Jump to content

Karantenetid hos båtforening

Briggfruen

Recommended Posts

Hei!

Vi har stått på venteliste for større båtplass i ca. 2 år, og nå har vi fått tilbud om en større plass. Dessverre viser det seg at det er en plass som det er vanskelig å komme til med båt, samt et kaos med strømtilgang m.m. Så vi takker nei til plassen. Da får vi svar fra båtforeningen at de må være konsekvente når man takker nei til større plass, og sette oss i karantene i ett år med henvisning til vedtektene (ikke henvist til § i vedtektene). Jeg har prøvd å finne ut hvor i vedtektene dette står, men klarer ikke så se at det står noen plass at hvis noen takker nei, så blir man satt i karantene. Har en personlig magefølelse som sier at havnesjefen synes at man uansett skal takke ja til det man får, og synes at vi er kravstore. Havnekomiteen kan bestemme bytting av plass innen en og samme havn, eller flytting til en annen havn for å oppnå flere plasser, eller at det er nødvendig av tekniske årsaker.

Samtidig har vi spurt om det er mulighet for å utvide båtplassen vi har i dag, siden utliggerne er justerbare, og at det er plass til det. Dette vil de heller ikke gjøre. Da svarer de at vi bare må ta nybåten å skivse oss inn på plassen vår.

En ting som står i vedtektene er at tildeling av plasser skjer etter ansiennitetprinsippet. og at man ikke kan plassere større båt i en plass en det plassen er beregnet for.

Båtforeningen er overrasket over at så mange medlemmer tar seg til rette med hensyn til båtstørrelse og tildelt plass.......

He he... Noen havnesjefer er noget spesielle. De oppfører seg som konger, og stakkars den som ikke føyer seg etter dem... :lol:

Men til en annen side av saken så synes jeg det er merkelig og kjøpe båt når man ikke har båtplass til den. Er i grunn lei av at folk tar seg til rette ved å sprenge båsene og ta andres plasser fordi dem tror at plassen er ledig.

Det første jeg ville gjort er og takke ja til en plass som er bred nok for deg. Og evt søke om å få tildelt en plass som er mere egnet ved neste annledning. Du kommer nok ingen vei med å kverrulere med de som bestemmer i havna. Og hvis du missliker avgjørelsen så er det jo bare og flytte til en annen havn :wink:

Livet er for kort for sightsing.

Jeg synes karantenen var veldig lang men jeg er litt enig i prinsippet. Man kan ikke sitte å vente på en plass bare om plassen er den beste liksom, er plassen mindre god kan neste mann ta den å en fortsatt står først i køen på neste ledige plass. Det kan ikke være slik heller. Du kan heller spørre pent om det er mulig å bytte om det skulle bli ledig en lik bås bedre plassert.

Hvis han henviser til vedtektene, må han vel også kunne vise til hvor i vedtektene denne regelen er omtalt.

På den annen side, det å tildele plasser slik at alle er helt fornøyd er ikke nødvendigvis så enkelt det heller.

En av årsakene til slik karantenetid, kan ligge i det merarbeidet som båtforeningen får ved alle som står på venteliste og faktisk takker nei når de får tilbud om en plass. Så må de få nytt tilbud neste gang det blir en ledig plass og nytt tilbud neste gang det blir en ledig plass osv. Det er faktisk en del - i hvert fall i vår båthavn - av disse. Reglen hos oss er derfor slik at det å takke nei til en tilbudt plass, betyr å bli satt nederst på ventelisten. Slik rykker de som faktisk reelt er interessert i plass raskere opp på listen og foreningen får mindre arbeid med alt listefyllet på ventelisten.

Hvorfor noen er slikt listefyll er ikke så godt å si.

mvh tuffff

Takk for tilbakemeldinger.

Det er ikke grunnt, men rett og slett trangt og uoversiktig å komme til. Jeg er litt på tynn grunn ettersom jeg selv ikke har vært å sett på plassen, men det skal være ganske store båter som ligger der.

Strømstolpene står jevnt fordelt på bryggen, men de er merket slik at man må ha veeeldig lang skjøteledning for å komme til riktig uttak, selv om det står et strømuttak i nærheten. Dette er unødvendig i og med at ledninger vil gå på kryss og tvers over alt.

Vi har ikke kjøpt ny båt ennå, så det er ikke et problem ennå, men vi har vel sett for oss at vi vil ha ny båt før ferien neste år.

Vi kommer ikke til å gjøre noe med tilbakemeldingen, og hvis det er slik at det skal være karantenetid, så må vi bare forholde oss til det. Jeg syntes bare at tilbakemeldingen var lite gjenomtenkt og uproff.

Bytte av båtplass et helt annet sted kan nok bli det vi går for til slutt.

Ligger det ganske store båter der allerede så er det sikkert ikke noe problem for dere heller , jeg ville tatt meg en tur og sett på plassen. Her vi bor er det 20år til evigheten ventetid på båtplasser og om man ikke betaler det hvite ut av øyet og kjøper en plass på en privat brygge så må man somregel ta til takke med det man blir tilbudt , da er man inne i det gode selskap og har somregel større mulighet til å få byttet seg til en bedre plassert plass underveis. Oddsene er ihvertfall her bedre for bytte enn å få plass når man ikke har noe fra før.

Men trøndelag er kanskje et sted det er litt enklere å få plass enn her på tjukkeste østlandet

Hvis en ikke har vært å sett på plassen kan en vel heller ikke konkludere med at det er vanskelig å komme til. Og når en da i tillegg skal kjøpe ny båt av et eller annet merke / størrelse som enda ikke er kjent virker hele innlegget håpløst etter min mening. I båtforeningen jeg er medlem og havna jeg tilhører må en søke bytte av båtplass etter båttype og størrelse.

Ja man kunne vel forvente at han hadde tatt seg brydderiet med og se på plassen først, og i tilegg ikka har han båten som skal inn heller snodige greier.

Husk at de som jobber i båtforeningene gjør så godt de kan, masse jobb og ubehagligheter fra folk som mene det ene og det andre. Den plassen er for dårlig-for lite strøm-trenger bredere plass osv osv osv.

Havnesjefen har med å tilby en plass du kan bruke og kan du ikke det bør du heller ikke falle til bunn på ventelisten. Spørsmålet her er jo om plassen kan brukes til din båt eller om det bare er du som ikke vil ha akkurat den plassen.

Ikke for å være stygg men det høres jo ut som om det er snakk om en plass du ikke vil ha (ligger store båter der, vanskelig å komme til, lang vei til strøm...).

Jeg har selv blitt tilbudt plass jeg ikke kunne bruke (for smal) og da ramlet jeg nok en plass eller to ned på listen men ikke til bunns. Dette her var i alle fall en grei sak da jeg ble tilbudt plassen og flyttet i løpet av en time eller så båten til den nye plassen men kom ikke inn, i alle fall ikke med fendrer ute.

Nå sitter jeg i styret i "min båtforening" og ser litt av hva som gjøres på dugnad av styret og havnesjefen har en vanskelig kabal å få til å gå opp. Poenget er at havnen skal fylles opp best mulig og da kan f.eks. ikke noen ligge med en 3 meters båt i en 5 meters båtplass.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Nei, for å havne på bunnen av ventelisten etter avslag på tilbudt plass, forutsettes naturligvis av du blitt tilbudt en plassbredde du har etterlyst. Selv ikke i vår havn blir det tilbudt en plass på 2,5 meter til en som har bedt om en på f.eks. 3,5 meter.

Ellers kan jeg bekrefte at det er litt av en kabal som skal legges for å utnytte havnekapasiteten best mulig. Mange dugnadstimer går med her hvert år.

mvh tuffff