pjotra Startet 11.November.2008 Del på Facebook Startet 11.November.2008 Jeg har en Wiking 28 og vurderer å gå til annskaffelse av en baugtruster av type QL BP 600. Er det noen som har erfaring med denne typen? MVH Peter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Hei! Har hatt QL BP800 i 10 år et kjempefornøyd. Stille P.G.A gummireim. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Apropos, noen som vet hvorfor det fleste trustere bråker så #%¤# ?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Kanskje, ikke helt sikker da, kan det være noe med at det skal være en slik skrytevisp slik at folk skal høre at den er i bruk. Har lurt på det samme selv. Er jo helt jæ.... hvor det bråker noen ganger. Prøver å minimalisere bruken, men noen ganger har en ikke noe valg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Apropos, noen som vet hvorfor det fleste trustere bråker så #%¤# ??Nei, men for et par båter siden hadde jeg en gammel Sleipnervisp og under en ombygging ble tilfeldigvis bryteren for vispen stående i et hull som var merket "Horn"... Jeg lot skiltet stå Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Skulle tro at lyden kommer fra gearet? For hvis det var fra motoren hadde vel folk støydempet rommet den står i? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pjotra Svart 11.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2008 Er det slik at trustere med gummireim bråker mindre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Jeg trodde det i hovedsak var lyden fra at propellen kaviterer. En nabo har en nedsenkbar thruster og den høres nesten ikke. Dette fordi den ikke har noen lang tunell som vannet ikke klarer å holde følge gjennom (tror jeg).... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Når jeg bruker QLen min på land hører jeg knapt at den går. Så det er vel som Framtia sier at det dreier seg om en kavitasjonslyd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Meg bekjent høres kavitasjon ut som brusing, lyden fra en truster høres veldig mekanisk ut? At den ikke bråker på land kan være fordi motor og gear da går nesten uten belastning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pjotra Svart 11.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2008 Når jeg bruker QLen min på land hører jeg knapt at den går. Så det er vel som Framtia sier at det dreier seg om en kavitasjonslyd. Kan du si noe om dine erfaringer med QL Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Ja, det er jo helt rett at motstanden er tilnærmet null når jeg seiler på land. Tenkte meg ikke om. Denne har jeg ombord. Det er ikke en BP 600, men en 900 med 90 kg skyvekraft så det blir litt OT. Spesifikasjonen er QL BP 900: 41100628 12 V 89 kg/873 N 5 kW (7 hp). Tekniske spesifikasjoner og deleliste er her: http://www.marinepartsexpress.com/VP_Schem..._PARTS_LIST.pdf Dette bildet viser hvorledes rem fra motor til propellaksel overfører kraften fra elektromotor til selve baugpropellen. Det er vel ikke belteoverføring på 600-modellen? Jeg trodde at belteoverføringen ikke ville gi vesentlig mekanisk støy, men skal sjekke dette ut til neste sesong. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Jeg har ikke erfaringer med QL BP 600. I QL BP serien har jeg bare erfaring med 900-modellen. Jeg er nok blant dem som bruker baugpropellen svært lite, noe som skyldes at jeg har to motorer og kan styre båten brukbart i kombinasjon med de to motorene og rorinnstilling. Baugpropellen er svært god å ha ved vind. Det er to råd jeg er opptatt av. Det ene er at BP bør monteres så langt som mulig under vannlinjen, slik at man får god virkningsevne. Jeg husker ikke formen på baugen under vannlinjen på Wiking 28, men mener at det skal være mulig å få den dypt nok ned. Det andre er å montere tilstrekkelig kraftig BP slik at man virkelig får glede av den i sterk sidevind. BP 600 oppgis å ha skyvekraft på 59 kg og angis å passe på båter opp til 39 fot, så her skulle du ha nok krefter å ta av. Det har vært endel spørsmål om hvordan leppene på tunnellen til BP skal utformes. Jeg ser at Scand på sine Balticere bare borrer hull uten noen mer utforming av selve inngang/utgang av tunnellen, mens andre båten forsøker å lage en mer rund overgang mellom tunnell og skrogside. Jeg har ingen negative synspunkter på QL. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
topa Svart 11.November.2008 Del på Facebook Svart 11.November.2008 Jeg har en BP600 og er fornøyd med den. Dette med lyden tenker jeg ikke på siden den brukes i 1 - 2 sek. for justere plassering av båt mellom andre båter. Har også Engbo sin Xforce 60 Stern som hekktrøster. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pjotra Svart 11.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2008 Takk alle sammen for bra inspill. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TB2855 Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 QL er veeldig bra thrustere, har en selv. Og thrustere bråker fordi de kaviterer. Større båter lager også samme lyden. Når en thruster på 1100 kw med en propell diameter på 1,6 meter bråker som eit gigantisk knuseverk så kan også en mindre propell men eit meget høgt turtall også bråke kraftig. Også på større offshore fartøy med nedsenkbare thrustere er lyden eliminert. Den siste teknologi på nye thruster er tunellen en del av propellen og roterer rundt sammen med propellen. altså ingen mulighet til kavitasjon mellom propellblad og thrustertunnell/skrog, og vips, lyden borte. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post Share on other sites More sharing options...
mag-la Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 Jeg har hatt en QL BP 600 i Nidelv 28 i 4 sesonger. Er kraftig nok til den båten også i mye vind. Enkelte ganger har jeg opplevd at det klaprer i releet, men det gir seg ved å holde Joysticken aktivert. Det har ikke vært nødvendig å etterfylle olje heller, virker helt tett i gearhuset. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 Interessante opplysninger TB2855. Er det også slik at utformingen av overgangen mellom skroget og tunnellen kan ha betydning for kavitasjonslyden? Dette viser utformingen hos oss. Jeg synes jeg hører svært lite til BP når den går, og jeg kan bruke den opp til omlag 1/2 minutt - om ikke mer - sammenhengende når jeg skal gå parallelt ut fra brygge med ganske sterk pålandsvind. (Har forsøkt dette i Strømstad med 9 m/s direkte pålandsvind). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TB2855 Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 Trur nok att myk overgang mellom skrog og tunnel kan bidra til mindre kavitasjon, pga mindre turbulens og "roligere" arbeidsforhold for propellen. Men bråker gjør det åkke som. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post Share on other sites More sharing options...
Terje G Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Jeg har BP600, som bråker..... CT600, fra 2004, har remdrift, tror ikke BP 600 er i salg lenger, bare BP 300. Sleipner har ny propell til sine, noen som vet om de passer på QL? Sitér dette innlegget Terje G<p> Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Litt tilbake til hullet. Noen som vet noe om strømningsmotstand når båten går/seiler og om utformingen har noe vesentlig betydning?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TB2855 Svart 28.Januar.2009 Del på Facebook Svart 28.Januar.2009 Tenker du da på denne proppellen med "lange" ovale propellblad. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.