Rångepådl Startet 12.November.2008 Del på Facebook Startet 12.November.2008 Min CTEK M300 batterilader lader med ca. 14,8 volt ved en temperatur på rundt 10 grader i motorrommet. Er ikke det i meste laget? Finnes det noen tabell over hvor mye ladespenningen bør være på diverse temperaturer? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 Høres jo greit ut. Hva er ladespenninga ved 20 grader da? Har ikke sjekket, men er det ikke 0,1V opp for hver 4 grader ned som er det vanlige? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 12.November.2008 Del på Facebook Svart 12.November.2008 Har du batteriene i motorrommet? Lader som ikke er utstyrt med tempsensor bør stå i samme rom og batteriene til å fange tempureturen samtidig og de ikke er lov... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Rångepådl Svart 13.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2008 Har du batteriene i motorrommet? Batteriene står i motorrommet ja, men selve laderen står i et skap inne i båten. Temperatur sensoren er i enden av kabelen ved batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 Har samme flotte laderen og den gir 14,9 v nå som det er 4-5 +grader ute. Så det virker som om det er normalt Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 10.Januar.2010 Del på Facebook Svart 10.Januar.2010 Har du batteriene i motorrommet? Lader som ikke er utstyrt med tempsensor bør stå i samme rom og batteriene til å fange tempureturen samtidig og de ikke er lov... akkurat ja... dette var jo lett og forstå Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Christina 3 Svart 10.Januar.2010 Del på Facebook Svart 10.Januar.2010 Har også sett dette på min. Nå som det er -10 grader ute syns jeg at over 15V ladespg virker litt i overkant men det er sikkert riktig Men det må vel være en øvre grense regner jeg med ? Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 10.Januar.2010 Del på Facebook Svart 10.Januar.2010 Du kan jo teste tempsensoren ved å holde den i en varm hånd en stund. Vet ikke hvor lenge du må sitte der hånd i hånd med din nye "venn" men spenningen burde da synke noe. Ellers høres 14.9 V greit ut nå på vinterstid. Og om du har bra batterier, tar av polskoene så kan du nok la batteriene sove til våren. Ladet mine før opplag i November. Sjekket de rett før Jul. Full spenning på alle batteriene og da lar jeg være å lade før til våren. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 10.Januar.2010 Del på Facebook Svart 10.Januar.2010 Ta en kikk på tebellene her. Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 10.Januar.2010 Del på Facebook Svart 10.Januar.2010 Ta en kikk på tebellene her. Takker....det var jo en fin tabell. Ser ut ifra den at c-tec`en oppfører seg helt eksemplarisk. Ved disse dagers temperaturer mellom -10 og -20 vil den lade med 16v og vedlikeholde med 14..... Da er det vertfall greit å ikke ha tilkoblet noe utstyr da enkelte kan ta kvelden ved så høy spenning Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 10.Januar.2010 Del på Facebook Svart 10.Januar.2010 Ellers har Ctek 300 iflg. manualen den laveste brukstemperatur på -20...Nå håper vi på at det er over for denne gangen med den verste kulden... Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 11.Januar.2010 Del på Facebook Svart 11.Januar.2010 Har Ctek 25XS som er en identisk lader med samme egenskaper. Eneste forskjellen er vel vifta som kan slås av (nattmodus) på M300! Monterte digitalt voltmeter og ser at ladespenningen ligger på på 14,8-14,9 volt nå som det er så kaldt. Det som forundret meg var at hvilespenningen på batteriet etter opplading lå på 13,6 Volt. Trodde den skulle ligge på 12,7 ! Med forbehold om at voltmeteret som ble innkjøpt fra Autoparts viser riktige verdier. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 11.Januar.2010 Del på Facebook Svart 11.Januar.2010 Legger ut denne igjen. Hvor lang tid etter lading ventet du før du målte hvilespenning? Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 11.Januar.2010 Del på Facebook Svart 11.Januar.2010 Hei! Jeg ventet i ca.30 minutter. Kjørte litt vinduspussere og annet forbruk og så da selvfølgelig at spenningen falt noe, men da jeg slo disse av, steg spenningen til over 13 volt igjen! Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 11.Januar.2010 Del på Facebook Svart 11.Januar.2010 Hvor lenge man skal vente før hvilespenning kan måles, kan diskuteres, men det dreier seg om timer og ikke minutter. Sitér dette innlegget Link to post
Kasina Svart 11.Januar.2010 Del på Facebook Svart 11.Januar.2010 Målte mine nye 200 ah AGM batterier før montering i våres, og de hadde hvilespenning på 13 v. Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post
rogeri Svart 11.Januar.2010 Del på Facebook Svart 11.Januar.2010 ...men det dreier seg om timer og ikke minutter Javisst,nei, har kanskje med temperatur å gjøre det da? Skal sjekke på nytt idag, 2 døgn etter lading! Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 11.Januar.2010 Del på Facebook Svart 11.Januar.2010 Sjekket nettopp, og spenningen har stabilisert seg på 12,76V! BTW. Dynamo lader med 14,7 V og det er jo bra på en gammel dynamo, uten noen ekstra elektroniske dubbeditter!? Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 11.Januar.2010 Del på Facebook Svart 11.Januar.2010 Sjekket faktisk mine igår. Der var det hvilespenning på 12.9V på start og 12,6v på forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 11.Januar.2010 Del på Facebook Svart 11.Januar.2010 Flott med BP. Satt igang laderen i dag og målte 15,2V. Syntes jo at det var færsli høyt da . Siden det var -4 i motorrom skjønner jeg nå at dette mer eller mindre er riktig. Skal sjekke vilespenning i morgen. Målte 12,45 på forbruksbank og 12,7 på startbatteri, før jeg startet laderen. Er en Ladac 50ah lader. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
blueline Svart 11.Januar.2010 Del på Facebook Svart 11.Januar.2010 Har opplevd at det mellom ulike(billige) multimetere har vært opptil 0,2 volt differanse. Før man går drastisk til verks er det greit å sjekke det man måler med så det gir rett avlesning. Sitér dette innlegget Link to post
mahogny Svart 7.April.2018 Del på Facebook Svart 7.April.2018 Pathfinder skrev On 10.1.2010 at 16.35: Du kan jo teste tempsensoren ved å holde den i en varm hånd en stund. Vet ikke hvor lenge du må sitte der hånd i hånd med din nye "venn" men spenningen burde da synke noe. Ellers høres 14.9 V greit ut nå på vinterstid. Og om du har bra batterier, tar av polskoene så kan du nok la batteriene sove til våren. Ladet mine før opplag i November. Sjekket de rett før Jul. Full spenning på alle batteriene og da lar jeg være å lade før til våren. Hvorfor ta av polskoene? Er det ikke bare å trekke ut kontakten? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.