Jump to content

Litt bergening iht stabilitet av skip

Sonata 7

Recommended Posts

Jeg regner med at du kjenner denne oppgaven: http://www.ivt.ntnu.no/imt/courses/tmr4100/lab/lab2.pdf. Her er det i alle fall mye nyttig stoff om stabilitetsberegning. Oppgaven er å tegne GZ-kurven for en modell. Stikkordet er vel krengningsprøver. Lykke til. Jeg koser meg med å lese slike oppgaver - man blir da mer og mer oppmerksom på at det kan være "farlig" å ha for mange personer ombord sittende på dekket. Desverre finner jeg ikke noe godt illustrerende bilde av dette.

Det funker som en slags vektarm bergning.

Man må finne ut vekten av alle delene på båten og gjette på et tyngdepunkt for hver enkelt del (en firkantet plate, da er det midt på, motor, midt i, osv)

Så tar man summen av hver vekt multiplisert med avstanden fra delens tyngepunkt til et referanse punkt (eller referanseakse, dette må gjøre for hver akse, altså tre ganger) og deler på totalvekten (summen av alle delene). Da har man tyngepunktets avstandt til referanse punktet.

Et regneark er hendig i denne jobben!

Mvh