Jump to content

Disse forbanna batteriene...


henboe

Recommended Posts

Hadde litt lite strøm på startbatteriet ved sjøutsetting, og la det stå til lading et døgn... og det hjalp ikkeno... sikkert defekt...så jeg kjøpte et nytt 180 amp batteri hos biltema idag, som jeg monterte i kveld... da jeg skulle vri om starteren, gikk den veeeldig sakte rundt, og det bare "klikket" i starteren.. motoren er en V8 diesel...noen som tør tippe hvor mye amp den starteren trenger for å svive rundt? hørt om andre som trenger minimalt 120 amp for å få liv i starteren.... Og hvordan måler man hvor mye amp det er på et batteri??? er helt grønn på dette som dere kanskje ser....hehe

Mvh

Henboe

Link to post
Share on other sites

Ikke noe "strømguru" jeg heller, men:

 

Kan du ha et spenningsfall i noen dårlige/irrede brytere??

 

Jeg ble også forvirret med startproblemer i fjor, da fant jeg etterhvert ut at min hovedbryter hadde et spenningsfall på nesten 1 volt.

 

Her må Lars H. & Co melde seg!!

 

mvh

Barsk II :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ta løs og børst eller fil litt på alle kabelskoene slik at du har god kontakt på alle kablene.

Et lite lag med vaselin gjør seg her.

Åssen ser batteriskoa ut innvendig, belegg?

Kabelsko og batteri er nye idag... står til lading nå, så får håpe at allt fungerer i morgen... allt på starteren ser helt strøkent ut..
Link to post
Share on other sites

Dette høres like mye ut som et kabel eller startmotorbroblem som et batteriproblem. Du kan komme langt i feilsøking med et voltmeter. Mål først spenningen på batteripolene under startforsøk. Mål deretter spenningen på koblingsklemmene på startmotoren (koble voltmeteret direkte på bolten som kommer ut av startmotoren og ikke på kabelskoen) under startforsøk. Er spenningen på startmotoren vesentlig lavere enn batterispenningen er der nok dårlig kontakt en eller annen plass i kabler/koblinger.

 

Har du god spenning på startmotoren trenger den nok ettersyn. Vanligvis en eller flere av 3 feil:

  • Rusne og ødelagte børstefjærer
  • Utslitte børster
  • Tørre/slitte lager  
Det meste kan en fikse selv men det koster normalt ikke så mye å få et verksted til å gjøre en service heller.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Dette høres like mye ut som et kabel eller startmotorbroblem som et batteriproblem. Du kan komme langt i feilsøking med et voltmeter. Mål først spenningen på batteripolene under startforsøk. Mål deretter spenningen på koblingsklemmene på startmotoren (koble voltmeteret direkte på bolten som kommer ut av startmotoren og ikke på kabelskoen) under startforsøk. Er spenningen på startmotoren vesentlig lavere enn batterispenningen er der nok dårlig kontakt en eller annen plass i kabler/koblinger.

 

Har du god spenning på startmotoren trenger den nok ettersyn. Vanligvis en eller flere av 3 feil:

  • Rusne og ødelagte børstefjærer
  • Utslitte børster
  • Tørre/slitte lager  
Det meste kan en fikse selv men det koster normalt ikke så mye å få et verksted til å gjøre en service heller.
skal jeg ha ut den starteren, må jeg nok ta noen gymnastikktimer først..sitter meget utilgjengelig...uff og uff
Link to post
Share on other sites

Første betingelse er at du kjøper eller låner deg et voltmeter. Biltema selger multimetere for en slikk og ingenting.

 

Hvis du ikke aner om batteriet er fullt, flatt eller dødt, har du et problem.

Om ditt nye batteri er fullt eller tomt? Noen batterier et tørrladede og er i nesten toppform når de får syre på. Andre batterier er ferdig ladede og trenger gjerne litt topplading for å komme på topp. Ingen batterier leveres flate eller så godt som.  Og hvis ditt nye 180Ah batteri ikke klarer å dra rundt starteren i 10 plussgrader, har du nok andre problemer enn batteriproblemer. Mulig du kunne spart deg innkjøpet av et nytt batteri.

 

Du får begynne i batterienden og nøste deg fremover.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med slike problem er at det veldig ofte skyldes en eller annen dårlig kontakt.

 

Hos meg hadde f.eks kabelskoen inn på starteren rustet/ irret. Ikke alltid det ser så ille ut, men anbefaler å ta den av og pusse den ren. Dette har jeg opplevt flere ganger på diverse båter og biler.

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde lignende problem med min VP AQAD 31 A. Startmotoren gikk ikke rundt med strøm fra det 65 amp. startbatteriet. Heller ikke hjalp det med et 115 amp forbruksbatteri. Når startbatteriet og begge forbruksbatteriene (totalt ca. 300 amp.) så gikk starteren greit. Til slutt så var heller ikke det nok og starteren tok kvelden med en masse røyk. Etter overhaling så hold den nå i 1,5 år før innslaget tok kvelden. Har nå ny starter (Bosch) og den fungerer mye bedre en den forrige. Mere turtall og lettere kaldstart.

Link to post
Share on other sites

Hei. :lol:

Hvordan er det med fuktighet i motorrommet. I den forrige båten min hadde jeg det samme problemet med starteren, høy fuktighet i starteren gir overslag slik at den bruker mye mer strøm enn normalt men går sakte rundt :lol:. Samtidig tapper den batteriet på rekordtid når du prøver å starte :wink:. Måtte levere f..nskapet på Fredrikstad vikleverksted for overhaling. På et bilverksted sa de at det holdt med å legge den i stekeovnen til tørk.(100 gr.)  :lol:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Hallo,

Jag har haft startproblem på min motor och bytte startmotorn som jag trodde var problemet. Men ikke den nya startmotorn gick ikke runt den heller. Då kallade jag på en el-gubbe och shuntade en kabel från batteriet direkt till starten och se starten svivade. Det var oxid i kabelskon som var ansluten till batteridet. Startmotorn var en lärpeng.

Hans

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg vært i båten i kveld, og kikket over tingene, og det viser seg til at det nye batteriet jeg kjøpte, hadde såpass lite strøm, at det ikke var nok til å drive starteren rundt..men et døgn med lading gjorde underverker..starteren går mye raskere nå med det nye batteriet... men fikset også en jording fra batteriet til motoren som så litt "frynsete" ut...

Link to post
Share on other sites

Et stk 180Ah batteri leveres så flatt at det har problemer med å trekke rundt startmotoren.

 

De 3 store batteridødarene er strømmangel, vannmangel og varme.

Jo lenger tid med en eller flere av disse 3, jo raskere død.

 

Ditt batteri hadde strømmangel.

Kanskje stått lagret varmt også? Lenge?

Men nok vann hadde det?

 

Du fikk det kanskje til halv pris nå som levetiden kanskje er halvert?    :cheers:

 

Lotus

 

(prisen var en spøk, de andre tingene er ramme alvor)

Link to post
Share on other sites

Et stk 180Ah batteri leveres så flatt at det har problemer med å trekke rundt startmotoren.

 

De 3 store batteridødarene er strømmangel, vannmangel og varme.

Jo lenger tid med en eller flere av disse 3, jo raskere død.

 

Ditt batteri hadde strømmangel.

Kanskje stått lagret varmt også? Lenge?

Men nok vann hadde det?

 

Du fikk det kanskje til halv pris nå som levetiden kanskje er halvert?    :smiley:

 

Lotus

 

(prisen var en spøk, de andre tingene er ramme alvor)

Pruter ikke på biltema.. en foran meg i køen prøvde og prute på noen båtdeler på biltema fordi innpakningen så litt frynsete ut... jeg var flau på hans vegne

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...