Enzo Startet 12.November.2008 Del på Facebook Startet 12.November.2008 Er det noen som har tips til hvilken man bør kjøpe når man har rod rigg , går det å kappe rod med de som er til vanlig vire ? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 Det går men det er f**n ikke lett... Har du satt rod på hallberg-rassyen? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Enzo Svart 12.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2008 Så da klarer jeg meg altså med en av de vanlige virekutter tengene , good good. Har ikke satt Rod på Hr`n , jeg er gal men det er grenser Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 Du får det godkjent i sikkerhetskontroll. Men hvor sikkert det er kan definitivt diskuteres. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Enzo Svart 12.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2008 Hva har du mr flyer ? det er vel rod på din båt ? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 like før nå vel....? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Trond Aasvoll Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 Jeg har siktet meg inn på å klippe strekkfisken om nødvendig, og kjøpt inn tang deretter (kjettingsaks). Strekkfisken er raskere og lettere å klippe, en wieren? En rod må jo være det enkleste å klippe? Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Lazyjack Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 "Billigtengene" fra Biltema og andre er boltekuttere. Mange velger likevel å ha disse ombord fordi det er et rimeligere alternativ enn en real wirekutter. Siden du har rodrigg så må jo en voksen boltekutter være helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 Virekutter som kan brukes på riggen hos meg er 25kg og 2 meter lang. Jeg valgte litt enklere løsn, kjøpte meg batteridreven vinkilsliper og stor skiftenøkkel. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Trond Aasvoll Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 F.eks den største boltetangen på Biltema klarer å klippe 19mm. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Enzo Svart 12.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2008 like før nå vel....? Lørdag Jeg har siktet meg inn på å klippe strekkfisken om nødvendig, og kjøpt inn tang deretter (kjettingsaks). Det er jo en Idè , tror jeg handler med det i tankene. Virekutter som kan brukes på riggen hos meg er 25kg og 2 meter lang. Jeg valgte litt enklere løsn, kjøpte meg batteridreven vinkilsliper og stor skiptenøkkel. Nå har vel du andre dimensjoner enn vi som lefler under 40fot , har ikke du en større båt ? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 Kannskje med litt modifisering klarer den 20mm men den er for liten til syrefast i den tykkelsen på grunn av kraften man trenger til å bruke den. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Trond Aasvoll Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 Baufilsag kombinert med boltetang, da er en i mål på dette område. Slenger en så på en pakke med reserve blad i tillegg Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Servicemannen Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 Nå har vel du andre dimensjoner enn vi som lefler under 40fot , har ikke du en større båt ? Jeg har en over 50 og der sliter man med utstyr i brukbar dimisjon. En bekjent av meg hadde masthaveri på 40fot ketch i sommer i over 25m vind. Ikke muligt å bruke virekutteren på grunn av bevegelsene i båten. Han hadde kun mulighet til arbeid ned i bølgedalene og tangen ble livsfarlig. Han måtte bruke skiftenøkkel og snu en turn ned i bølgedal og vente til båten gikk ned i den næste. Her etter investerer han i samling av skiftenøkkler. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Sun Flyer Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 Hva har du mr flyer ? det er vel rod på din båt ? Det var rod på min forrige båt. Nå har jeg dyform. Jeg har den største kutteren fra seatronic. Å kutte med den er fullt mulig. Men i sjøgang er det sikkert enklere med med baufil. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Servicemannen Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 Spørs hvort man klarer å holde vanten på plass til å bruke baufil hvis de er stor sjø. Riggen har en del vekt og sjøen tar enorm i den. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Sun Flyer Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 Enig i det. Tror man bør ha plan A, B og C. Minst.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Lazyjack Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 Sikkert fint om strekkfiskene lar seg skru men er de kraftig deformert så er det umulig. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 Enzo jeg har ett beist av en kutter i båten. Har ikke prøvet den, men skal visst holde. Men hva slags båt skal den brukes på, etter avatar skifte har føttene vokst, uansett gratulerer Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Enzo Svart 12.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2008 Har fortsatt HR`n hengende fast i brygga her men til helgen skal jeg ut å seile Finner ikke noen virekutter i seatronic katalogen på nett , er det noen som har sidetallet eller evnt tips til andre som har slikt utstyr ? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 Side 110 på nettkatalogen. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Enzo Svart 12.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2008 Der var den ja takker , kjekt å ha Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 dumt spørsmål kanskje... men hva er greia med virekutter til seilbåt? Fant en sånn fin en i alo'en jeg kjøpte også... - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Capella Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 Ganske greit å ha for hånden ved rigghavari, som som oftest skjer i dårlig vær. Da må riggen og wirer løst fra skroget så fort som mulig.. Capella. Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 Det var det jeg tenkte... Så for meg scenen i Master and commander hvor deler av riggen er på tur å dra skuta ned... - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.