Jump to content

Ctek M300 batterilader og temperaturkompensering

Rångepådl

Recommended Posts

• 1 år senere...
Har du batteriene i motorrommet? Lader som ikke er utstyrt med tempsensor bør stå i samme rom og batteriene til å fange tempureturen samtidig og de ikke er lov... :crazy:

akkurat ja... dette var jo lett og forstå :crazy::crazy:

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Du kan jo teste tempsensoren ved å holde den i en varm hånd en stund. Vet ikke hvor lenge du må sitte der hånd i hånd med din nye "venn" men spenningen burde da synke noe. Ellers høres 14.9 V greit ut nå på vinterstid. Og om du har bra batterier, tar av polskoene så kan du nok la batteriene sove til våren. Ladet mine før opplag i November. Sjekket de rett før Jul. Full spenning på alle batteriene og da lar jeg være å lade før til våren.

:puke:

Ta en kikk på tebellene her.

Takker....det var jo en fin tabell. Ser ut ifra den at c-tec`en oppfører seg helt eksemplarisk. Ved disse dagers temperaturer mellom -10 og -20 vil den lade med 16v og vedlikeholde med 14..... Da er det vertfall greit å ikke ha tilkoblet noe utstyr da enkelte kan ta kvelden ved så høy spenning :lol:

Har Ctek 25XS som er en identisk lader med samme egenskaper. Eneste forskjellen er vel vifta som kan slås av (nattmodus) på M300!

Monterte digitalt voltmeter og ser at ladespenningen ligger på på 14,8-14,9 volt nå som det er så kaldt.

Det som forundret meg var at hvilespenningen på batteriet etter opplading lå på 13,6 Volt.

Trodde den skulle ligge på 12,7 !

Med forbehold om at voltmeteret som ble innkjøpt fra Autoparts viser riktige verdier.

Flott med BP. Satt igang laderen i dag og målte 15,2V. Syntes jo at det var færsli høyt da :eek: .

Siden det var -4 i motorrom skjønner jeg nå at dette mer eller mindre er riktig.

Skal sjekke vilespenning i morgen.

Målte 12,45 på forbruksbank og 12,7 på startbatteri, før jeg startet laderen.

Er en Ladac 50ah lader.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

• 8 år senere...
Pathfinder skrev On 10.1.2010 at 16.35:

Du kan jo teste tempsensoren ved å holde den i en varm hånd en stund. Vet ikke hvor lenge du må sitte der hånd i hånd med din nye "venn" men spenningen burde da synke noe. Ellers høres 14.9 V greit ut nå på vinterstid. Og om du har bra batterier, tar av polskoene så kan du nok la batteriene sove til våren. Ladet mine før opplag i November. Sjekket de rett før Jul. Full spenning på alle batteriene og da lar jeg være å lade før til våren.

Hvorfor ta av polskoene? Er det ikke bare å trekke ut kontakten? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...