Jump to content

LED lanterne, erfaringer?

Otto R

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med disse lanterner. Jeg planlegger å bytte på båten, og på den måte senke strømforbruk. Varer disse "evig " ? noen synspunkter ? er det Hella sine som er av skikkelig kvalitet eller er det andre å anbefale ?

Hei,

Jeg kjøpte led pærer til mine gamle lanterner i sommer. Det var jævlig dyre pærer, men det ble billigere enn å kjøpe dedikerte led-lanterner. De virker ennå og lyser bra. Deilig å nesten ikke merke strømforbruk ved nattseilas.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Er det bare nok å bytte pærer ?

Hvis du har standard størrelse har den lokale watski-pusheren sansynligvis byttepærer i led. Nå står innebelysningen for tur. Her må nok lampene byttes. Og det blir dyrt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Den lanternen jeg har mest behov for å bytte er ankerlanternen. Nummer to på listen er trikoloren, for den brukes kun når motoren ikke er i gang. Ulempen med trikoloren er at det er en enkelt pære i den, og da blir det kluss med fargene. Å skifte hele topplanterna til LED er dessverre nokså dyrt (men du verden så greit å slippe å bytet pærer i toppen av masta).

Andre lanterner brukes stort sett med motoren i gang, og de er lett tilgjengelige for å skifte pære. Dermed tror jeg at jeg vil prioritere LED-belysning under dekk før jeg gjør noe med de vanlige lanternene.

Jeg har de små ledlanternene og har bare pasitivt og melde om disse, lite strøm trekker dem og alle diodene er hele enda etter tre sesonger ingen fukt eller dugging er registrert enda. Disse lanternene er små og derfor lette og montere på en slik vakker skute som du har. Ser du står oppført med Nauticat.

Hella sine gamle fra 2007 lakk som en kipe. og ble fort full av kondens.

Disse satt på båten min når jeg kjøpte i fjor.

Har byttet tre av disse.

De er nå kommet med en ny og bedre variant, som skal holde holde tett.

Den som har lever, får se...

Har fått nye serien montert.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

paererliten.jpg

Denne som ser ut som en spotpære satte jeg inn som dekkslys men etter et år er ca halvparten av led pærene gåene. Det er 9 led pærer i spoten. Denne ble kjøpt hos CO. Ellers har jeg billige fargede led lanterner foran og de er jeg svært fornøyd med. No name lanterner fra kina antar jeg.

Disse har jeg forsøkt å kontakte to ganger så langt for å spørre angående festoon-pærer - en gang for flere uker siden og en gang for få dager siden.... uten å få svar enda :nonod::crazy:

Spørsmålet: om de har/skaffer 43 mm festoon i varm-hvit (alternativt i både rød og grønn)?

Ser at Allan E fikk feil på dine 12V led fra CO. Jeg opplevde det samme for vel et år siden ; kjøpte to til badet og begge feilet etter kort tid ! Det var imidlertid ikke noe problem å bytte disse. Nu har jeg slått til med seks stk 230V av samme fabrikat (disse rød/rosa forpakningene ?) . Passet på å kjøpe med HVITT lys, da disse selges også i blå. Har kun "hengt" i to mnd. og alle diodene virker fortsatt. De gir sef. mye mindre lys enn de 50 watt-erne som de erstatter. Fordelen er jo stor besparelse i strøm, og ikke minst at lysarmaturen er helt kald!

Viktig å ta vare på kvittering ved kjøp av led ! :yesnod:

Hei. Jeg har ikke en eneste glødepære igjen i båten. Inne gir glødepærene et litt mer behagelig lys,

eller skal vi si; rett ut koselig. Men jeg tenker ikke så mye over det etter en stund og når fordelene

er sterkere lys og spart strøm er det en svært liten pris å betale. Når det gjelder lanternene har jeg

kjøpt led lanterner fra Flak katalogen!

Disse var billige, drøyt 300,- kr for st/ba lanterner og lyssterke, mye bedre en de standard Hella

lanternene jeg hadde fra før. Men bare godkjent opp til 12 meters båt. Fant ikke rimelig akt.lanterne,

så jeg satte inn en rundtlysende led-bananpære i Hella'n. Den ble også betraktelig sterkere.

Har altså bare gode erfaringer med LED og kjøpte dem billig i JULA-butikken i Ålesund

Se i også denne for godbiter: Strøm

led_til_styrbordgroenn_og_std._hella_til_babordroed_husk_forskjellen_blir_ikke_tydeligfoer_det_er_moerkt.jpg

LED til styrbord(grønn) og std. Hella til babord(rød).

Husk at forskjellen blir ikke tydelig før det er mørkt

Kjøpte tåpp og akter ledd-lanterner tette fra Biltema. brukt 1 sesong vedig fornøyd.

Har satt inn en løs ledd pære med stor diameter i komb. nav. lant. forut.stått i 2 sesonger, den måtte tilpasses litt og er ikke korekt på vinkelens lyssektor men jeg lar de gå. Alle lyser mye sterkere enn gamle lanterner og trekker veldig lite.

Savner en treecolor i toppen av masta, får se til sommeren har ikke sett den hos biltema ennå.