osa Startet 10.November.2008 Del på Facebook Startet 10.November.2008 Jeg driver i all hovedsag på med tre-siden av dette med trebåt, men har nå planer om å bevege meg inn på et område jeg ikke har spesielt peiling på. For det første; er dette en fleksibel kobling, og i tilfelle; hvilken type, fabrikat, merke..?? Jeg antar at bildet viser en del slitasje på "gummiklossene". Er det mulig å skaffe slike klosser? Hvor? Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 10.November.2008 Del på Facebook Svart 10.November.2008 Tror ikke det lyktes for deg å laste opp noe bilde!!!? Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 10.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2008 -biled,ja .. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 10.November.2008 Del på Facebook Svart 10.November.2008 Aldri sett maken!! Kan dette tenkes å være selvlaget??? Tror disse klossene er å få tak i, mener å ha sett tilsvarende på nettet! Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 10.November.2008 Del på Facebook Svart 10.November.2008 Tror nok "Petter smart" har laget den, ser ut som det er motorfester/vibrasjonsdempere se HER Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 10.November.2008 Del på Facebook Svart 10.November.2008 Det må være disse gummielementene du leter etter Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 10.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2008 høres ikke så lovende ut... Er det mulig å reparere den jeg har eller er det best å bytte ut med en annen type (fabrikklaget :-) Hva er i tilfelle egnet? Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 10.November.2008 Del på Facebook Svart 10.November.2008 Det var slett ingen dum løsning ...egentlig Disse elementene fåes i flere hardheter hos Otto Olsen på Lillestrøm Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 10.November.2008 Del på Facebook Svart 10.November.2008 Har løsningen fungert noen år, ser jeg ikke noe grunn til ombygging....skift elementene ! Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 10.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2008 disse gummielementene Jeg har BMC 37 hk ca 190 kg og paragon gear med utveksling ca2:1 Hva skal jeg da i tilfelle ha av disse klossene?? (her må jeg ha det inn med teskei ) Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 10.November.2008 Del på Facebook Svart 10.November.2008 Du får ta ut et element og se om det er stemlet noe på gummi eller stål, men vil mene at du ikke skal ha for myke grunnet vulkaniseringen til stålplaten. Ellers må du måle stordiameteren og bolttykkelsen.Høyden (lengden) må og måles. Da vil du finne den i tabellen. Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 10.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2008 Fantastisk raske og gode svar. Jeg er imponert! -må ned i båten og måle, skru, lete.. Takker Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 10.November.2008 Del på Facebook Svart 10.November.2008 Men du skal være klar over at disse "puffene" ikke er konstruert for å oppta vridningskrefter, men med så mange i lag, ser jeg ikke problem med bare å erstatte med nye puffer. Men så lenge det HAR fungert, vil det sikkert holde i mange år med nye puffer. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 10.November.2008 Del på Facebook Svart 10.November.2008 Her finner du tel.nr og katalogen Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 10.November.2008 Del på Facebook Svart 10.November.2008 Ser jo solide ut de gamle demperne og tar jeg ikke mye feil er dette vanlige motorfester fra en eller annen biltype! (Volvo?) Kanskje en tur til huggern vil lønne seg? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Jeg har sett slike løsninger før, basert på Volvo motorfester fra Biltema. Billige og greie, men gummidelene bør skiftes ut med hvert eller max annethvert år da de slites mye ved slik bruk. Men de koster vel ikke stort mer enn en femtilapp pr stykk hos Biltema, så kostnaden er overkommelig.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Aight Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Den er veldig lik volvo penta sine flexible koblinger bortsett fra at de bruker 4 "gummiklosser". Se side 40 i delekatalogen her http://www.bjordal-madsen.no/?id=9 . Har en slik selv, men da til en 10HK VP. Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 11.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2008 har nå vært i båten og skrudd løs en gummikloss. De strategiske mål er: diameter 50mm, tykkelse kloss 33mm, bolt 10mm og vekt 186g -er jo i nærheten av den Schwingmetall Puffer A form nr 25333 men ikke helt identisk. Er vel mulig å legge mellom noen tynne skiver, vil jeg tro..? Sitér dette innlegget Link to post
Wicma Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 Hvis jeg tolker dette rett så er de nye klossene 3mm lavere. setter du disse inn uten skiver kommer akslingen 3mm lenger frem. Hvis du kan trekke frem akslingen de 3 mm uten at propellen komme borti akslinghylsa ( det burde være såpass klaring ), er det bare å monter det i sammen. En fordel med å få akslingen lenger frem er hvis du har pakkboks av simmaringtypen, da får simaringen friskt metall å jobbe mot. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 Den er ganske lik det Volvo Penta leverte tidligere .. Sitér dette innlegget Link to post
heira Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 Hei. Hadde ei lita skyøte med en BMC som hadde den samme løsningen, den var laget i Fredrikstad ved FM motorfabrik. Det som jeg kan svare med 100% sikkerhet er at den klemflensen som står i enden av akslingen er fra Sleipner, det ermulig de kan hjelpe. www.sleipner.no Mvh Heira Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
heira Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 Hei. Hadde ei lita skyøte med en BMC som hadde den samme løsningen, den var laget i Fredrikstad ved FM motorfabrik. Det som jeg kan svare med 100% sikkerhet er at den klemflensen som står i enden av akslingen er fra Sleipner, det ermulig de kan hjelpe. www.sleipner.no Mvh Heira Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
osa Svart 15.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2008 Disse gummiklossene jeg har er ikke helt lik verken i dimensjoner og heller ikke boltene. Boltene er 10mm men helt innerst mot metallskivene på klossen er det en"sokkel" som er 12mm og som disse skivene du ser på bildet passer inn på. Skivene er montert på utsiden av de store platene.. Er det noen der ute som ken identifisere denne klossen nærmere, og som vet hvor de kan kjøpes..? bør skiftes ut med hvert eller max annethvert år -det kan da vel ikke være riktig at disse skal skiftes SÅ ofte. Mine har sikkert stått der i mange, mange år. Har ikke hatt båten så lenge men ingenting tyder på at disse er rørt på lang tid.. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 15.November.2008 Del på Facebook Svart 15.November.2008 Årsaken til kraven og skiven innerst på bolten er vel for å få lik distanse når du trekker til. Det enkleste er kanskje å kjøpe samtlige klosser av samme type for dette bør/må jo være riktig avstemt også mht. hardhet og distanse mellom disse to flensene! Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 15.November.2008 Del på Facebook Svart 15.November.2008 Hmmm..."Sokkel"...minner da litt om motorlabber til en gammel Volvo 240.....montro om ikke dem hadde en styring, slik at den skulle passe i braketten på motoren og i festet på traversen.... Skjekk ut eldre Volvo-motorfester ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.