Jump to content

Har noen erfaring med baugtruster av type QL BP 600?


pjotra

Recommended Posts

Apropos, noen som vet hvorfor det fleste trustere bråker så #%¤# ??
Nei, men for et par båter siden hadde jeg en gammel Sleipnervisp og under en ombygging ble tilfeldigvis bryteren for vispen stående i et hull som var merket "Horn"... Jeg lot skiltet stå :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er jo helt rett at motstanden er tilnærmet null når jeg seiler på land. Tenkte meg ikke om.

 

truster_QL_a.jpg

 

 

Denne har jeg ombord. Det er ikke en BP 600, men en 900 med 90 kg skyvekraft så det blir litt OT. Spesifikasjonen er QL BP 900: 41100628 12 V 89 kg/873 N 5 kW (7 hp). Tekniske spesifikasjoner og deleliste er her: http://www.marinepartsexpress.com/VP_Schem..._PARTS_LIST.pdf

 

 

 

 

truster_QL_b.jpg

 

 

Dette bildet viser hvorledes rem fra motor til propellaksel overfører kraften fra elektromotor til selve baugpropellen. Det er vel ikke belteoverføring på 600-modellen? Jeg trodde at belteoverføringen ikke ville gi vesentlig mekanisk støy, men skal sjekke dette ut til neste sesong.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke erfaringer med QL BP 600. I QL BP serien har jeg bare erfaring med 900-modellen. Jeg er nok blant dem som bruker baugpropellen svært lite, noe som skyldes at jeg har to motorer og kan styre båten brukbart i kombinasjon med de to motorene og rorinnstilling. Baugpropellen er svært god å ha ved vind. Det er to råd jeg er opptatt av. Det ene er at BP bør monteres så langt som mulig under vannlinjen, slik at man får god virkningsevne. Jeg husker ikke formen på baugen under vannlinjen på Wiking 28, men mener at det skal være mulig å få den dypt nok ned. Det andre er å montere tilstrekkelig kraftig BP slik at man virkelig får glede av den i sterk sidevind. BP 600 oppgis å ha skyvekraft på 59 kg og angis å passe på båter opp til 39 fot, så her skulle du ha nok krefter å ta av. Det har vært endel spørsmål om hvordan leppene på tunnellen til BP skal utformes. Jeg ser at Scand på sine Balticere bare borrer hull uten noen mer utforming av selve inngang/utgang av tunnellen, mens andre båten forsøker å lage en mer rund overgang mellom tunnell og skrogside. Jeg har ingen negative synspunkter på QL.

Link to post
Share on other sites

QL er veeldig bra thrustere, har en selv. Og thrustere bråker fordi de kaviterer. Større båter lager også samme lyden. Når en thruster på 1100 kw med en propell diameter på 1,6 meter bråker som eit gigantisk knuseverk så kan også en mindre propell men eit meget høgt turtall også bråke kraftig. Også på større offshore fartøy med nedsenkbare thrustere er lyden eliminert.

Den siste teknologi på nye thruster er tunellen en del av propellen og roterer rundt sammen med propellen. altså ingen mulighet til kavitasjon mellom propellblad og thrustertunnell/skrog, og vips, lyden borte.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en QL BP 600 i Nidelv 28 i 4 sesonger. Er kraftig nok til den båten også i mye vind. Enkelte ganger har jeg opplevd at det klaprer i releet, men det gir seg ved å holde Joysticken aktivert. Det har ikke vært nødvendig å etterfylle olje heller, virker helt tett i gearhuset.

Link to post
Share on other sites

Interessante opplysninger TB2855. Er det også slik at utformingen av overgangen mellom skroget og tunnellen kan ha betydning for kavitasjonslyden?

 

baugpropellswift42a.jpg

 

Dette viser utformingen hos oss. Jeg synes jeg hører svært lite til BP når den går, og jeg kan bruke den opp til omlag 1/2 minutt - om ikke mer - sammenhengende når jeg skal gå parallelt ut fra brygge med ganske sterk pålandsvind. (Har forsøkt dette i Strømstad med 9 m/s direkte pålandsvind).

Link to post
Share on other sites

Trur nok att myk overgang mellom skrog og tunnel kan bidra til mindre kavitasjon, pga mindre turbulens og "roligere" arbeidsforhold for propellen. Men bråker gjør det åkke som.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...