Piotr Startet 11.November.2008 Link til dette innlegget Startet 11.November.2008 En mislykket tur på Øyeren :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 huff, vet personlig at dødmassknapp, det er noe man SKAL bruke ved føring av all åpen båt! takk gud for at kompisen min brukte dødmannsknapp når han kjørte en tur med min båt, kunne gått mye verre... Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Det var da endelig godt at båten ikke traff noen personer som var ute å fisket eller koste seg i stranden Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Ronald Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 huff, vet personlig at dødmassknapp, det er noe man SKAL bruke ved føring av all åpen båt! Jeg prøver meg på en brannfakkel, og påstår at ordet SKAL gjelder, men med visse modifikasjoner. I et kurs som omhandlet nettopp sikkerhet til sjøs ble dette tatt opp. DERSOM - og bare dersom - du også har andre personer i båten - OG DERSOM disse "andre" har god peil båt å føre båt (din båt), ja så bør du VURDERE om dødmannsnora skal droppes. Hvorfor? Jo fordi a) dødmannsnora/knappen uansett ikke reagerer raskt nok til å å skjerme for evt. propellskader, og b) dersom fører faller ut og tar med seg snora, så vil man tidsmessig - og sikkerhetsmessig - kunne tape på at båten er umulig å kjøre med motor. Det både av hensyn til fører som ligger i vannet, og av hensyn til f.eks. å ikke drive inn i brenninger/steiner etc. Men som sagt og uthevet - dette må vurderes fra tilfelle til tilfelle. I tilfellet som her er avbildet vil det selvsagt ikke være aktuelt. Mest fordi vedkommende er alene, men også fordi (etter min mening) båtens størrelse og farten tilsier at det ikke er bare-bare for evt. passasjerer å bevege seg bakover å få kontroll. Jeg har vel egentlig kommet til at beste løsning er å ha ekstra dødmannssnor i båten, evt.. andre "mekanismer" som gjør at motoren lar seg starte også uten snora. Da kan man ubetinget si at fører alltid skal bruke dødmannsnor. Verden er som kjent ikke svart-hvit, ei heller her Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 jeg vil i hvertfall si at jeg tror en som sitter i baugen på en båt, kan faktisk også falle i sjøen, og båten går sikkert en såpass lang avstand før vedkommende rekker å få den snudd og hjulpet den andre, så det ville gått like fort å f.eks. padlet, en båt stopper fort hvis snora blir revet ut i full gass. og hva om rattet svinger da, da er det jo enda verre for en som skal kave seg bak dit og få stoppet båten. men det er jo sånn det skjer, gjerne gamlefar i huset, skal en tur ut å teste båten til junior, men gamlefar har jo så mye erfaring, og er jo så forsiktig at han aldri detter i vannet. så hva er vitsen med både redningsvest og dødmannsknapp da? jo, tenk om! hva om gammern mister kontroll over båten ved f.eks. en uventet bølge? Sitér dette innlegget Link to post
rogre Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Må bare få si at jeg grøsser på ryggen når jeg ser dette. Vi hadde en lignende ulykke her i april , en nybakt båteier som var ute og prøvde den ny innkjøpte skjærgårdsjeepen for første gang og med sine to små barn på 2 og 4 år. Det ender med at faren faller over bord med båten i fart , heller ikke han hadde noen dødmann på seg. Båten raste rundt med di to små ombord og holdt på og kjøre over han ved flere anledninger da båten la seg over og gikk i sirkel. Det endte heldigvis godt denne gang også , noen på ei hytte fikk sjøsatt en båt og kom seg ombord i havaristen etter mye om og men , selvsagt med fare for sitt eget liv og fikk stoppet galskapen , fikk reddet faren som da hadde ligget i vannet en god stund og fikk beroliget ungene som var vettskremte. Episoden endte lykkelig til slutt. Karen har solgt båten og gjort oss andre som ønsker og ferdes tryggt på sjøen en tjeneste men han sitter igjen med to unger som er ødelagt for lange tider. Di har selvfølgelig ikke glemt episoden og blir hysterisk bare di nærmer seg vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Jeg hadde orkesterplass til en lignende episode. Det skjedde i 1986 rett utenfor ubåtkaia på Håkonsvern. Det var to instruktører fra DFS som kappkjørte innover fjorden i hver sin båt. Plutselig ramlet den ene over bord, båten (en Zodiac med drøyt 100HK) fortsatte i full fart, tok en pen runde rundt karen som lå i vannet før den dro rett over fjorden, hoppet 5 meter opp på land. Der sto den noen sekunder med fullt turtall mens propellen kappet stein til det ble stille. Det eneste etterspillet jeg husker var at båtføreren ble forfremmet til befal. Vi som sto på land syntes dette var ustyrtelig morsomt, men det er små marginer før slikt blir ganske så tragisk. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
oslofjord Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Piotre , er det du som har knipset bildene ? Det er en fabelaktig billedserie som burde få et større publikum på en større nettavis eller annet. Som regel ser man båter i fjærestinen, men kan ikke huske å ha sett noe tilsvsrned billedsrrie som dette av en førerløsbåt fra vann til land..... Selv har jeg en ekstra dødmansknappsnor som henger i båtnøkkelen slik at det skal være en snor lett tilgjengelig ombord for passasjerene hvis jeg forsvinner over bord.... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 En mislykket tur på Øyeren :nono: Vet du noe om foranledningen til ulykken, samt utfallet for personer og båt? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
SF Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Stygg sak Ser ut på bildene som om det er en badeplass den kommer inn på, ref de gule bøyene på de siste bildene. Tenk om det hadde vært en haug med unger i vannet. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Herman Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Og så er det vel ikke tillat med motorisert ferdsel innenfor slike bøyer... Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
johnson Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Hey, det er make båt som jeg har :D Sitér dette innlegget Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
Piotr Svart 12.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Det var i juli i år. 3 tiåringer kjørte i 5 knopp sone etter en større båt. DE traff en bølge og alle tre (fører med stolen) hoppet opp i lufta. Det lå og sov en man på stranda ca.15 m. fra båten smalte i land. 100 m til høryre ligger ligger Gansvika Båthavna...med flere fine båter... Vi satt i båten da det skjedde så jeg rakk å ta frem kamera og knipse bildene.Alt endte godt.Unger ble reddet av andre båtfolk. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Akkurat han som lå der, la jeg merke til også. Mulig han legger seg litt høyere opp/lenger inn på land heretter. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Åfyttikatta! Noen ganger er lykken bedre enn forstanden... Å takka f.... for det. Men hold ann litt!!! Tre 10 ÅRINGER- løst interiør -og ingen dødmannsknapp??? Var dem foreldreløse også? Sitér dette innlegget Link to post
Piotr Svart 15.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Det var ten- ikke tiåringer ,språk missforståelse Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Bra billedserie av en farlig hendelse. Ser ut som små planende båter går best uten passasjerer. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Gerhard Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Ser ut som små planende båter går best uten passasjerer. Ja, det er en kjent sak, men her er det mer enn passasjerer som mangler... Hvordan stopper man en løpsk båt ? Denne er ut til å gå rett frem, men vanligvis går de i ring, så da har men litt bedre tid. Jeg tror jeg ville prøvd med tau i vannet. Det ville vel stoppe den, og som en bunus, det ville ikke skade den så mye ? Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.