Jump to content

dødsmannknapp var ikke i bruk...

Piotr

Recommended Posts

huff, vet personlig at dødmassknapp, det er noe man SKAL bruke ved føring av all åpen båt!

takk gud for at kompisen min brukte dødmannsknapp når han kjørte en tur med min båt, kunne gått mye verre...

huff, vet personlig at dødmassknapp, det er noe man SKAL bruke ved føring av all åpen båt!

Jeg prøver meg på en brannfakkel, og påstår at ordet SKAL gjelder, men med visse modifikasjoner. I et kurs som omhandlet nettopp sikkerhet til sjøs ble dette tatt opp. DERSOM - og bare dersom - du også har andre personer i båten - OG DERSOM disse "andre" har god peil båt å føre båt (din båt), ja så bør du VURDERE om dødmannsnora skal droppes. Hvorfor? Jo fordi a) dødmannsnora/knappen uansett ikke reagerer raskt nok til å å skjerme for evt. propellskader, og b) dersom fører faller ut og tar med seg snora, så vil man tidsmessig - og sikkerhetsmessig - kunne tape på at båten er umulig å kjøre med motor. Det både av hensyn til fører som ligger i vannet, og av hensyn til f.eks. å ikke drive inn i brenninger/steiner etc.

Men som sagt og uthevet - dette må vurderes fra tilfelle til tilfelle. I tilfellet som her er avbildet vil det selvsagt ikke være aktuelt. Mest fordi vedkommende er alene, men også fordi (etter min mening) båtens størrelse og farten tilsier at det ikke er bare-bare for evt. passasjerer å bevege seg bakover å få kontroll.

Jeg har vel egentlig kommet til at beste løsning er å ha ekstra dødmannssnor i båten, evt.. andre "mekanismer" som gjør at motoren lar seg starte også uten snora. Da kan man ubetinget si at fører alltid skal bruke dødmannsnor.

Verden er som kjent ikke svart-hvit, ei heller her :yesnod:

jeg vil i hvertfall si at jeg tror en som sitter i baugen på en båt, kan faktisk også falle i sjøen, og båten går sikkert en såpass lang avstand før vedkommende rekker å få den snudd og hjulpet den andre, så det ville gått like fort å f.eks. padlet, en båt stopper fort hvis snora blir revet ut i full gass.

og hva om rattet svinger da, da er det jo enda verre for en som skal kave seg bak dit og få stoppet båten.

men det er jo sånn det skjer, gjerne gamlefar i huset, skal en tur ut å teste båten til junior, men gamlefar har jo så mye erfaring, og er jo så forsiktig at han aldri detter i vannet. så hva er vitsen med både redningsvest og dødmannsknapp da? jo, tenk om! hva om gammern mister kontroll over båten ved f.eks. en uventet bølge?

Må bare få si at jeg grøsser på ryggen når jeg ser dette. Vi hadde en lignende ulykke her i april , en nybakt båteier som var ute og prøvde den ny innkjøpte skjærgårdsjeepen for første gang og med sine to små barn på 2 og 4 år.

Det ender med at faren faller over bord med båten i fart , heller ikke han hadde noen dødmann på seg. Båten raste rundt med di to små ombord og holdt på og kjøre over han ved flere anledninger da båten la seg over og gikk i sirkel.

Det endte heldigvis godt denne gang også , noen på ei hytte fikk sjøsatt en båt og kom seg ombord i havaristen etter mye om og men , selvsagt med fare for sitt eget liv og fikk stoppet galskapen , fikk reddet faren som da hadde ligget i vannet en god stund og fikk beroliget ungene som var vettskremte.

Episoden endte lykkelig til slutt. Karen har solgt båten og gjort oss andre som ønsker og ferdes tryggt på sjøen en tjeneste men han sitter igjen med to unger som er ødelagt for lange tider. Di har selvfølgelig ikke glemt episoden og blir hysterisk bare di nærmer seg vannet.

Jeg hadde orkesterplass til en lignende episode. Det skjedde i 1986 rett utenfor ubåtkaia på Håkonsvern. Det var to instruktører fra DFS som kappkjørte innover fjorden i hver sin båt. Plutselig ramlet den ene over bord, båten (en Zodiac med drøyt 100HK) fortsatte i full fart, tok en pen runde rundt karen som lå i vannet før den dro rett over fjorden, hoppet 5 meter opp på land. Der sto den noen sekunder med fullt turtall mens propellen kappet stein til det ble stille. Det eneste etterspillet jeg husker var at båtføreren ble forfremmet til befal. Vi som sto på land syntes dette var ustyrtelig morsomt, men det er små marginer før slikt blir ganske så tragisk.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Piotre , er det du som har knipset bildene ? Det er en fabelaktig billedserie som burde få et større publikum på en større nettavis eller annet. Som regel ser man båter i fjærestinen, men kan ikke huske å ha sett noe tilsvsrned billedsrrie som dette av en førerløsbåt fra vann til land.....

Selv har jeg en ekstra dødmansknappsnor som henger i båtnøkkelen slik at det skal være en snor lett tilgjengelig ombord for passasjerene hvis jeg forsvinner over bord....

Det var i juli i år. 3 tiåringer kjørte i 5 knopp sone etter en større båt. DE traff en bølge og alle tre (fører med stolen) hoppet opp i lufta. Det lå og sov en man på stranda ca.15 m. fra båten smalte i land. 100 m til høryre ligger ligger Gansvika Båthavna...med flere fine båter...

Vi satt i båten da det skjedde så jeg rakk å ta frem kamera og knipse bildene.Alt endte godt.Unger ble reddet av andre båtfolk.

baattur.jpg

Bra billedserie av en farlig hendelse.

Ser ut som små planende båter går best uten passasjerer.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Ser ut som små planende båter går best uten passasjerer.

Ja, det er en kjent sak, men her er det mer enn passasjerer som mangler...

Hvordan stopper man en løpsk båt ? Denne er ut til å gå rett frem, men vanligvis går de i ring, så da har men litt bedre tid. Jeg tror jeg ville prøvd med tau i vannet. Det ville vel stoppe den, og som en bunus, det ville ikke skade den så mye ?

Gerhard