifiseringen hadde gått ut på denne i mai samme år så da var det bare og hive seg rundt og prøve og få sertifisert denne før fellesferien satte i gang.

 

Etter mye om og men var alt klart og avtale boka var fyllt, søknad ble sendt inn om disp i fra kvallifikasjonskravet men den gang ei , minimum fritids skipper eksamen eller båten i bøya her var det ikke no knussel.

 

Heldigvis for han , uheldigvis for meg kom jeg hjem fra jobben på sjøen i slutten av juni og ble sporenstrek shanghaiet til og kjøre båten. Jeg fikk tak i en gammel overstyrmann som jeg hadde seilt sammen med tidligere til og dele turene med meg , sommeren er jaggu kort nok om en ikke skal jobbe bort hele sommeren også.

 

Nå er han en lykkelig fritidbåt skipper og en erfaring rikere , sikkerhetskurset er tatt likeså krisehåndteringskurset så nå er det bare og vente på at sommeren kommer.

 

Må også få med at båten er ikke av di største , 31fot og sertifisert for max 19 pax inkl føreren så det er ikke Titanic vi snakker om.

Link to post
Share on other sites

Det er nok sånn det er Bergen

Mener du med dette at de som driver med utleie av båter og som også gir som et valg og leie med Skipper (veldig vanlig blant større seilbåter) til båten gjør noe ulovlig?

 

Får at noe skal defineres som næring skal det vel være virksomhet av et økonomisk omfang. Det er vel fremdels lov å ha mindre (mener å huske et tall på kr 3000 pr år) inntekter fra hobby uten at dette kommer i konflikt med regler om næring. Og det er på den bakgrunn jeg ser at trådstarter ber om råd. Sammenligningen med din bekjente som skal drive skyssbåt blir derfor etter mitt syn noe søkt :flag:

Link to post
Share on other sites

Det er jo så enkelt som jeg skriver tidlig i tråden , dine faktiske utgifter har du krav på og få dekket , så får hver og en legge hva di vil i det. Er jo ikke vanskligere og avtale en pris på x antall kroner så får en heller smøre litt godt på.

Jeg prøver bare og forklare hvordan loven nå engang er , den er satt for og beskytte en næring samt ivareta sikkerheten til sjøs .

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Oppdrag utført, 2900,- rett i kassa. :smiley: minus skatt :sad:

Normal pris 6300,- sjekka det ved forespørsel til en med skyssbåt. Han brukte en snodig takst på sjøen: 75,- kroner pr kilometer pluss det samme for tilkjøring og da blir det for dyrt.

 

Flåte ombord er en selvfølge - noen som tør å kjøre store fjorder i november og ikke en båt i sikte og vite at sjøen er ca 5 grader - hvor lenge holder du ut med redningsvest??

Skaff dere flåte - 30 kg ekstra kan berge livet ditt :eek:

Link to post
Share on other sites

Det er jo så enkelt som jeg skriver tidlig i tråden , dine faktiske utgifter har du krav på og få dekket , .....Jeg prøver bare og forklare hvordan loven nå engang er , den er satt for og beskytte en næring samt ivareta sikkerheten til sjøs .

 

Dette høres interessant ut og du gir uttrykk for å ha god kjennskap til det du uttaler deg om.

 

Men hvilken lov er det som gir deg KRAV på å få dekket faktiske utgifter?

At loven er satt for å beskytte en næring og ivareta sikkerheten til sjøs høres litt snodig ut etter som sjøfartsdirektoratet som ivaretar ansvaret for sikkerheten neppe vil bli koblet sammen med å "beskytte en næring".

 

Men som sagt: det hadde vært veldig interessant å få vite hvilken lov du henviser til.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...