Gerhard Startet 26.April.2004 Del på Facebook Startet 26.April.2004 Det er litt fint å bare starte motoren, kaste fortøyningen og ta en tur på sjøen. Men må du under luker og lemmer å skru på kraner og brytere? Jeg vil gjerne vite hva dere pleier. Pollen gjelder kjølevannsinntaket til motoren. I tekst kan dere også svare på følgende: Når stenger du vanninntaket til WC ? Når stenger du septik utløpet ? Når stenger du drivstoff tilførsel ? Når stenger du hovedstrømmen ? Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 26.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2004 Mine svar først: Når stenger du vanninntaket til WC ? Uaktuellt, felles med kjølevannsinntaket. Når stenger du septik utløpet ? Med en gang jeg har tømt. Når stenger du drivstoff tilførsel ? Bare i vinteropplag. Står litt utilgjengelig. (Diesel) Når stenger du hovedstrømmen ? Når jeg er i hjemmehavn. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 26.April.2004 Del på Facebook Svart 26.April.2004 Etter hver tur så stenger vi vannet når vi har lagt til. Vi fortsetter å la motoren gå i 5-10 min, eller til vi ser at det ikke kommer noe særlig mer vann ut av motoren. Dette er på en 8-12 hk FM motor. Dette for at saltvann ikke skal tære på rør og slikt. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Allan E Svart 26.April.2004 Del på Facebook Svart 26.April.2004 Tror du motoren din har det best med å ha sjøvann innvendig eller luft? Motoren har en god del tæringer innvendig og når det kommer luft til dette går rustinga mye fortere. Det som skulle ha vært gjort er å få litt frostvæske innenfor kjølekappa for den inneholder stoff som hindrer tæring og rust. Jeg ville ikke kjørt motoren tørr og hva med vannpumpe har den godt av å gå tørr? Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 26.April.2004 Del på Facebook Svart 26.April.2004 Tror du motoren din har det best med å ha sjøvann innvendig eller luft? Motoren har en god del tæringer innvendig og når det kommer luft til dette går rustinga mye fortere. Det som skulle ha vært gjort er å få litt frostvæske innenfor kjølekappa for den inneholder stoff som hindrer tæring og rust. Jeg ville ikke kjørt motoren tørr og hva med vannpumpe har den godt av å gå tørr? Det er gode spørsmål du kommer med og for å være helt ærlig kan jeg ikke gi deg noen gode svar fordi dette er bare noe som den gamle eieren sa vi burde og det samme fortalte de to som tok full overhaling av motoren. Mulig at det ikke er lurt, hva vet jeg. Flere som har noe å si om dette? Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Lars H. Svart 26.April.2004 Del på Facebook Svart 26.April.2004 Hei. I tekst kan dere også svare på følgende: Når stenger du vanninntaket til WC ? Aldri. Når stenger du septik utløpet ? Aldri, har elektrisk pumpe og svanehals Når stenger du drivstoff tilførsel ? I vinteropplagg Når stenger du hovedstrømmen ? Når jeg forlater båten i hjemmehavnen. Alarm og solceller er imidlertid koblet direkte på batteri. Jeg inspiserer visuelt og røsker og drar imidlertid i inntakene, og beveger hendlene en del ganger i løpet av sesongen. Da ser jeg ingen grunn til å stenge noen kraner, heller ikke kjølevannet. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lotus Svart 26.April.2004 Del på Facebook Svart 26.April.2004 Kjølevannsinntaket er av messing. Kuleventilen på inntaket er av messing. Slangestussen på kuleventilen er av messing. Slangen på slangestussen opp til filteret er av armert tykk veritasgodkjent spesialslange (slik som eksosslanger). Slangen ender godt over vannlinjen. Slangen er festet med doble slangeklemmer oppe og nede. Hvorfor skulle jeg stenge kuleventilen i tide og utide? Murphy har fortalt meg at når det går galt er kranen likevel åpen. Etter hvert vil jeg teste kulens bevegelse og delenes kvalitet nå og da. Etter veldig lang tid vil jeg bytte ut alle messingdelene og kjøpe ny slange og slangeklemmer. Den veldig lange tiden er i god tid før noe galt kan ha den fjerneste mulighet til å skje. Septikutløp etter samme patent, armert spesialslange, ender over vannlinjen og kran alltid åpen. Vann inn til toalett? Kun en vanlig nylonarmert pvc-slange, ellers likt og alltid åpen. Bedre å la ting være i god stand og la det stå åpent enn å basere sikkerheten på at kraner må stenges. Bedre å bytte ut i tide enn å glemme å stenge noe som burde vært byttet. Og åpne kraner er mye greiere for både late og for glemsomme folk (og for de som både er glemsomme og late). Har man kjørt av gårde uten å åpne kranen for kjølevannsinntaket, så lar man den alltid stå åpen etter at restene av impelleren er skiftet. (og så takker man høyere makter for at bare impelleren gikk til h e l v e t e ) Drivstoffkraner stenges aldri. Har uttaket på toppen av tanken. Strøm slås av når jeg forlater båten i hjemmehavna etter en tur og når båten går i opplag. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
alf Svart 26.April.2004 Del på Facebook Svart 26.April.2004 Stenger aldri kjølevannskranen, dvs. nesten aldri - når jeg vinterkonserverer motoren stenges kranen og salvannsfiltret fylles med frostveske mens motoren går. Inntak/utløp til klosettet har ikke vært stengt på 15 år, mens hovedstrømmen til start blir slått av hver kveld. Vet ikke om det med klosettet er så lurt, men det har nå blitt slik. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.April.2004 Del på Facebook Svart 26.April.2004 Kraner stenges aldri. De blir beveget med ujevne mellomrom for funksjonskontroll. Batteriene frakoples (brytere) bestandig når jeg forlater båten. Og dette med å kjøre motoren tom for saltvann: Bør kun gjøres hvis man er helt sikker på at motoren har under relativ fuktighet 40% (eller deromkring) innvendig hele veien. Høyere fuktighet vil gi større fart på korrosjonen enn om det står vann i motoren. Har noe med lokal saltkonsentrasjon og oksygentilgang å gjøre. Dessuten har anodene sluttet å virke lenge før korrosjonen gjør det. Sitér dette innlegget Link to post
Brumle Svart 26.April.2004 Del på Facebook Svart 26.April.2004 Stenger aldri kraner til vanninntak da dette blir for omfattende å drive med hver gang en skal ha en tur med båten. Hovedsstrømmen blir slått av i hjemmehavn. Kranen til septik blir stengt etter tømming. Sjekker om kranene virker et par ganger i året. Sitér dette innlegget Link to post
Leifen Svart 26.April.2004 Del på Facebook Svart 26.April.2004 HALLOEN FOLKENS !! STENGER DERE ALDRI KRANER ????? GALSKAP !!!!!!!! HVA HIVS EN SLANGE RYKER ?? JEG HAR GODE KONTROLL RUTINER PÅ ALLE SLANGER OG GJENNOMFØRINGER , MEN MAN VET ALDRI NÅR UHELLET ER UTE !! JEG FØRER FORØVRIG KONTROLLBOK OVER ALT OMBORD I BÅTEN , GJØR DERE ?? MITT RÅD ER : SETT DERE NED Å LES FORSIKRINGSVILKÅRENE DERES , SPESIELT DE SOM HAR BÅTEN I SITT RETTE ELEMENT ( på sjøen for ordens skyld ) HELE ÅRET !!! MVH Leifen Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 26.April.2004 Del på Facebook Svart 26.April.2004 Når stenger du vanninntaket til WC ? Når stenger du septik utløpet ? Når stenger du drivstoff tilførsel ? Når stenger du hovedstrømmen ? Gjelder kjølevannsinntaket til motoren: Etter at jeg har fortøyt, kjører jeg motoren på litt turtall (ca 1000 Rpm) for å kjøle ned motoren. Stopper motoren, STENGER ALLTID kjølevannsinntak! Dette har blitt rutine. Jeg mener - har du en bunnventil, er den der for å stenges / åpnes. Har kuleventil nå, men sluseventil spesiellt har godt av å bli beveget (stengt / åpnet) - har vært bort i en sluseventil hvor ventil-aksel har blitt dratt av (rust) p.g.a. selve ventilen har "satt seg"! Dette har skjedd etter at tidl. eier lot ventilen stå åpent en sommer på sjøen + et vinteropplag på land! De andre spørsmål: (WC) Har Porta Potti (Septik) ---- " ---- (drivstofftilførsel) Når jeg går fra båten for lengere tid... (skjer ikke så ofte )! (Hovedstrømbryter) ALLTID, når jeg går fra båten! Vanlig (daglig)-rutine FØR turen er: Peile motorolje Måle batterienes hvilespenning Åpne kjølevannsinntak Skru på hovedstrømbryter Tappe "en skvett" fra tankjuret (sjekker kondens / forurensning i diesel) Sjekke kjølsvinet Vanlig rutine ETTER turen er: Stenge kjølevannsinntak Skru av hovedstrømbryter Sjekke motor for evt. lekkasjer / svetting Gi fettkoppen på hylsa og på propellaksel en par tørn og sjekker kjølsvinet Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Stormbringer Svart 26.April.2004 Del på Facebook Svart 26.April.2004 Har kjøpt meg ny (gammel) båt så: Når stenger du kranen for kjølevanninntaket? Sitter som støpt i åpen stilling , skal byttes så fort som mulig, så får vi se, men regner med at det blir etter hver tur. Når stenger du vanninntaket til WC ? Har ikke. Når stenger du septik utløpet ? Har ikke. Når stenger du drivstoff tilførsel ? Så langt etter at jeg stopper motoren. Blir sikkert ikke så ofte når jeg får byttet ut alt av slanger. Når stenger du hovedstrømmen ? Ikke montert bryter enda, men etter at jeg har fått satt inn bryter så blir det når jeg forlater båten. Sitér dette innlegget Link to post
Vanisian Svart 26.April.2004 Del på Facebook Svart 26.April.2004 HALLOEN FOLKENS !! STENGER DERE ALDRI KRANER ????? GALSKAP !!!!!!!! HVA HVS EN SLANGE RYKER ?? MITT RÅD ER : SETT DERE NED Å LES FORSIKRINGSVILKÅRENE DERES , SPESIELT DE SOM HAR BÅTEN I SITT RETTE ELEMENT ( på sjøen for ordens skyld ) HELE ÅRET !!! MVH Leifen Hei! Er i utgangspunktet enig med Leifen, men eg er i likhet med dei andre som har svart "makelig anlagt" så det blir svært skjelden at bunnventiler blir stengt. Steinar Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 26.April.2004 Del på Facebook Svart 26.April.2004 Å stenge bunnventilen hjelper bare dersom det oppstår en lekkasje i slangen. Tærer det hull i gjennomføring eller kuleventil er man jo like langt. Betyr ikke det at hvis man har gode slanger som byttes når de skal byttes og doble slangeklemmer, så er forskjellen mellom en stengt bunnventil og en åpen ganske minimal? Lotus Si ja for da kan jeg med god samvittighet fortsette å være makelig anlagt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.April.2004 Del på Facebook Svart 26.April.2004 Si ja for da kan jeg med god samvittighet fortsette å være makelig anlagt.JA. Lars H. (makelig og samvittighetsfull anlagt) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 27.April.2004 Del på Facebook Svart 27.April.2004 Slik gjør jeg det: Vanninntak til WC: Stenges etter hver tur Utløp fra WC: Stenges etter hver tur. Kjølevannsinntak: Stenges kun når jeg skal kjøre gjennom motoren med frostvæske. (Har en "T" med kuleventil på slangen til dette formålet). Drivstoffventil: Stenges i forbindelse med filterskift, da tanken ligger høyere enn filter. Ellers ikke. Grunnen til at jeg stenger WC ventilene er at jeg har opplevd en del ganger at skåla har blitt fylt opp med vann pga bølgebevegelser, en slags heverteffekt? Uansett, så føler jeg meg tryggere med dem stengt. Det er jo ikke alltid det blir brukt på korte turer heller.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SveinHa Svart 27.April.2004 Del på Facebook Svart 27.April.2004 Det er gode spørsmål du kommer med og for å være helt ærlig kan jeg ikke gi deg noen gode svar fordi dette er bare noe som den gamle eieren sa vi burde og det samme fortalte de to som tok full overhaling av motoren. Mulig at det ikke er lurt, hva vet jeg. Flere som har noe å si om dette?Det er helt vanlig å stenge kjølevannet på FM/Marna og denslags bensinmotorer. Pumpa er tannhjulspumpe og tar ikke skade av tørrkjøring i noen minutt men du tømmer ikke motoren for det. Poenget er å tømme eksosslangen for vann for lettere å starte motoren neste gang. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Krapyl Svart 27.April.2004 Del på Facebook Svart 27.April.2004 Det er litt fint å bare starte motoren, kaste fortøyningen og ta en tur på sjøen. Men må du under luker og lemmer å skru på kraner og brytere? Jeg vil gjerne vite hva dere pleier. Pollen gjelder kjølevannsinntaket til motoren. I tekst kan dere også svare på følgende: Når stenger du vanninntaket til WC ? Etter bruk. Når stenger du septik utløpet ? Etter bruk. Når stenger du drivstoff tilførsel ? Aldri. Ingen kran. Uttak på toppen av tanken. Når stenger du hovedstrømmen ? I hjemmehavn Gerhard Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Nadheim Svart 27.April.2004 Del på Facebook Svart 27.April.2004 JA. Lars H. (makelig og samvittighetsfull anlagt) Det bra vi har deg her Lars H. Jeg lukker sjelden ventilene til vanninntak eller septik, men sjekker ofte at gjennomføringen og slangene er ok. Jeg har vært litt i tvil om det er godt nok, men det er ser ut til at jeg kan sove godt. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 27.April.2004 Del på Facebook Svart 27.April.2004 Etter hver tur så stenger vi vannet når vi har lagt til. Vi fortsetter å la motoren gå i 5-10 min, eller til vi ser at det ikke kommer noe særlig mer vann ut av motoren. Dette er på en 8-12 hk FM motor. Dette for at saltvann ikke skal tære på rør og slikt. Jeg tror dette tærer mere enn om du lar sjøvannet stå i motoren. Det kommer jo oksygen til, en av parameterene som gjør at rusten virkelig skjyter fart. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Marwin Svart 27.April.2004 Del på Facebook Svart 27.April.2004 Har heldigvis INGEN skrog-gjennomføringer UNDER vann!! (Skal ikke bælje om påhengerens fortreffeligheter, da vi kanskje er i mindretall her) Men hovedbryter for strøm stenges alltid når jeg forlater båten; Bare solpanelet er permanent tilkoblet. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
bbergs Svart 27.April.2004 Del på Facebook Svart 27.April.2004 Jeg stenger aldri kjølevanninntaket fordi jeg har hekkagregat. når det gjelder toalet stenger jeg vær gang den er tømt har manuell pumpe med svanehals , stoler ikke på at slangene holder det behøver ikke være store lekasjen som skal til før hele sulamitten synker .og hvis det skjer så skjer det sikkert når du er bortreist og ikke kan sjekke båten daglig . Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 27.April.2004 Del på Facebook Svart 27.April.2004 Jeg vil gjerne vite hva dere pleier. Gerhard Hei! Alle ventiler åpne året rundt. Stenger sjøvann inn kun når jeg kjører igjennom frostvæske om høsten og åpner den igjen med en gang. Samtlige ventiler er montert over vannlinja og jeg stoler på slangene. Drivstoff alltid åpen. Hovedstrøm alltid tilkobla og landstrøm og lader alltid oppe og går der det er landstrøm. Jeg har moverutiner på ventilene. Helt klart noen soleklare risikoer her, men jeg og mannskapet lever et utprega latmansliv med et minimum av rutinestress! Dermot har alle inngående kjennskap til systemenes virkemåte og hvilke ventiler som må stenges ved gitte situasjoner. Gassen kobles alltid fra når jeg legger fra meg båten. Gassalarm først på og sist av. Sigurd Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 27.April.2004 Del på Facebook Svart 27.April.2004 Når stenger du vanninntaket til WC ? Når jeg reiser på jobb. DVS. båten blir liggende ubenyttet i 4 uker. Når stenger du septik utløpet ? Aldri Når stenger du drivstoff tilførsel ?Aldri Når stenger du hovedstrømmen ? Etter hver tur Sjøvanninntak til motoren? Som til WC. Hvorfor jeg stenger ventilene? Tja si det. føler meg liksom tryggere. Det er ingen som sjekker ståa ombord de 4 ukene jeg er borte. Og vakta på kaia hadde vel ikke reagert før båten lå under vann. Mariell Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.