jernia Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Vil spaken nede bevege seg når e bruker spaken på flybridge ? Ja alt er, som du ser, seriekoblet. Når man beveger en spak helt til den stopper, vil en ventil åpne og sippe oljen igjennom i det stempelet som bunner først. Gjør man dette i begge retninger, vil spakene være synkronisert. Egentlig ganske genialt. Dette skal i teorien bare være nødvendig å gjøre en gang. Men med en liten lekkasje mellom sylinder og stempel (om aldri så mikroskopisk), vil det etterhvert bli en forskjell på stillingen på spakene. Da må man utføre en synkronisering som jeg har beskrevet. Oljen i rørene fungerer jo faktisk som en vaier, men ikke helt, fordi det er en væske. Teoretisk kunne du bytte ut hydraulikken med lavfriksjonsvaiere, da det kan kanskje by på problemer å få tak i identiske spaker/sylindere. Fordelen med det systemet du har, er at hydrauliske rør/slanger kan legges i alle mulige slags svinger via kriker og kroker, og i nærmest ubegrenset lengde. Ulempen er at det ikke er så vanlig, så det kan muligens by på en utfordring å få tak i det du trenger for å bygge ut anlegget. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 10.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Har delene til å bygge ut anlegget untatt slangene og det burde ikke bli noe problem. Det blir uansett ikke før e har fått kranet inn igjen motor nr 2, som er planlagt i desember. Får bruke litt tid på å finne de rette slangene, som skal inn til styreposisjonen nede. . . . Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Aloha II Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 Det ligger en komplett montasje anvisning på vetus sine sider Se her Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
Trophy Svart 11.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 takker den kommer godt med Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 12.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2010 (redigert) Så er det tid for å prøve ny kalesje. Synes mørk blå passer til båten, som er "off white". Har hatt beige farge tidligere, som på sidevindu Noen feil som må rettes på.... Redigert 12.Mai.2010 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 17.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Som dere ser på bilde så er justeringsskruen nesten helt på topp på akslingen og den andre da på undersiden og omtrent umulig å justere.... Dette er vel mulig å rette opp. Har bare hatt drevbåter tidligere så dette er nytt for meg. Tips mottas med takk Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 28.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 (redigert) Da har e fått på plass kalesje og bimini topp. Synes det ble ok Beklager dårleg mobil bilde Redigert 28.Mai.2010 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Frøken Fryd Svart 28.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Må ikke friste øyet med slike flotte båter Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 29.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 Ja vi liker den godt også, men det kommer til å koste en del før den er ship shape.Fikk problem med nymotoren og. Hvordan går det med Microcommanderne ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Finn Erik Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 Jeg ser feilen med skjevheten......men for meg så ser det ut som det ikke er noen klaff over glidelåsene, er det riktig? Vil tro at du i så tillfelle vil ha store problemer med å få det tett og at glidelåsene fort vil slites, da de vil så veldig utsatt for vær og vind..... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 29.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2010 Hvordan går det med Microcommanderne ? Jeg har Clear command siden jeg bruker elektronisk throttle (0.5-4V) Jo det meste er på plass og testet, mangler bare justering av ene giret (mekanisk) og sjøprøve, har selvsagt begynt på en opprydningsjobb på batterifordelingen samtidig. Det første du bør vite er hva slags throttle input du har mulighet for, elektronisk er absolutt en fordel da det ikke blir dødgang i vaier og man får nøyaktig turtall man setter. Alternativt kan boksene bruke turtallsgiver ifm. syknronisering. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 19.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Da er vi på ferietur innover fjordene med 2 funksjonerende motorer :-) Ligger i Stordal. Var dårlig vær med kraftig regn og vind i går og utover natten. Har så vidt skimtet solen et par ganger i dag, men værmeldigene er bedre fra i morgen Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 19.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Jeg ser feilen med skjevheten......men for meg så ser det ut som det ikke er noen klaff over glidelåsene, er det riktig? Vil tro at du i så tillfelle vil ha store problemer med å få det tett og at glidelåsene fort vil slites, da de vil så veldig utsatt for vær og vind..... Ja vi hadde desverre ikke tenkt på det, men dette var faktisk et minus på den gamle kalesjen der dette var blitt steinhardt og dermed vanskelig å få glidelåsen opp og ned.Har ikke noe problem med at det lekker ennå og siste døgnet har det bøttet ned......nå kom solen frem igjen og da blir det vinkos på akterdekket :-) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
SF Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Hvordan gikk det med toppen på den nye motoren, fikk du ny fra Statene på reklamasjon? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Trophy Svart 19.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Har ikke returnert den til statene ennå, men har fått lovnad på ny når de har sjekket den gamle. Angrer på at e ikke filmet lekkasjen..... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
SF Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Hva kjører du med da, toppen på den gammle havarerte motoren? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Trophy Svart 19.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Det stemmer Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 19.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2013 Hva kjører du med da, toppen på den gammle havarerte motoren? Skulle vel ha gitt et bedre svar her Den gamle toppen ble planslipt og overhalt av et firma her i byen...nye eksosventiler osv Gikk vel 8 båtlapper til Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
All In Svart 19.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2013 Lignende båt http://uk.yachtworld.com/boats/2000/Maxum-...1/United-States Ja jeg ser også utenlands, men nå har jeg en konkret som jeg er interessert i og så får vi se hvordan det går.... flott båt det der. Min favoritt er Mainship 390. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 3.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2013 (redigert) Prøver å legge inn video fra første tur med 2 fungerende motorer den 25 mai 2010. Klarte 17 kn, men båten var veldig grodd.... 21,5 kn etter vask og bunnsmøring med halv last Redigert 3.Februar.2013 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.