Jump to content

Kjøpe "ny" flybridge båt, igjen

Trophy

Recommended Posts

De fleste autopiloter kan leveres med "follow up" eller "non follow up" kontrol, i tillegg ville jeg hatt en ror indikator nede (ofte innebygget i autopilot displayet) slik at du kan se når roret er kommet i ønsket posisjon (iallefall i begynnelsen til du blir kjent med skuten). Har du dette vil du kunne manøvrere like lett som ved bruk av ror. Alle større båter manøvrerer til kai på denne måten.

Det du sier er at jeg kan manuvrere båten ved hjelp av autopiloten m/ fjernkontroll, rorindikator, motorhendler og baugpropell joystick ?

En "follow up" kontroll på autopiloten kan gjøre akkurat det samme som ett ratt, man skyver kontrollen til for eksempel 30 grader styrbord og roret går til 30 grader styrbord og blir stående. Jeg ville hatt en ror indikator i tillegg til denne slik at du ser at roret er kommet i riktig stilling før du bruker hendlene. På ett ratt vet en jo hvor mange turn man har vridd og dermed også at roret har kommet så og så langt ut.

Så motorhendler og autopilot i follow up mode vil fungere utmerket. Ulempen er selvsagt om piloten skulle tulle, da har må du løpe opp på flyen. Ordet fjernkontroll ville jeg ikke brukt i follow-up sammenheng.

Det er "follow up" på flybridge tror jeg. Var ihvertfall et instrument til autopilot med en rund bryter til å stille inn kursen ved å skru den mot barbord eller styrbord. Kan "follow up" instument oppe kobles sammen med det nede? Har dette elektonisk kontakt med sylinder på autopiloten eller hvordan virker dette ?Ellers så er jeg for det meste på flybridge hvis det ikke regner og denne båten har "lukket" kalesje på flybridge om enn noe dårlig.... Har noen peiling på hva slags pumpe som må til for å få en skikkelig joystick styring ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Det er "follow up" på flybridge tror jeg. Var ihvertfall et instrument til autopilot med en rund bryter til å stille inn kursen ved å skru den mot barbord eller styrbord. Kan "follow up" instument oppe kobles sammen med det nede? Har dette elektonisk kontakt med sylinder på autopiloten eller hvordan virker dette ?Ellers så er jeg for det meste på flybridge hvis det ikke regner og denne båten har "lukket" kalesje på flybridge om enn noe dårlig.... Har noen peiling på hva slags pumpe som må til for å få en skikkelig joystick styring ?

Tror du blander kortene nå, en follow up kontroll har en gradskive fra eksempelvis 45-0-45 grader, her stiller du ikke på kursen du stiller på roret direkte og det er det du trenger når du går til kai. Når du seiler bruker du vanlig autopilot eller i trangt farvann går du over til follow up. På denne kontrollen har du en eller annen bryter for å aktivere kontrollen, den er som regel utstyrt med en arm/hendel som du beveger til ønsket ror. Det kan gjerne stå en nede og en oppe om det er ønskelig. Denne har forbindelse med autopilot computeren og benytter ror giveren for å regulere roret. Pumpen er den samme som autopiloten benytter, helt avhengig av båttypen.

Det finnes også noe som heter non follow up kontrol, her styrer du hydrolikk pumpen direkte med to brytere/joystick. Roret blir her stående til bryterene igjen brukes. Kan brukes men det krever mer trykking og sjekk av ror indikator, kan blir slitsom når man skal til kai, kan derimot brukes som nød styring.

Da har jeg vært og tittet på båten en gang til :crazy: Bra jeg tok med "motormann". 2 sylindere skadet. Nr 1 og 4. Nr 4 har vært skadet tidligere. Stygg metall lyd. Har sett reparasjons faktura'n. Blandt annet skiftet rådelager... Fare for skade på veivaksel ? tror vi. Kanskje billigere å kjøpe "ny blokk" ? Ser jeg kan få nyoverhalt longblokk fra USA for 3700,- Motorbetegnelsen er 6BTA 5.9 M

Forskjellig utstyr som Westerbeke 8 kw generator,QL baugpropell 600 eller 800, 2 E80 Raymarine kartplottere, Raymarine radar, Raymarine autopilot, Raymarine vhf......stort bad med dusjkabinet, 2 lugarer og diger rundsittegruppe som kan gjøres om til dobbelseng hvis nødvendig. Forskjellig utstyr som ekstra styrpumpe og hydrauliske motorkontroller. Noen som har samme utstyr og kan gi en anmeldelse :yesnod:

• 2 uker senere...
Kan man ta ut motor på akslingbåt når den ligger på sjøen? Ganske dyrt å krane en båt på 13 ton. Båtforreninga har stor nok vogn i den ene havna, men det blir nesten umulig å krane ut motoren der. Får ikke stå i den vogna over lang tid heller.

Er fullt mulig det.

Har en kompis som bytta begge motorene i en Birchwood TS37 mens den lå på fjorden. Brukte en lastebilkran, med en rimelig erfaren fører. Men hadde vært rimelig oppmerksom på bølger under operasjonen, er litt kinkig med en svær arm gjennom dørene når danskefergene drar forbi!!

Med vennlig hilsen

Henrik Nygaard

Ligger ganske skjermet, så bølger blir ikke noe problem. Planen er å "bygge" et stativ over motorrommet og jekke motoren over dørken i salongen og så legge på dørken under. Bruker så en liten vogn som jeg setter motoren på og triller den ut på akterdekket for så å krane den på land. Over 6 båtpenger spart og jeg kan ta båten på land i april for vask og bunnsmøring for 500,- :crazy: eller noen bedre forslag?

• 3 uker senere...

Da er båten hentet til Ålesund... :crazy: Har tidligere skrevet at båten har 2x 370hk. Det stemmer ikke. Det er 2x330hk. Mye å sette seg inn i så noen spørsmål blir det nok etter hvert. Båten har ikke vært brukt på 2år og der blir en del å fixe... Som tidligere skrevet så er der havari på barbord motor. Den har kastet ut olje og i tillegg er der vann i kjølen. Vasket det meste i går sånn at det er mulig å sitte i motorrommet og skru. Skal nå inn og løsne teppet i salongen for å klargjøre for uttak av motor. Er det vanligvis klargjort større luke i salongdørken for uttak av motor ?

PS. Da ligger Bayliner'n min til salgs på marked. Prisantydning kan diskuteres, men kom og ta en titt :discuss:

Har vært i båten i dag og fjernet teppet i salongen over motoren. Der var ingen "ekstra" luke for uttak av motor :cryin: Må nok begynne å skjære i dørken som er i glassfiber. Der er bærebjelker på begge sider av motor. Har ikke fått tatt nøyaktige mål, men regner med å få en åpnining på ca 60 cm bredde. Problemet er ikke å skjære hull, men å få det på plass igjen.... :rolleyes: tips ?

• 2 uker senere...

Båten har en stor generator av merke Westerbeke på 8kw, men et litt merkelig el opplegg. Den driver 110 volt utstyret som lader, 2 aircondition anlegg m/ varme, kjøleskap, kokeapparat og mikro. Den er også koblet til 1,5kw inverter som blandt annet er koblet til 4 220 uttak/kontakter.....driver ikke en liten varmeovn engang. Virker som landstrømmen er på samme måte :confused::crazy: Er litt usikker på hva jeg skal gjøre for at dette skal bli bra uten å leie elektriker i timesvis :cryin: Er det enkleste å stekke kabel fra lanstrømsikringa til 220v kontaktene for å få litt strøm å "rutte" med ? Så litt i håndboken til generatoren og den oppgis til 8kw på 60 hertz og 6,5 på 50 hertz, så jeg regner med at den kan stilles om til 220v, men da må jeg ha trafo til 110volt delen. Litt usikker på hva som blir enklest eller best( billigst) siden motoroverhaling er det viktigste nå....

Det enkleste er en trafo fra land til 110 ombord, da trenger du ikke tenke på mer. Ulempen er salvsagt at du må bruke 110v apparater. De fleste laptoper og telefonladere takler dette. Skal du bruke en anlig vifteovn derimot må du ha en korrekt type (110v).

Skal du gjøre det europeisk kan du koble om generatoren til 220v, enkel sak. Men da bør du også gjøre det gjennomført. Topolte sikringer er å anbefalle og ett jordfeilvern på landstrømen. Inv. ploarity lampene er også ett kapittel for seg.

Jeg ville startet en ny tråd der du legger ut så mye informasjon om ac anlegget ditt som mulig. Sjekk tavlen om den har topolte sikringer (tvilsomt). For å hindre for mye "bruk kun autoriserte elektrikkere", "lov om elektriske anlegg" innlegg og slikt kan du starte tråden med å fortelle at du og en elektrikker venn planlegger ombord. Misforstå meg rett, jeg respekterer lover og regler men man kan først komme frem til en god løsning og deretter velge ut de rette for jobben.

.....Båten har en stor generator av merke Westerbeke på 8kw,..... Så litt i håndboken til generatoren og den oppgis til 8kw på 60 hertz og 6,5 på 50 hertz, så jeg regner med at den kan stilles om til 220v, men da må jeg ha trafo til 110volt delen........
Dette er en god generator. Jeg tror det enkleste er å anskaffe en skilletrafo som omdanner 110 V til 230 V, eksempelvis av typen Victron. Jeg har tidligere lest at det er en ganske omfattende sak å bygge om generatoren. Det er ikke bare spenningen som skal endres, men også Hz. Hz blir bestemt av turtallet på generatoren. Din med 60 Hz power har nok 1800 RPM, mens 50 Hz power har 1500 RPM på generatorer av denne størrelsen. Generator ombord er til uvurderlig nytte, så du bør bruke tid på å finne en "lykkelig" løsning. Dersom du bruker en slik skilletrafo kan du koble inn kraftig vendebryter mellom landsrøm og strøm skapt ombord. Jeg har kraftig 32 A vendebryter med 4 posisjoner, hvor jeg bl.a. kan ta ombord landstrøm både akter og i baugen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...