Jump to content

Når stenger du kranen ?


Gerhard

Recommended Posts

Halloen igjen folkens !!

 

Eg ser at det e kun ein så har komentert mitt innlegg angående stenging av ventilar !!

 

Takk for d !!

 

Det har eg ingen problem me å forstå , for eg e ingen " verdensmester " , kun ein vanlige båteigar me 30 års erfaring , å i tillegg te d  så e eg på " sielinjå " !! Men lesa det kan eg , å i forsikringsvilkårå mine ( å sikkert andre sine ) står det at bånnventilen ska verr stengt når båten ligge på sjøen å ikkje e i bruk, gjelde fra 0111-3103 !!!!!

 

Så te dokker andre så e på " sielinjå " : Steng bånnventilane , uhell skjer når me minst ana d!!

 

Så te " verdensmestrane "  : La bånnventilane stå åpne heila åre , eg VETT d e monge båtar så synke pågrunn av åpne kranar å dårlige slangar , men ikkje verr redde , for me på "sielinjå " får auka våres forsikringspremie me o , så e me med å sponsa dei " dustane " så ikkje tar sine forhåldsregler !!!!!!!!!!   :confused:

 

 

Helsing

 

Leifen  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

. . . så e me med å sponsa dei " dustane " så ikkje tar sine forhåldsregler !!!!!!!!!! . . . .

"dustane"? Det var da voldsomt!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Halloen igjen folkens !!

 

Ikkje så voldsomt vel Lars H ??

 

Eg skreiv " dustane " ja , men e d ikkje lit " dustete " å ikkje tenka sikkerhet , å  tap av verdiar , å ennå verre , tap ev menneskeliv ??

 

Eg e optatt av sikerhet og sikkerhet og ennå litt sikkerhet !!!

 

Eg har det mesta av verktøy å viktige reserve deler ombord , men har kun hatt motostopp ein gong , forebyggande vedlikeholl e viktig , men nåken garanti for at alt fungere heila tiå har me vell ingen !?  :yesnod:

 

Helsing

 

Leifen :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror dette tærer mere enn om du lar sjøvannet stå i motoren.  Det kommer jo oksygen til, en av parameterene som gjør at rusten virkelig skjyter fart.

Heldigvis er det ingen fare fordi motoren ble fullforzinket sommeren 2003, så den ruster ikke uansett! :confused:

 

mvh

Jonhei (brutter'n til jorhei)

Link to post
Share on other sites

...Heldigvis er det ingen fare fordi motoren ble fullforzinket sommeren 2003, så den ruster ikke uansett! ......

Tror nok at den fullforzinka motoren er forzinka UTENPÅ og ikke inni kjølekanalene - så da er du like langt...... :wink:   ...forresten hvor er det man får fullforzinka en motor? Hvem kan gjøre noe sånnt? Hva innebærer det? Sandblåsing - zinkgrunning og til slutt maling?  :cheers:  jeg bare spør, det er kunnskap å ta med seg det, ser du!  :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Eg mener at dersom slangen på kjølevatnet skal gå av, vil dette sannsynligvis skje når motoren går og det blir vibrasjoner. Når båten ligger helt stille faller vel ikke slangene av helt uten videre dersom man har 2 slangeklemmer som er godt festet?

 

Eg stenger aldri kranen. Den ligger under motor og omtrent umulig å komme til, men sjekker ofte at slangeklemmene sitter som di skal.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Synest forsatt at Leifen har et poeng med opne bunnventiler og forsikringen.

For det er vel slik at vist Lars H. Lotus eller Vanisian synker p.g.a. opne bunnventiler når båten er forlatt, så resluterer vel dette at forsikringspremien går opp hos dei andre og? Eller hur?

 

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

Nå ser jeg muligheten for at båten skulle synke i havnen som utrolig liten. Med åpne ventiler må det jo være slangene som skulle ryke, eller begge slangeklemmene skulle ryke og slangen gli av. Er det særlig sansynlig med slangeklemmer som ikke ruster og slanger som jevnlig kontrolleres og båten ligger i en beskyttet rolig havn og dupper?

Må også opplyse om at båten kun ligger ute i perioden midten av april til slutten av oktober. Så sprenging av ventiler er uaktuelt. Med lukkede ventiler er dessuten sjansen større for frostsprengning enn med åpne! Innestengt vann i en kuleventil får den raskt til å sprekke, se tidligere tråd med forsøk i fryser her på baatplassen.no.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Halloen igjen !!

 

Problem med frostsprenging har eg løyst me frostvæskeblanding !!

 

Men ein gong te for dei så har båten der han hørre " hima " heila året : FORSIKRINGSVILKÅR !!!!

 

Dokker vil vell ha dekning hvis nåke skjer , elle e dokker sjølassurandørar ???

 

Mvh

 

Leifen :flag:

Link to post
Share on other sites

Nå ser jeg muligheten for at båten skulle synke i havnen som utrolig liten. Med åpne ventiler må det jo være slangene som skulle ryke, eller begge slangeklemmene skulle ryke og slangen gli av. Er det særlig sansynlig med slangeklemmer som ikke ruster og slanger som jevnlig kontrolleres og båten ligger i en beskyttet rolig havn og dupper?

Lars H.

 

Vel, "utrolige" ting kan skje, nabobåten hadde for mange år siden innbrudd. Båten ble ribbet for alt tenkelig utstyr, inkludert WC. Båten gikk rett til bunns. Trist syn!

Link to post
Share on other sites

Vel, "utrolige" ting kan skje, nabobåten hadde for mange år siden innbrudd. Båten ble ribbet for alt tenkelig utstyr, inkludert WC. Båten gikk rett til bunns. Trist syn!

Hei.

 

Jeg er IKKE paraonid, jeg sover godt om natten. "Que sera sera, what ever will be, will be. The future . . .  . . . . .  , que sera sera." som Doris Day sang.

 

Og her er hele den positive sangen:

 

When I was just a little girl,

I asked my mother, "What will I be?

Will I be pretty?

Will I be rich?"

Here's what she said to me:

 

"Que sera, sera,

Whatever will be, will be;

The future's not ours to see.

Que sera, sera,

What will be, will be."

 

When I was just a child in school,

I asked my teacher, "What will I try?

Should I paint pictures"

Should I sing songs?"

This was her wise reply:

 

"Que sera, sera,

Whatever will be, will be;

The future's not ours to see.

Que sera, sera,

What will be, will be."

 

When I grew up and fell in love.

I asked my sweetheart, "What lies ahead?

Will we have rainbows

Day after day?"

Here's what my sweetheart said:

 

"Que sera, sera,

Whatever will be, will be;

The future's not ours to see.

Que sera, sera,

What will be, will be."

 

Now I have Children of my own.

They ask their mother, "What will I be?"

Will I be handsome?

Will I be rich?"

I tell them tenderly:

 

"Que sera, sera,

Whatever will be, will be;

The future's not ours to see.

Que sera, sera,

What will be, will be.

Que Sera, Sera!"

 

Eller som Sylvi Wang sang: " Det som skjer, det skjer, jeg kann ikke si deg mer, . . . . ."

Så bli ikke paranoid hysterisk for sikkerheten til båten. Sikre den innen rimelighetens grenser.

Båten er for meg et middel til å ha det godt, - langt, langt vekk fra dagens stress og bekymringer.

 

Lars H.

(relaxed boat owner)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så var det han som hadde skrudd igjen kjølevannsinntaket....  Ubudne gjester kom ombord,

tjuvkoblet motoren men ombestemte seg . Problemet var at de ikke stoppet motoren før de forlot båten igjen (og dette var en relativt stor båt på over 60 fot). Det ble dyrt, ja. Shit happens when you least expect it!!!

Er enig med dem som "tar sjansen" på å holde en skikkelig gjennomføring (med doble klemmer, ordentlig slange og jevnlig ettersyn) åpen.

Pleier å slå av hovestrømmen, men lensepumpen er selvfølgelig koblet direkte.

Link to post
Share on other sites

Så bli ikke paranoid hysterisk for sikkerheten til båten. Sikre den innen rimelighetens grenser.

Det er et viktig poeng, Lars.

 

Sikkerhet er for meg et litt ullent begrep, i alle fall i praksis, fordi du kan ikke sikre deg 100% mot alle mulige hendelser. Jo nærmere 100% sikkerhet du kommer jo mer koster denne sikkerheten i form av penger og/eller arbeid. Spørsmåler blir jo da hvor stor sikkerhet du MÅ ha og hvor stor sikkerhet du KAN oppnå og så finne en eller annen gylden middelvei. Dette må hver og en finne ut av ut fra sin egen situasjon.

 

Et eksempel: Driver du hobbyfiske i lukket farvann 100 meter fra din egen kai i landstedsbåt er all sikkerheten du trenger redningsvest og 2 årer.

 

I nærheten av andre enden av skalaen: 60 fots cabincruiser med 2 motorer som jevnlig brukes i åpent farvann. Her kan alt mulig gå galt og en må ta all verdens forholdsregler for å sikre at båten er operativ med minst en motor (2 motorer er ikke sikrere enn 1 hvis de f.eks. er tilkoblet samme dieseltank).

 

De fleste av oss er en eller annen plass mellom disse 2 eksemplene. Det viktigste er å tenke gjennom mulige problemer og ha en løsningsplan. 100% sikkerhet er uoppnåelig men en må finne et rimelig sikkerhetsnivå som en kan leve med. Hva dette nivået er vet ikke jeg........

 

En hendelse fra egen erfaring: Var på vei over Sletta i en 58 fot kutter i pålandsvind (til de som ikke vet det så er Sletta et åpent havstykke like nord for Haugesund som slett ikke har for vane å være særlig "slett"). Motoren begynte å fuske pga. tett dieselfilter. "ingen problem tenkte jeg, har jo reservefilter ombord og jeg har nok 6-8 minutt før jeg driver på land". Problemet var bare at filtrene var så bakvendt plassert at jeg ikke klarte å skru de av med det jeg hadde av verktøy. Heldigvis var der 3 filter på serie så jeg kunne rimelig enkelt koble forbi de 2 første filtrene og berge situasjonen/båten.

 

Tilbake til det denne tråden egentlig handler om: Alle bunnventiler MÅ stenges/åpnes noen få ganger i året for å være sikker på at de lar seg stenge i en nødssituasjon og samtidig får en da litt rutine i hvor de er mht. tilgjengelighet. Enkelte (alle?) forsikringsselskap krever doble rustfrie slangeklemmer på sjøvannssiden men hva da når det er fysisk umulig å få plass til doble klemmer. Jeg kjøpte for et par år siden en ny Bowman oljekjøler til giret mitt. På denne er det fysisk umulig å plassere 2 slangeklemmer og den er plassert mellom bunnventil og sjøvannspumpe. Det beste jeg kunne finne på var å plassere den så høyt at den kommer over vannlinjen. Dersom slangen hopper av vil i alle fall ikke båten fylles med vann (har sikret slangen med tau slik at den ikke faller ned). Det kan helt sikkert diskuteres hvor sikkert dette er men jeg føler at der er så godt det kan bli men vet ikke om forsikringsselskapet mener det samme........ Bowman kjøleren ble forresten levert originalt med rustfrie klemmer med galvanisert skrue  :nono:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

HALLOEN FOLKENS !!

 

STENGER DERE ALDRI KRANER ????? GALSKAP !!!!!!!!

 

HVA HIVS EN SLANGE RYKER ??

Når båten ligger stille i havna er det ingen belastning på slanger (sett bort fra noen centimeters vannsøyle, som umulig kan lage nye trykk som kan få en slange til å ryke). Derfor må det ansees som helt bortkastet arbeid å stenge kranene. Jeg forutsetter at det er varmegrader og at slangene er av normal alder og forskriftsmessig festet.

 

Når båten går oppstår det både trykk/sug og viberasjoner.  Det er vel heller da man burde stenge dem   :cool:

 

Mange båter har eksosutslippet sitt i / under vannlinja. Hva mener Leifen om dette, montere på en lukkeventil i tilfelle slangen skulle sprekke?  :confused:

 

Jeg gir min støtte til de som har nevnt ordene "sunn fornuft", selv om andre mener at det er galskap.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Halloen igjen !!

 

Her e d delte meiningar om sikkeheten ombord , der alle gjørr d di sins sjøl e best, men EIN GONG T : FORSIKRING !!!!

 

Å te deg BEG : Montering av eksos i sjøkant / under sjø : Alle båtane eg har hatt med lignande oplegg har det vore heilstøpt plast elle rustfri heilsveist svanehals montert på innsiå , deritte slange frem til manifoil !!! Krav fra forsikring !!!!

 

 

Mvh

 

Leifen :confused:

Link to post
Share on other sites

Halloen igjen !!

 

Her e d delte meiningar om sikkeheten ombord , der alle gjørr d di sins sjøl e best, men EIN GONG T : FORSIKRING !!!!

 

Å te deg BEG : Montering av eksos i sjøkant / under sjø : Alle båtane eg har hatt med lignande oplegg har det vore heilstøpt plast elle rustfri heilsveist svanehals montert på innsiå , deritte slange frem til manifoil !!! Krav fra forsikring !!!!

 

 

Mvh

 

Leifen :confused:

Jeg har nå hatt et par båter hvor nevnte svanehals ikke var til stede, slik du beskriver. Er ikke uenig i at opplegget burde vært slik. I mine forsikringsvilkår står ikke noe krav til slikt.

 

Jeg er enig med deg at ventilene må lukkes, om forsikrings-selskapet forlanger det i sine vilkår. Men nødvendigheten ut i fra et sikkerhetsperspektiv har jeg virkelig vanskelig for å fatte.

Hverken mitt nåværende eller forrige selskap (2 store norske) har krav til stenging av kraner, annet enn om vinteren.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå er pollen avsluttet og jeg prøver med en liten oppsummering. Hovedavstemmingen (selve pollen) kan dere jo selv se, men de andre svarene har jeg forsøkt å plassere i de samme alternativene:

[table]

[/table]

 

Skal jeg forsøke med en konklusjon ?

- 3/4 av båtene i havna har kranene åpne.

- Vi er mere redd for at strømmen forsvinner enn at båten synker. (Dette har vel noe med sannsynlighets vurdering å gjøre)

- Jeg er nok mer pysete / forsiktig / fornuftig (stryk det som ikke passer) enn de fleste.

 

Gerhard

 

PS: Tabellfunskonen er nok ikke det beste med denne forum SW'en.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...