Jump to content

LED lanterne, erfaringer?

Otto R

Recommended Posts

Den lanternen jeg har mest behov for å bytte er ankerlanternen. Nummer to på listen er trikoloren, for den brukes kun når motoren ikke er i gang. Ulempen med trikoloren er at det er en enkelt pære i den, og da blir det kluss med fargene. Å skifte hele topplanterna til LED er dessverre nokså dyrt (men du verden så greit å slippe å bytet pærer i toppen av masta).

Andre lanterner brukes stort sett med motoren i gang, og de er lett tilgjengelige for å skifte pære. Dermed tror jeg at jeg vil prioritere LED-belysning under dekk før jeg gjør noe med de vanlige lanternene.

Kjøpte dette: http://www.maritim.no/product.aspx?id=2142...upkey=006002073

settet til min båt, ser veldig pent ut, og de lyser utrolig mye bedre opp enn andre lanterner, utrolig lysterke! Strømsparing er ikke min hovedprioritet, men det var rett og slett de lanternene jeg synes var penest på min båt.... Holdbarhet er det jo litt tidlig og si noe om enda, har bare hatt de en halv sesong....

Disse har jeg forsøkt å kontakte to ganger så langt for å spørre angående festoon-pærer - en gang for flere uker siden og en gang for få dager siden.... uten å få svar enda :nonod::crazy:

Spørsmålet: om de har/skaffer 43 mm festoon i varm-hvit (alternativt i både rød og grønn)?

Ser at Allan E fikk feil på dine 12V led fra CO. Jeg opplevde det samme for vel et år siden ; kjøpte to til badet og begge feilet etter kort tid ! Det var imidlertid ikke noe problem å bytte disse. Nu har jeg slått til med seks stk 230V av samme fabrikat (disse rød/rosa forpakningene ?) . Passet på å kjøpe med HVITT lys, da disse selges også i blå. Har kun "hengt" i to mnd. og alle diodene virker fortsatt. De gir sef. mye mindre lys enn de 50 watt-erne som de erstatter. Fordelen er jo stor besparelse i strøm, og ikke minst at lysarmaturen er helt kald!

Viktig å ta vare på kvittering ved kjøp av led ! :yesnod:

Hei. Jeg har ikke en eneste glødepære igjen i båten. Inne gir glødepærene et litt mer behagelig lys,

eller skal vi si; rett ut koselig. Men jeg tenker ikke så mye over det etter en stund og når fordelene

er sterkere lys og spart strøm er det en svært liten pris å betale. Når det gjelder lanternene har jeg

kjøpt led lanterner fra Flak katalogen!

Disse var billige, drøyt 300,- kr for st/ba lanterner og lyssterke, mye bedre en de standard Hella

lanternene jeg hadde fra før. Men bare godkjent opp til 12 meters båt. Fant ikke rimelig akt.lanterne,

så jeg satte inn en rundtlysende led-bananpære i Hella'n. Den ble også betraktelig sterkere.

Har altså bare gode erfaringer med LED og kjøpte dem billig i JULA-butikken i Ålesund

Se i også denne for godbiter: Strøm

led_til_styrbordgroenn_og_std._hella_til_babordroed_husk_forskjellen_blir_ikke_tydeligfoer_det_er_moerkt.jpg

LED til styrbord(grønn) og std. Hella til babord(rød).

Husk at forskjellen blir ikke tydelig før det er mørkt

Kjøpte tåpp og akter ledd-lanterner tette fra Biltema. brukt 1 sesong vedig fornøyd.

Har satt inn en løs ledd pære med stor diameter i komb. nav. lant. forut.stått i 2 sesonger, den måtte tilpasses litt og er ikke korekt på vinkelens lyssektor men jeg lar de gå. Alle lyser mye sterkere enn gamle lanterner og trekker veldig lite.

Savner en treecolor i toppen av masta, får se til sommeren har ikke sett den hos biltema ennå.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...