Jump to content

Frakte seilbåt fra Sørlandet/Østlandet til Nordvestlandet?

S/Y Emma

Recommended Posts

Jeg skal til våren (april-mai) kjøpe min første seilbåt. Jeg planlegger jordomseiling om fire år, og skal kjøpe en båt som er mellom 28 og 32 fot.

Det første og største problemet mitt er at jeg ennå ikke har så veldig mye seilerfaring. De fleste aktuelle båtene som jeg vurderer kjøpe ligger på Sørlandet og Østlandet. For å seile de så langt, kreves det minst to uker fri, pluss ekstra mannskap. Det letteste er derfor å frakte de via landeveien eller om bord i en større skute.

Så: Hvordan får man en båt opp til tre meter bred fra Sør/Østlandet til Nordvestlandet på billigest måte? :confused:

Jeg kan betale opp mot 15.000 kroner for å få båten fraktet (den skal til Ørsta på Sunnmøre).

Hei du kan ringe Linco Frakt (Bodø) desse tok min båt fra Florø Til Ålesund prisen på det vart 9750 kr prat med ein som heiter Asbjørn (75507760) veldig hyggelige folk både på sjø og land. og eit anna pluss er at du slepp å lage krybbe kansje du må ha det på ein seilbåt det må du høre med dei om.Nord line krever det ..+ at dei var dobbelt så dyre. du kan også følge fraktebåten hvis du spør fint. Dei har høgtrykkspyler ombord og har du med deg ein presening kan du sikkert ha på bunnstoff på reisen det var ikkje eg klar over så eg fekk bare spyle den :-(

Dei heiste meg på sjø i opent farvann veldig kjapt og enkelt..

Inne på sida mi kan du se på bilder av reisa mi på linken Saga 27 AC http://home.online.no/~steinn/

mvh Frode fra Ørsta :seeya:

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

mini2.jpg

Takker for svar.

Slik jeg ser det er det to alternativer som er aktuelle:

Å frakte båten om bord på en større båt, eller å seile den hjem for egen maskin.

Begge alternativer blir egentlig like dyre, da jeg tydeligvis må ut med >10.000 kr eller ta meg fri to uker fra arbeidet.

Da blir spørsmålet: Er det mulig for en som bare har seilt to turer i en 17 fots båt å seile turen hjem sammen med en som ikke har seilerfaring, men lang erfaring med skipsfart og navigering?

Planen er å øve til jordomseiling de fire årene båten ligger i havna hjemme. Men så var det å få den dit da...

Hvilken båttype er det du tenker på?

Det er to båter jeg har i kikkerten i dag, selv om de er sannsynligvis ikke til salgs om fem måneder...

Alo 28, 115.000,-

Senorita Helmsmann 32 fot, 149.000,-

Jeg syns iallefall du har plukket ut 2 ganske forskjellige eksemplarer av båter som din " førstebåt ".

Den ene er vel en ganske tung, sedat turbåt, mens den andre er en ganske heftig skjærgårdskrysser.

Egentlig stikk i strid med hva JEG ville valgt til en sånn tur.

Du burde kjøpe Jokeren min. Mye er nytt, bla.a motoren :smiley:

Suzuki

No boat needed..

Enig med Suzuki, en slik skjergårdskrysser som senorita'en er nok ikke det du vil krysse Biscaya med, når det blåser 25 m/s. Når du velger å legge deg på båter i str +/- 30fot er det jo mange båter å velge mellom, kanskje denne er noe? M.h.p. pris er det flere ting å tenke på. For det første er det nok mulig å gjøre noen kupp på finn nå for tiden. Når folk er ivrige etter å selle kan man fort prute ned mange 10 tusenlapper. For det andre, når du skal seile på langtur er det en del utstyr som "må" være på plass. Vindror, skikkelige seil, en motor man kan stole på, skikkelig elektrisk opplegg, VHF, flåte, +++++ Om du kan få tak på en båt som er mer eller mindre ferdig utrustet for langtur vil du tjene mye på å kjøpe denne, selv om den er 50' dyrere enn et alternativ som er "ribbet"

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Bostrøm er en fin båt, men sammenlignet med " ekte " halvtonnere er den trang. Svært trang.

Vi vurderte B31 den gangen for 5 år siden, men syns det var verdt å få fatt i en med havtonnerskrog, som Comfort 30, Albin Ballad, Scampi mv.

Disse er i dag falt såvidt mye i pris, den gangen lå de på 200-240`i pris, idag får du en VELDIG fin en for rundt 150.

Disse har vesentlig mer plass, de seiler nok bedre, og har mer plass i cockpit.

Jeg tror,med vekt på tror, at jeg ville satset på NY langturutrustning. Da har du garantiene som trengs, samt et sted å henvende deg når ting ikke virker lengre.

Båtutstyr har falt såvidt i pris siste årene, relatert mot inntekt, at jeg tipper det er en like grei måte å gjøre det på.

Suzuki

No boat needed..

Hei igjen, og takk for nye svar!

Båẗ-budsjettet mitt ligger på rundt 100-150.000 kroner (pluss i underkant av ytterligere 100.000 til eventuelle oppgraderinger). Planen min er å betale ned/oppgradere/spare i fire år før avreise.

Senorita Helmsmann har jeg ingen kjennskap til, så det er bra dere sier ifra om at den ikke er dugandes til slike turer. Det virket som det var mye båt for pengene da jeg så den på finn.no.

Ang. Bostrøm 31 som jeg ser blir anbefalt her: denne har ikke vindu i skroget, og blir vel derfor mørk som en kjeller innvendig? Da er det vel bedre å kjøpe en MK II:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=14820901

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=14502722

Uansett ligger Alo 28 mitt hjerte nærmest på dette tidspunktet. Båten er liten og enkel, praktisk innredet og skal visstnok være solid i hardt vær. Alo 28 har også vært på langtur tidligere. Jordomseiler Erik Torjussen brukte Alo 28 på sin ferd helt til båten havarerte på tragisk vis ved kysten av Venezuela.

Den velholdte båten som ligger i Arendal har ligget til salgs siden august. Dersom den fremdeles ligger der i mars/april får den nok ny eier :)

Ellers er jo som nevnt i denne tråden Albin Vega et alternativ. Båten er i alle fall trygt profilert og uttestet til krevende turer (Berserk). Det ligger et par mistenkelig billige eksemplarer på finn.no.

Da jeg kjøpte den båten jeg har nå Bavaria 40AC lå den i Oslo. Seilte den hjem til Bodø på en uke. Jeg hadde med en kompis å ingen av oss hade noen seilerfaring før vi startet men før vi nådde Bodø fungerte det ganske greit og seile. Båtene har jo motor så om man ikke er noen seilekspert går det jo greit og komme seg fra et sted til et annet.

Da blir spørsmålet: Er det mulig for en som bare har seilt to turer i en 17 fots båt å seile turen hjem sammen med en som ikke har seilerfaring, men lang erfaring med skipsfart og navigering?

Det er ingen problem å seile eller kjøre hjem for motor med denne bakgrunnen. Ta tiden til hjelp og ha respekt for været så vil dette helt sikker gå veldig bra.

Men for min del forundrer det jo mere at du har bestemt deg for jordomseiling med så liten båt erfaring, sjansene for at du ikke vil trives i en seilbåt over lengre tid er jo så absolutt tilstede! Hva med å hive deg på som medseiler et stykke hos noen som allerede er på jordomseiling ? På denne måten vil du jo både få seilerfaring, samt finne ut om dette livet er noe som passer for deg. Mange langturseilere tar med seg "passasjerer" på deler av turen for et en relativt rimelig penge. Naturligvis kommer det flybilletter i tillegg men totalt sett burde ikke kostnaden bli så avskrekkene med en måned eller to på tur.

Lykke til uansett :sailing:

Det finnes mange båter i den størrelse-/prisklassen du er på jakt etter er på markedet. Det er ingen grunn til å forhaste seg. Hvis jeg var deg, så ville jeg brukt transportbudsjettet på kunnskap istedet. Meld deg på 6 dagers Ukekurs i seiling - trinn 1+2+3 hos f.eks. Norsk Seil- Navigasjonsskole. Disse kursene er utrolig lærerike, vil gi deg den nødvendige kunnskapen til å kunne føre en båt rundt kysten og vel så det, og gir også et internasjonalt anerkjent kompetansebevis som du kan bygge videre på. Ta selve kurset som en del av ferien - det blir garantert en av de beste ferieukene du har hatt. Siden du bor om bord under hele kurset så vil du også kunne danne deg en mye bedre oppfatning av hva du ønsker deg av en seilbåt.

Bundin er bátleysur maður

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...