Jump to content

Sertifikatfri-båtene blir storselgerne neste år (?)


oslofjord

Påvirker sertifikatgrensen på 25hk/8 meter folks båtvalg ?  

197 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Det er nødvendig med et slikt bevis for å føre fritidsbåter med lengde over 8 meter eller med motorkraft større enn 25 hestekrefter.

Vedtaket som nå er gjort inneber at alle som skal føre ein fritidsbåt over 8 meter og/eller har 25 hk eller meir etter 1.mai 2010, må ha båtførerbevis.

 

(Som man ser av sitatene fra departement og direktorat er det er noe uklart informasjon om det er 24.9 hk eller 25 hk som blir maks sertifikatfri motor, men la ikke uklarhet om 24.9 hk eller 25 hk avspore denne tråden. I pollen baserer jeg meg på 25 hk som er maks selv om det muligens er 24.99 hk som maks.)

 

 

Det jeg vil sette på dagsorden er i hvilken grad vil obligatorisk bevis vil påvirke båtmarkedet. Blir det spesialpakker med 25 hk motor eller seilbåter som er nøyaktig 8 meter lange ? (På samme måte som 9.9 hk båtpakker nå skreddersys barnas båtforskifter.)

 

Min hypotese er at mange hytte-eiere mot bedre sjømanns-viten nå satser på landsstedsbåter med 25 hk slik at alle hyttegjester over 16 år kan låne båten.

Spesielt utleiehytter vil ha behov for sertifikatfrie båter.

430ms2.jpg

 

Det triste er at 13-14 fotere med 25 hk er ubrukelige fordi de ikke klarer å komme opp i plan med en normal familie ombord. Da kan man like gjerne kjøpe en ikke-planende 14-fots båt med 10 hk.

 

 

Muligens blir det også populært med seilbåter som er nøyaktig 8 meter lange.

 

Om kreative selgere også kommer til å pushe motorbåter med 25 hk og 8 meter lengde gjenstår å se...det blir vel eventuelt en halvplanene turbåt av noe slag ??

 

På tide med en uformell poll for å se om mange vil ta hensyn til de nye reglene ved valg av båt.

Link to post
Det triste er at 13-14 fotere med 25 hk er ubrukelige fordi de ikke klarer å komme opp i plan med en normal familie ombord. Da kan man like gjerne kjøpe en ikke-planende 14-fots båt med 10 hk.

Salt:

Der må jeg få arrestere deg:

Min forrige båt hadde jeg to år med 1998 Suzuki 25hk, og et år med 1998 Suzuki 55hk.

Den het Blesser 440, er ikke det 14,5 fot tro?

 

Det var ingen problem å få den i plan med hele familien oppi!

(2 voksne og tre barn)

Med 25 hk kunne ikke alle sitte bakerst, men med 55 hk, så gikk den rett opp uansett vektfordeling.

 

Blesser7.jpg

 

SNB15275.jpg

 

Med 25 hk gjorde den 25 knop, med 55 hk gjorde den 34 knop.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Det var ingen problem å få den i plan med hele familien oppi!

(2 voksne og tre barn)

Med 25 hk kunne ikke alle sitte bakerst, men med 55 hk, så gikk den rett opp uansett vektfordeling.

 

Sikkert flott båt med småunger ombord...med du sier jo selv at at livet er enklere med en 55 hk fordi den da går opp i plan uavhengig av vektfordeling.

(Det pinligste som finnes er å be gjester sette seg slik og slik og slik i båten i et forsøk på å få båter i plan...)

 

Problemet er bare at småunger vokser.....og med feks. 3 litt storvokste ungdommmer i tilegg til foreldrene blir det plutslig 5 personer med tilnærmet voksen-vekt og da kommer man ikke i plan med en 25 hk uansett hvor lett selve båten er. Og når båten er ny vil sikkert 4-5 kompisser bli med ut på prøve og da blir 25 hk litt lite macho.....hvis man ikke bare skal dorge.

 

For øvrig er det et mareritt for mennelser, motor og bensinforbruk hvis en 25 hk må gå på fullt turtall hver gang familien skal kose seg i skjærgården, da ville man trives bedre i en 30 eller 40 hk på lavere turtall.

 

Med 25 hk kommer far i huset seg ikke på vannski..., men kan kun dra alle småungene i nabolaget på ymse tuber/vannski.'

 

Den eneste grunnen til velge 25 hk må være at fruen i huset mener at det må da holde i massevis......eller at man nå ønsker en sertikatfri båt.

 

Og det var vel ikke uten grunn at du (Kodvaag) opgrdertre fra en 25 hk til en 55 hk...?

Link to post

440_01.jpeg

 

Dette blir standardbåten for hyttefolket......

 

Byråkratene forlanger at ungdommene skal ha undermotorisert båt me 9.9 hk som det er nesten umulig å få i plan og hvis den kommer i plan er det ulovlig fordi det er mer enn 10 knop.

 

Vanlige folk uten særsklt examen har kun lov til å ha 25 hk....altså den motorstørrelsen barna burde hatt på sin 12 foter...

Med 25 hk kommer ikke en familie med ungdommer opp i plan.

 

Konklusjonen tror jeg da blir at hyttefolk folk kjøper en enkelt båt til hytta som rommer 5 personer og som alle inkludert barna kan kjøre.....valget må da bli 9.9 hk og ca 14 fot.....desverre....

Link to post
Problemet er bare at småunger vokser.....og med feks. 3 litt storvokste ungdommmer i tilegg til foreldrene blir det plutslig 5 personer med tilnærmet voksen-vekt og da kommer man ikke i plan med en 25 hk uansett hvor lett selve båten er. Og når båten er ny vil sikkert 4-5 kompisser bli med ut på prøve og da blir 25 hk litt lite macho.....hvis man ikke bare skal dorge.

uhm... 5 ungdommer i en båt med 25 hk er INGEN problem!

 

rett og slett

Link to post
Nå er det vel slik at de aller fleste som har hytte ved sjøen i dag allerede har både en og kanskje flere båter.

 

Ja en del føler seg presset til å ha to båter fordi ungdommene i henhold til regelverket må ha egen båt md maks 9.9 hk.

 

Fra før har nok ofte far på hytta en båt med 50-140 hk som tåler litt sjøsprøyt og kan dra vannski.

 

I tilegg må man nå man nå ha en en tredje sertifikatfri "Brustad-båt" med 25 hk på 14-fot for venner og ymse nieser osv.....

 

På hytta er det jo gjerne litt som livet på Saltkråkan med farbror Melker osv at mange i slekta deler hytte eller har hytte samme område...og man låner man bort hytta eller hytte-båten til gode venner......og alle disse har garantert ikke sertifikat.

 

Ellers er det vel mage hyttefolk som setter ut båten etter pinse og tar den opp i august for høsten er jo så kort...og så er det greit å få båtene på land i tide for det er noe styr og tredobbelt styr med 3 båter......så da tror jeg mange gir etter for myndighetene å skrur klokka tilbake til 60 tallet.....å skaffer seg kun en enkelt 14-foter med 9.9 hk som alle kan bruke. Reglene er jo slik utformet at man ikke kommer opp i plan uansett.

 

At netopp joller er livsfarlige på kysten fordi de kantrere så lett sammenlignet med skjærgårdjeeper er en annen historie.

Link to post
1: Det pinligste som finnes er å be gjester sette seg slik og slik og slik i båten i et forsøk på å få båten i plan...

 

2: Og når båten er ny vil sikkert 4-5 kompiser bli med ut på prøve og da blir 25 hk litt lite macho.....

 

3: Og det var vel ikke uten grunn at du (Kodvaag) oppgradertre fra en 25 hk til en 55 hk...?

 

Svaret er: "Det var derfor jeg kjøpte Joda 7500" :cool::wink:

 

 

1: Det var derfor jeg kjøpte Joda 7500 (går i plan uansett om rundsittegruppa bak er full)

 

2: Det var derfor jeg kjøpte Joda 7500 (tok med en sjømanns-kompis og lot han tro at båten gikk 10-12 knop, og ba han sjekke på sin fancy gps-telefon, når jeg økte & økte & økte. Hans uttrykk da vi bikket 45 km/t med han og meg, og to kjerringer ombord, var verdt store deler av båtens kjøpesum)

 

3: Det var derfor jeg kjøpte Joda 7500 (vokst opp i joda 24, maks fart 10 knop, og lei av å kjøre undermotorisert skjærdgårdsjeep/jolle i to år)

 

 

BTT: Jeg er forøvrig glad jeg slipper å ta sertifikat for å kjøre båten min.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
2: Det var derfor jeg kjøpte Joda 7500 (tok med en sjømanns-kompis og lot han tro at båten gikk 10-12 knop, og ba han sjekke på sin fancy gps-telefon, når jeg økte & økte & økte. Hans uttrykk da vi bikket 45 km/t med han og meg, og to kjerringer ombord, var verdt store deler av båtens kjøpesum)

 

joda7500.jpg

 

Hvis jeg fant riktig bilde av en Joda 7500 må dette være ulv i fåreklær.....selv om det sikkert skjuler seg mer enn 25 hk under panseret vil nok denne båten som etter navnet å dømme er under 8 meter utsendemessig se ut som en typisk sertifikatfri båt når den putrer i dorgefart...(men vel greit å ha sertifikat i bakhånd likevel.)

Link to post

Valget mellom planende båt eller båt med fortrengerskrog er smak og behag, men det som er udiskutabelt er at et mareritt er å ikke ha nok kraft til komme i plan med et planende skrog.

 

Som kjent er ofte planende skrog flatbunnede så de sklir på vannet, men hvis de ikke kommer seg opp er det som å kjøre en buldozer i fjorden hvor båten dytter alt vannet forran seg. Alle har vel opplevd å sitte i en nedlesset båt med 20 -40 hk som ikke gjør tegn til fartøkning selv man gir full gass.

( bare større bølger).

 

På denne bakgrunn er det håpløst med 9.9 hk for f.eks. 1 feit 14-åring og en enda feitere pappa (ikke meg..) i en 10-12 fots umgdomsbåt og enda mer håpløst og undermotorisert med 25hk for transport av familie eller vennegjeng.

 

Politilet burde slå ned på råkjøring til sjøss isteden for å bøtlegge folk i dorgefart med 30 hk på hekken uten sertifikat.

 

Alle motor under 51 hk burde ha sluppet sertifikat slik at folk flest kunne kjøpt fornuftige motorer til hyttebåten og ungdombåter burde ha 15 hk som øverste tilatte motor.

Link to post

Ærlig talt, hvor mange lar en kveld med lesing og en 2 timers eksamen til 500,- stå i veien for å kjøpe akkurat den båten man har lyst på :confused:

 

Skal vedde en ti'er på at disse reglene ikke gir noe utslag i salgsstatistikken i det hele tatt. Det som kommer til å gjøre utslag neste år er finanskrisa vi er inne i. DEN tror jeg har større utslag på båtstørrelse/investering enn dette skarve beviset.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...