Otto R Posted November 10, 2008 Share Posted November 10, 2008 Er det noen som har erfaring med disse lanterner. Jeg planlegger å bytte på båten, og på den måte senke strømforbruk. Varer disse "evig " ? noen synspunkter ? er det Hella sine som er av skikkelig kvalitet eller er det andre å anbefale ? Quote Link to post
Sun Flyer Posted November 10, 2008 Share Posted November 10, 2008 Hei, Jeg kjøpte led pærer til mine gamle lanterner i sommer. Det var jævlig dyre pærer, men det ble billigere enn å kjøpe dedikerte led-lanterner. De virker ennå og lyser bra. Deilig å nesten ikke merke strømforbruk ved nattseilas. Quote Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Otto R Posted November 11, 2008 Author Share Posted November 11, 2008 Er det bare nok å bytte pærer ? Quote Link to post
nimbuster Posted November 11, 2008 Share Posted November 11, 2008 Klart, dersom en går mye for lanterner, eller ligger mye på svai så sparer man strøm....ellers ikke. For min del er det mer aktuelt å skifte til led-pærer/lamper på innebeslysning. Quote Link to post
Bøljan Posted November 11, 2008 Share Posted November 11, 2008 Har skiftet til LED pærer i lanterner og innebelysning, oppnådde skarpere og bedre lys i lanterner og ikke minst drastisk strømbesparelse. Viktig for meg som seiler mye og går lite for motor. Quote Link to post
Sun Flyer Posted November 11, 2008 Share Posted November 11, 2008 Er det bare nok å bytte pærer ? Hvis du har standard størrelse har den lokale watski-pusheren sansynligvis byttepærer i led. Nå står innebelysningen for tur. Her må nok lampene byttes. Og det blir dyrt. Quote Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Kodvaag Posted November 11, 2008 Share Posted November 11, 2008 http://www.ledlysbutikken.no/ Quote Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Servicemannen Posted November 11, 2008 Share Posted November 11, 2008 Viktig er å bruke grønn og rød fargede pærer foran. Hvis montert er hvite der blir lysene med for svak farge og i vanskelige situsjoner kan man feilvurdere navigasjonlysene på en sånn båt i tillegg blir dem ulovlige ulovlige. Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Sjøtummel Posted November 11, 2008 Share Posted November 11, 2008 Den lanternen jeg har mest behov for å bytte er ankerlanternen. Nummer to på listen er trikoloren, for den brukes kun når motoren ikke er i gang. Ulempen med trikoloren er at det er en enkelt pære i den, og da blir det kluss med fargene. Å skifte hele topplanterna til LED er dessverre nokså dyrt (men du verden så greit å slippe å bytet pærer i toppen av masta). Andre lanterner brukes stort sett med motoren i gang, og de er lett tilgjengelige for å skifte pære. Dermed tror jeg at jeg vil prioritere LED-belysning under dekk før jeg gjør noe med de vanlige lanternene. Quote Link to post
OPTIMAL Posted November 11, 2008 Share Posted November 11, 2008 Kommentar fra moderatorFordekt kommersiell markedsføring slettet. Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden. Ønsker du å diskutere moderasjon så opprett en ny tråd i Spørsmål og meldinger fra medlemmene eller send klage til Skipsraadet. Quote Link to post
brs Posted November 11, 2008 Share Posted November 11, 2008 Har hatt Hella sine LED og har måttet skifte disse flere ganger pga. fukt trenger inn i dem. Quote Link to post
Baracuda Posted November 11, 2008 Share Posted November 11, 2008 Jeg har de små ledlanternene og har bare pasitivt og melde om disse, lite strøm trekker dem og alle diodene er hele enda etter tre sesonger ingen fukt eller dugging er registrert enda. Disse lanternene er små og derfor lette og montere på en slik vakker skute som du har. Ser du står oppført med Nauticat. Quote Link to post
Amfea Posted November 11, 2008 Share Posted November 11, 2008 Hella sine gamle fra 2007 lakk som en kipe. og ble fort full av kondens. Disse satt på båten min når jeg kjøpte i fjor. Har byttet tre av disse. De er nå kommet med en ny og bedre variant, som skal holde holde tett. Den som har lever, får se... Har fått nye serien montert. Quote Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Allan E Posted November 11, 2008 Share Posted November 11, 2008 Denne som ser ut som en spotpære satte jeg inn som dekkslys men etter et år er ca halvparten av led pærene gåene. Det er 9 led pærer i spoten. Denne ble kjøpt hos CO. Ellers har jeg billige fargede led lanterner foran og de er jeg svært fornøyd med. No name lanterner fra kina antar jeg. Quote Link to post
csvirus Posted November 12, 2008 Share Posted November 12, 2008 Kjøpte dette: http://www.maritim.no/product.aspx?id=2142...upkey=006002073 settet til min båt, ser veldig pent ut, og de lyser utrolig mye bedre opp enn andre lanterner, utrolig lysterke! Strømsparing er ikke min hovedprioritet, men det var rett og slett de lanternene jeg synes var penest på min båt.... Holdbarhet er det jo litt tidlig og si noe om enda, har bare hatt de en halv sesong.... Quote Link to post
Helge Posted November 12, 2008 Share Posted November 12, 2008 http://www.ledlysbutikken.no/ Disse har jeg forsøkt å kontakte to ganger så langt for å spørre angående festoon-pærer - en gang for flere uker siden og en gang for få dager siden.... uten å få svar enda Spørsmålet: om de har/skaffer 43 mm festoon i varm-hvit (alternativt i både rød og grønn)? Quote Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
tb55 Posted November 12, 2008 Share Posted November 12, 2008 Ser at Allan E fikk feil på dine 12V led fra CO. Jeg opplevde det samme for vel et år siden ; kjøpte to til badet og begge feilet etter kort tid ! Det var imidlertid ikke noe problem å bytte disse. Nu har jeg slått til med seks stk 230V av samme fabrikat (disse rød/rosa forpakningene ?) . Passet på å kjøpe med HVITT lys, da disse selges også i blå. Har kun "hengt" i to mnd. og alle diodene virker fortsatt. De gir sef. mye mindre lys enn de 50 watt-erne som de erstatter. Fordelen er jo stor besparelse i strøm, og ikke minst at lysarmaturen er helt kald! Viktig å ta vare på kvittering ved kjøp av led ! Quote Link to post
kvast Posted November 12, 2008 Share Posted November 12, 2008 www.ledteknikk.no har også godt utvalg av led Quote Prosjekt: Selco Selfleet 1962 Link to post
Helge Posted November 12, 2008 Share Posted November 12, 2008 www.ledteknikk.no har også godt utvalg av led Synes det virket heller tynt på 12V DC for båt og bil jeg...? Quote Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Piraya Posted November 13, 2008 Share Posted November 13, 2008 Hei. Jeg har ikke en eneste glødepære igjen i båten. Inne gir glødepærene et litt mer behagelig lys, eller skal vi si; rett ut koselig. Men jeg tenker ikke så mye over det etter en stund og når fordelene er sterkere lys og spart strøm er det en svært liten pris å betale. Når det gjelder lanternene har jeg kjøpt led lanterner fra Flak katalogen! Disse var billige, drøyt 300,- kr for st/ba lanterner og lyssterke, mye bedre en de standard Hella lanternene jeg hadde fra før. Men bare godkjent opp til 12 meters båt. Fant ikke rimelig akt.lanterne, så jeg satte inn en rundtlysende led-bananpære i Hella'n. Den ble også betraktelig sterkere. Har altså bare gode erfaringer med LED og kjøpte dem billig i JULA-butikken i Ålesund Se i også denne for godbiter: Strøm LED til styrbord(grønn) og std. Hella til babord(rød). Husk at forskjellen blir ikke tydelig før det er mørkt Quote Link to post
Catlina Posted November 13, 2008 Share Posted November 13, 2008 Har møtt flere båter med blå istedet for grønn lanterne i høst. Tydelig at vedkommende ikke vet at det er viktig med riktig LEDfarge i pære. Quote Link to post
m95 Posted November 14, 2008 Share Posted November 14, 2008 Kjøpte tåpp og akter ledd-lanterner tette fra Biltema. brukt 1 sesong vedig fornøyd. Har satt inn en løs ledd pære med stor diameter i komb. nav. lant. forut.stått i 2 sesonger, den måtte tilpasses litt og er ikke korekt på vinkelens lyssektor men jeg lar de gå. Alle lyser mye sterkere enn gamle lanterner og trekker veldig lite. Savner en treecolor i toppen av masta, får se til sommeren har ikke sett den hos biltema ennå. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.