Jump to content

Kjøpe "ny" flybridge båt, igjen


Trophy

Recommended Posts

Gratulerer så mye med flott fartøy, Trophy! Nå har du litt å stelle med framover! Hold oss orientert videre, interessant det der med 110V vs 230V-opplegg.

(Mener forøvrig å huske en trivelig middag i Stavanger, stemmer ikke det?)

mvh

JanS

 

Takk og jo hyggelig middag på "Gamle Salten" med enda hyggeligere lugarmøte etterpå :cheers_wine:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Har vært i båten en liten tur igjen i dag. Jeg ohm'et sikringen og da var den plutselig ok, men det kan være bare midlertidig siden jeg sprayet med 556. La merke til at det er mulig å skru ut automatsikringen og det ville nok være det beste å få bruke opp igjen det orginale panelet.

Så sånn ut

 

automatsikring.jpg

 

Koster kr 22,90 på Biltema. Hvor "stor" sikring må jeg ha på motor ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Nå ser det ut som jeg ikke får kranet motor ut av motorrommet. Jeg må da bygge et "tårn" over motorrommet og bruke talje for å få den opp på dørken. Motor veier 581 kg med gir. Jeg har skrudd av gir og allt utstyr, så jeg regner med den er kanskje 100 kg lettere. Hvor sterk/tykk/tommer må materialen være ? Jerndipp har vært nevnt som en måte å gjøre det på. Noen som kan gi en beskrivelse steg for steg hvordan det gjøres ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Båten har en stor generator av merke Westerbeke på 8kw, men et litt merkelig el opplegg. Den driver 110 volt utstyret som lader, 2 aircondition anlegg m/ varme, kjøleskap, kokeapparat og mikro. Den er også koblet til 1,5kw inverter som blandt annet er koblet til 4 220 uttak/kontakter.....driver ikke en liten varmeovn engang. Virker som landstrømmen er på samme måte :confused::crazy: Er litt usikker på hva jeg skal gjøre for at dette skal bli bra uten å leie elektriker i timesvis :cryin: Er det enkleste å stekke kabel fra lanstrømsikringa til 220v kontaktene for å få litt strøm å "rutte" med ? Så litt i håndboken til generatoren og den oppgis til 8kw på 60 hertz og 6,5 på 50 hertz, så jeg regner med at den kan stilles om til 220v, men da må jeg ha trafo til 110volt delen. Litt usikker på hva som blir enklest eller best( billigst) siden motoroverhaling er det viktigste nå....

 

Etter en del timer i båten er jeg begynnt å få litt peiling på hvordan det fungerer. Generator gir 220volt :cheers_wine::cheers: De 4 220v kontaktene som var montert i båten får strøm fra 1,5 kw inverter som igjen får strøm fra batteri på 220 amp. Er vel beregnet til TV og stereo ++. Jeg har idag monter 220v kontakt i salong med strøm fra generator og landstrøm. Skal også montere 1i nærheten av stikklugar alt etter hvor vanskelig det blir å strekke kabel :sweat: 110 volt har jeg ikke målt noe sted... :cool: Tar tid å gjøre seg kjent med stor båt :wink:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Når jeg skal jekke opp motoren for å ta den ut, så henger jeg taljen i 2 2x4 som er slått sammen. Lengden er ca 50 cm. Holder dette til å løfte en motor på 500 kg ? Har lagt merke til at det er en del matematikere her på forumet så der er kanskje en mulighet til å regne det ut ?????

 

Det skulle absolutt ikke være noe problem, ellers har jeg veldig god erfaring med å bruke spett, eller 2 om du vil være riktig så sikker...

 

Har løftet både motorer på 300kg, og 7,4 liter V8(omtrent 500kg) uten problem med kun ett spett... dette var mellom plallegafeler så det er vel omtrent 50-60cm...

 

Lykke til med jobben, og superfet båt! :)

Link to post

Ok, men det har jeg ikke opplevd før med mobil kamera. Baugpropellen på båten er en QL BP800V og jeg lurer litt på den ? Har googlet litt, men får stort sett bare båtannonser. Tror den er på 7,5 hk. Er det kraftig nok til en båt på 12-13 tonn ? Er det mulig å skifte til de nye 5 blads propellene for bedre effektivitet ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Et spørsmål til når jeg er i gang. Dårlig lading på styrbord motor på tomgang. Gir jeg på litt omdreining til ca 800 omdr. så går den opp mot 14v med en gang. Har målt på batteriet også, så det er ikke voltmeteret det er noe galt med. Stramming av reimer er også ok. Veldig trangt å komme til dynamo på styrbord side av motor.....Motoren går kanskje litt for langsomt på tomgang, men burde vel ikke være over 700 omdr. uansett :confused: Hva kan det komme av ????

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Akkurat kommt hjem etter en tur i båten. Har montert på plass gulvet som jeg skjærte ut for å ta ut motoren. Glemte som vanlig å ta bilder :rolleyes: Jeg fyrte oså igang motoren for å se på ladingen. På tomgang ca 600 omdr. viste voltmeteret 11,5 volt. Etter en liten stund gikk den opp i 13,5 volt for så å gå tilbake till 11,5 volt etter et par minutter. Kanskje det er noe galt med voltmeteret likevel ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
  • 8 måneder senere...

Har nå tenkt å gå i gang med å lage en "liten" styreposisjon nede ved siden av bordet i sittegruppen, som er der som styreposisjonen er på båter med 2 styreposisjoner... Har tenkt å montere gear og gass kontroller, joystick til styring koblet til autopilot, styring av baupropell, flaps kontroller og noen instrumenter som motortemp og oljetrykk.

Dette hydrauliske opplegget har en tank som står under trykk som motorkontrollene går via. Det ser ut som slangene går fra motorkontrollene til denne trykktanken og fra trykktanken til motor. E må koble meg inn på de eksistrerende hydrauliske slanger i nærheten av motorkontroller på flybridge for å være sikker på at koblingene blir riktig ? Noen som har vært bort i lignende opplegg ?

Legger ved noen bilder av tanken

hydr._motorstyring.jpg

trykktank_hydr.motorstyring.jpg

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Det tror jeg ikke du skal gjøre. Du bør følge anvisningene til produsenten. Hvis ikke får du temmelig sikkert problemer med synkroniseringen av stasjonene. På installasjoner med 2 eller flere styreposisjoner, må man som regel synkronisere spakene ved å skyve dem helt frem, og så helt tilbake en gang. Synkroniseringen skjer da v.h.a. by-pass ventiler som åpner ved fullt utslag i sylinderene (tror jeg).

Link to post
Hvis ikke får du temmelig sikkert problemer med synkroniseringen av stasjonene.

 

Du kan nok ha rett der siden det er "forbindelse" mellom spakene og slaven i en slags sirkel. Vil spaken nede bevege seg når e bruker spaken på flybridge ? Får ta meg en tur i båten til helga og se om e kan finne ut hvilke slanger som går hvor. Var merket med farget tape......

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...