Jump to content

identifisering av fleksibelt ledd, -deler?

osa

Recommended Posts

Jeg driver i all hovedsag på med tre-siden av dette med trebåt, men har nå planer om å bevege meg inn på et område jeg ikke har spesielt peiling på. For det første; er dette en fleksibel kobling, og i tilfelle; hvilken type, fabrikat, merke..??

Jeg antar at bildet viser en del slitasje på "gummiklossene". Er det mulig å skaffe slike klosser? Hvor?

Jeg har sett slike løsninger før, basert på Volvo motorfester fra Biltema. Billige og greie, men gummidelene bør skiftes ut med hvert eller max annethvert år da de slites mye ved slik bruk. Men de koster vel ikke stort mer enn en femtilapp pr stykk hos Biltema, så kostnaden er overkommelig....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvis jeg tolker dette rett så er de nye klossene 3mm lavere.

setter du disse inn uten skiver kommer akslingen 3mm lenger frem.

Hvis du kan trekke frem akslingen de 3 mm uten at propellen komme borti akslinghylsa ( det burde være såpass klaring ), er det bare å monter det i sammen.

En fordel med å få akslingen lenger frem er hvis du har pakkboks av simmaringtypen, da får simaringen friskt metall å jobbe mot.

Hei.

Hadde ei lita skyøte med en BMC som hadde den samme løsningen, den var laget i Fredrikstad ved FM motorfabrik. Det som jeg kan svare med 100% sikkerhet er at den klemflensen som står i enden av akslingen er fra Sleipner, det ermulig de kan hjelpe.

www.sleipner.no

Mvh

Heira

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Hei.

Hadde ei lita skyøte med en BMC som hadde den samme løsningen, den var laget i Fredrikstad ved FM motorfabrik. Det som jeg kan svare med 100% sikkerhet er at den klemflensen som står i enden av akslingen er fra Sleipner, det ermulig de kan hjelpe.

www.sleipner.no

Mvh

Heira

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Disse gummiklossene jeg har er ikke helt lik verken i dimensjoner og heller ikke boltene. Boltene er 10mm men helt innerst mot metallskivene på klossen er det en"sokkel" som er 12mm og som disse skivene du ser på bildet passer inn på. Skivene er montert på utsiden av de store platene..

Er det noen der ute som ken identifisere denne klossen nærmere, og som vet hvor de kan kjøpes..?

kloss.jpg

plate.jpg

bør skiftes ut med hvert eller max annethvert år

-det kan da vel ikke være riktig at disse skal skiftes SÅ ofte. Mine har sikkert stått der i mange, mange år. Har ikke hatt båten så lenge men ingenting tyder på at disse er rørt på lang tid..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...