Trophy Svart 1.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2009 Generator ombord er til uvurderlig nytte, så du bør bruke tid på å finne en "lykkelig" løsning. Dersom du bruker en slik skilletrafo kan du koble inn kraftig vendebryter mellom landsrøm og strøm skapt ombord. Jeg har kraftig 32 A vendebryter med 4 posisjoner, hvor jeg bl.a. kan ta ombord landstrøm både akter og i baugen. Jeg er glad for generatoren men den gir meg som sagt ikke nok 220v og det er et problem nå om vinteren....Skilletrafo med 110v -220v er et godt alternativ, men blir ikke aktuelt før sesongen begynner. Blir spennende å se båten under når jeg tar den på land i april ...har klausul i kontrakten Inverteren på 1,5kw ser ut som den får strøm fra et batteri på 220amp batteri Sier vel seg selv at dette ikke holder til noe særlig på 220v. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 1.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2009 Det enkleste er en trafo fra land til 110 ombord, da trenger du ikke tenke på mer. Ulempen er salvsagt at du må bruke 110v apparater. De fleste laptoper og telefonladere takler dette. Skal du bruke en anlig vifteovn derimot må du ha en korrekt type (110v). Sånn som jeg har forstått dette så har du rett. Kan bruke 110v utstyret bare når generator går. Kan vel kanskje koke kaffe ved bruk av inverter, men bør vel ikke være mange koppene..... Det er nok ikke så enkelt nei, her i norge varsler de egentlig ikke noe uvanlig, koble bort lampen da den kan forårsake jordfeil (strøm mellom jord og leder). Er det ikke en tråd om dette en eller annen plass her ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 1.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2009 Et par eksteriør bilder av båten Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
hanssae Svart 1.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2009 Fin båt Har du interiør bilder også ? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 1.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2009 Båten er litt rotete innvendig nå siden vi golder på å skru ut motor..... har en link til en som er lik min innvendig og på flybridge. Har ikke det bordet som er i salongen, men det gjør ikke noe..... http://uk.yachtworld.com/boats/2000/Maxum-...1/United-States Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
hanssae Svart 1.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2009 Såg på den linken tidligere , er det ikke styreposisjon nede på båten din heller ? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 1.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2009 er det ikke styreposisjon nede på båten din heller ? Nei, men det gjør ingenting for jeg har hel kalesje over flybridge og kan styre nedenfra med autopilot fjernkontroll. Det skal heller ikke så mye til for å ordne styreposisjon nede, men det er foreløbig uaktuellt Det kan nevnes at denne båten gikk i Oslo fjorden når den var ny (99) Har splittflagg Noen som kjenner til den ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
roaldbj Svart 1.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2009 Selve plasseringen av styreposisjonen er ikke så mye hokus-pokus i etterkant. Det som kan være litt mer besværlig er hvor motorkontrollene sitter. Dersom disse utelukkende er på øvre posisjon, kan det være et spørsmål om det er klokt å montere ett også på hoveddekk. Du får sannsynligvis mange intersssante utfordringer fremover. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 1.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2009 Selve plasseringen av styreposisjonen er ikke så mye hokus-pokus i etterkant. Det som kan være litt mer besværlig er hvor motorkontrollene sitter. Dersom disse utelukkende er på øvre posisjon, kan det være et spørsmål om det er klokt å montere ett også på hoveddekk. Du får sannsynligvis mange intersssante utfordringer fremover. Motorkontrollene er hydrauliske Blir nok noen utfordringer ja, men jeg har jo Baatplassen.... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
roaldbj Svart 1.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2009 Hei Trophy. Jeg har forsøkt å lese denne tåden litt detaljert men skjønner at det er masse jeg ikke har fått med meg. Jeg har oppfattet det slik at du har kjøpt en større Maxum 4100 scb med 2 x 330hk Cummings? Du har visstnok en Westerbeke generator på 8 kW. Er det i denne båten du har 2 x ZF 800 gir? Kan du gi litt mer konkrete opplysninger om gir- og gasskontroller? Det jeg ikke riktig forstår er ideen med å montere rattkontroll på nedre styreposisjon. Dette dreier seg vel om et hydraulisk system, hvor du lett kan montere en styreposisjoin også nede? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 1.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2009 Hei Trophy. Jeg har forsøkt å lese denne tåden litt detaljert men skjønner at det er masse jeg ikke har fått med meg. Jeg har oppfattet det slik at du har kjøpt en større Maxum 4100 scb med 2 x 330hk Cummings? Du har visstnok en Westerbeke generator på 8 kW. Er det i denne båten du har 2 x ZF 800 gir? Kan du gi litt mer konkrete opplysninger om gir- og gasskontroller? Det jeg ikke riktig forstår er ideen med å montere rattkontroll på nedre styreposisjon. Dette dreier seg vel om et hydraulisk system, hvor du lett kan montere en styreposisjoin også nede? Det du skriver om båten stemmer. Gir/gass kontroller er hydrauliske. Jeg tenker på å montere "et eller annet" nede for styring og motorkontroll (etter hvert) Når jeg gikk båten hjem satt jeg for det meste nede og styrte med fjernkontrollen til autopiloten. 5 timers tur i ca 8-9 kn og minusgrader. Satt oppe når jeg passerte steder med mye trafikk og trang led som over Lepsøy revet... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Frøken Fryd Svart 2.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2009 Dette er en god generator. Jeg tror det enkleste er å anskaffe en skilletrafo som omdanner 110 V til 230 V Denne generatoren er enkel å koble om til 220v, selve spenningen gjøres ved hjelp av å koble om på viklingene. Turtallet gjør man også ved hjelp av noen enkle ledningsbytter. Jeg har lillebroren av samme generator, jeg fikk den ikke til å levere spenning når frekvensen kom ned i 50Hz selv om spesifikasjonene sier det. Men jeg kjører den på 55Hz og 230V sånn cirka. Så har jeg topolte sikringer på alle kursene, polaritetslysene er koblet bort da de ikke har noen hensyn når man har topolte sikringer. Du vil nok oppleve at jordfeilbryteren går på land om du ikke kobler de bort, samtidig må du være klar over at nøytral lederen kan vere spenningsatt selv om sikringen (en polt) er avslått. Du har sikkert en komfyr som går på 110 så her er det mye å ta hensyn til, samme med a/c. Vi er tilbake til en 220/110v trafo på landstrømstilkoblingen som den enkleste løsningen, kan jo ha en stikkontakt før trafoen inne i båten til varmeovn og slikt. Selv valgte jeg å sette inn en 2:1 trafo til a/c og på kjøleskapet. Man kan skrive opp og ned i mente om dette så derfor ville jeg laget en egen tråd om det der du lager ett koblingskjema som etterhvert kan bli en 100% løsning. Var iallefall litt av en skute du hadde kjøpt deg nå! Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 2.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2009 Det kan nevnes at denne båten gikk i Oslo fjorden når den var ny (99) Har splittflagg Noen som kjenner til den ? Jeg husker en slik lå til salg i Oslo på Kongen i laang tid rundt årtusenskiftet. Prisen begynte rundt 3 mill om jeg husker rett. Virket veldig tung å selge, antagelig pga manglende styrepos nede. I den tiden den lå til salgs raste prisen nedover og var ganske lav når den til slutt ble solgt. Lurer på om den endte på nordvestlandet et sted. Synes og erindre at jeg har sett den til salgs i flere omganger senere også... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Loma Svart 2.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2009 Hei og gratulerer med ny båt. Ser at du skal ta ut eine motoren (kansje er den ute allerede) og tenkte eg skulle prøve å skriv litt om korleis eg gjorde dette. Riktignok på en heilt anna båt men kansje metoden er brukande hos deg og. Eg lånte meg en jerndipp på 100mm og en løpekatt som tok 800kg. Monterte jerndippen så høgt som mulig over motoren med den eine enden ute over akterdekket. Dippen var understøtta med 2x8" plank som eg skrudde fast med lange treskruer. Understøttinga var utførd med "hanefot" slik at motoren kunne passere under. Etter at motoren var løsnet på fundament og andre slanger etc. var det berre å jekke den opp under løpekatten og trille den ut på akterdekket, der det var enkelt å komme til med kranbil. Håper dette var en brukande forklaring som kan komme til nytte. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 2.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2009 Denne generatoren er enkel å koble om til 220v, selve spenningen gjøres ved hjelp av å koble om på viklingene.Turtallet gjør man også ved hjelp av noen enkle ledningsbytter. Du har sikkert en komfyr som går på 110 så her er det mye å ta hensyn til, samme med a/c. Vi er tilbake til en 220/110v trafo på landstrømstilkoblingen som den enkleste løsningen, kan jo ha en stikkontakt før trafoen inne i båten til varmeovn og slikt. Selv valgte jeg å sette inn en 2:1 trafo til a/c og på kjøleskapet. Man kan skrive opp og ned i mente om dette så derfor ville jeg laget en egen tråd om det der du lager ett koblingskjema som etterhvert kan bli en 100% løsning. Var iallefall litt av en skute du hadde kjøpt deg nå! Jeg må studere anlegget nærmere, så får vi se. Ut fra instuksjonsboken så går det å koble generatoren så den produserer 220v. Hvis jeg må starte generatoren hver gang jeg skal kokkelere, så blir det alt for mye styr.... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 2.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2009 Lurer på om den endte på nordvestlandet et sted. Synes og erindre at jeg har sett den til salgs i flere omganger senere også... Det stemmer nok, men det er nok noen år siden denne var annonsert. Jeg kom over den gjennom tips fra bekjente i båtmiljøet Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 2.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2009 Hei og gratulerer med ny båt. Ser at du skal ta ut eine motoren (kansje er den ute allerede) og tenkte eg skulle prøve å skriv litt om korleis eg gjorde dette. Riktignok på en heilt anna båt men kansje metoden er brukande hos deg og. Takk Jeg har fundert litt på samme måten, men kommer til å stikke en kran inn bakdøren da der er ganske bra bredde og høyde. Det eneste jeg trenger utenom er høy flo Skal ta en sjekk med kranfører først siden jeg er litt usikker og båten blir liggende litt lavere enn kranbilen..... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 18.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2009 Her er et bilde av hullet i salong dørken. Motor er innpakket i et laken for å hindre støv i å komme inn i motor siden det meste er skrudd av for å få motoren opp gjennom hullet. Hullet er 64 cm bredt og 1m langt, så giret må også av. Jeg har i dag feilsøkt litt i 12v anlegget siden jeg ikke får start på styrbord motor, så målte litt på automatsikringene. Hvis jeg ikke tar helt feil, så går det + inn på ene siden og + ut på den andre . Når sikringen løser ut kommer det ikke strøm ut på andre siden Jeg klarte ikke å måle strøm ut enda sikringen stod inne. Jeg regner da med at jeg har funnet feilen men er ikke sikker siden jeg er amatør på strøm For å sjekke dette hadde jeg tenkt å koble sammen inn og utgående kabel på sikringen og se om jeg får fart på sakene. Noen som har et bedre forslag ? Hvordan kan jeg måle på automatsiktingen for å sjekke om den er ok eller er ødlagt Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Christina 3 Svart 18.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2009 (redigert) Regner med at du måler volt og spenning.....ikke strøm. Hvis du kobler vekk spenning inn på sikringen kan du ohme over sikringen og se om den gir kontakt. Sett multimeteret på ohm og mål over sikringen, den skal da vise 0 ohm (kortsluttning) Redigert 18.Januar.2009 av marolita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 18.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2009 hva måler du da ? pedimeter ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Christina 3 Svart 18.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2009 Sorry .... prøvde bare å hjelpe Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 18.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2009 Regner med at du måler volt og spenning.....ikke strøm. Hvis du kobler vekk spenning inn på sikringen kan du ohme over sikringen og se om den gir kontakt. Sett multimeteret på ohm og mål over sikringen, den skal da vise 0 ohm (kortsluttning) Takk for den, men hadde vært bedre om du skrev dette i første svar(før du redigerte) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 20.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 Noen som har tips om automatsikring paneler. Har søkt en del på nettet uten å finne det "rette". Panel med 2 og 2 sikringer ved siden av hverandre uten annet "krimskrams" ca 14 stk. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Noflow Svart 20.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 ser jo ut som en kul båt, ihvertfall eksteriøret. men uten innvendig styreposisjon, blir ikke det veldig upraktisk til tider da? Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 20.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 Gratulerer så mye med flott fartøy, Trophy! Nå har du litt å stelle med framover! Hold oss orientert videre, interessant det der med 110V vs 230V-opplegg. (Mener forøvrig å huske en trivelig middag i Stavanger, stemmer ikke det?) mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.