Jump to content

Kjøpe "ny" flybridge båt, igjen

Trophy

Recommended Posts

Vil spaken nede bevege seg når e bruker spaken på flybridge ?

Ja alt er, som du ser, seriekoblet. Når man beveger en spak helt til den stopper, vil en ventil åpne og sippe oljen igjennom i det stempelet som bunner først. Gjør man dette i begge retninger, vil spakene være synkronisert. Egentlig ganske genialt. Dette skal i teorien bare være nødvendig å gjøre en gang. Men med en liten lekkasje mellom sylinder og stempel (om aldri så mikroskopisk), vil det etterhvert bli en forskjell på stillingen på spakene. Da må man utføre en synkronisering som jeg har beskrevet.

Oljen i rørene fungerer jo faktisk som en vaier, men ikke helt, fordi det er en væske. Teoretisk kunne du bytte ut hydraulikken med lavfriksjonsvaiere, da det kan kanskje by på problemer å få tak i identiske spaker/sylindere.

Fordelen med det systemet du har, er at hydrauliske rør/slanger kan legges i alle mulige slags svinger via kriker og kroker, og i nærmest ubegrenset lengde.

Ulempen er at det ikke er så vanlig, så det kan muligens by på en utfordring å få tak i det du trenger for å bygge ut anlegget.

• 6 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Hvordan går det med Microcommanderne ?

Jeg har Clear command siden jeg bruker elektronisk throttle (0.5-4V)

Jo det meste er på plass og testet, mangler bare justering av ene giret (mekanisk) og sjøprøve, har selvsagt begynt på en opprydningsjobb på batterifordelingen samtidig. Det første du bør vite er hva slags throttle input du har mulighet for, elektronisk er absolutt en fordel da det ikke blir dødgang i vaier og man får nøyaktig turtall man setter. Alternativt kan boksene bruke turtallsgiver ifm. syknronisering.

• 3 uker senere...

Jeg ser feilen med skjevheten......men for meg så ser det ut som det ikke er noen klaff over glidelåsene, er det riktig?

Vil tro at du i så tillfelle vil ha store problemer med å få det tett og at glidelåsene fort vil slites, da de vil så veldig utsatt for vær og vind.....

Ja vi hadde desverre ikke tenkt på det, men dette var faktisk et minus på den gamle kalesjen der dette var blitt steinhardt og dermed vanskelig å få glidelåsen opp og ned.Har ikke noe problem med at det lekker ennå og siste døgnet har det bøttet ned......nå kom solen frem igjen og da blir det vinkos på akterdekket :-)

Maxum 4100 scb, Chenette III

• 2 år senere...
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...