Jump to content

Askeladden feilinformerer etter konkursen.


motor

Recommended Posts

– Litt verre vil det være dersom det oppstår en feil som skyldes Askeladden. Da har man mindre muligheter for å få hjelp – eksempelvis dersom det gjelder en støpefeil eller ren produksjonsfeil. Et krav må da fremmes ovenfor konkursboet, og hva det kan resultere i, vet vi ikke.

 

Dette er hva de sier etter konkursen,ref. reportasje Kastloss.

 

Dette er i utgangspunktet bare tull. Så lenge forhandleren du har handlet båt av, ikke er konkurs er det ham du skal reklamere ovenfor. Ansvaret for utbedring av alle slike feil påligger altså ham, uansett om fabrikken er konkurs.

Link to post
Ansvaret for utbedring av alle slike feil påligger altså ham, uansett om fabrikken er konkurs.

 

Men jeg tviler på om han gjør det gratis... Det er produsenten som utsteder garantier og betaler for reklamasjoner på sine produkter. Jeg er ingen jurist og skal ikke uttale meg med noen faglig tyngde, men jeg tviler på at produsentens ansvar automatisk overføres til forhandler ved en konkurs.

Link to post
At forhandlerleddet får refundert eller ikke sine reklamasjonsutgifter hos produsent er for kunden en lite intresang problemstilling.

 

Du skal nok ha god dokumentasjon på at det skyldes produksjonsfeil og ikke brukerfeil fremover, for hvis forhandleren ikke får noe kompensasjon fra fabrikken, går det rett på egen likviditet.

En forhandler kan nok være villig til å ta tvisten gjennom en rettsinstans eller to hvis det er større feil.

Link to post

Kunden trenger bare å forholde seg til der han har kjøpt båten (forhandler). Det eksisterer ikke noe kundeforhold mellom kunden og produsenten overhodet.

 

Du har kjøpt båt av forhandleren og reklamerer til han. Forhandleren har kjøpt båt av produsenten og reklamerer til han som selvfølgelig blir vanskelig om produsenten er konkurs. Det er for deg knakende likegyldig om forhandler for refundert sine utgifter ifm. garantireperasjon eller ikke.

Produsent kan gi garantier for produktet til sluttforbruker, men dette kommer i tilegg til kjøpsloven som uansett gjelder mellom selgeren (forhandler) og forbrukeren.

Men jeg tror helt klart goodwillen til å utbedre garantisaker kommer til å synke et par hakk hos endel av forhandlerene om produsenten er konkurs.

Skulle forhandleren nekte garantiansvar, vil jeg tro forbrukerrådet vil være svært interessert...

 

Går forhandleren konk, ville jeg vært mer bekymret, spessielt om det ikke stod en sterk og oppegående produsent bak som hedrer garantien (som f.eks Yamaha på motorsiden)...

 

Yamaha gir f.eks 3 års garanti på motoren. Går min forhandler konk, kan jeg kreve denne garantien utført hos en annen forhandler (slik som med bil). Går Yamaha konk, kan jeg bruke kjøpsloven mot min forhandler der jeg kjøpte motoren (slik som med båten).

 

Skulle både forhandler og produsent/ importør være konk, tror jeg det beste man kan gjøre er å håpe på at ting fungerer feilfritt :smash::yesnod:

Mvh. SAP

Link to post

Hvis jeg var forhandler, og du kom til meg med en Askeladden med delamminering i bunnen, skulle du fått jobbet som en helt for å få meg til å betale reperasjonskostnadene. Jeg ville ha stått hardnakket på at du hadde brukt båten i områder eller under værforhold den ikke er godkjent for iht CE-klasse og alle andre ting jeg kunne komme opp med.

 

Dette vil selvsagt avhenge av kundeforhold, hvor alvorlig/dyr skade osv, men med dagens situasjon hvor svært mange forhandlere slåss med ryggen mot veggen for å overleve de nærmeste to årene, vil ingen gi ved dørene. Det er realiteten er jeg redd.

 

Man skal heller ikke se bort fra at Askeladdens bostyrer vil slå en rekke forhandlere konkurs dersom de ikke gjør opp for seg i løpet av den neste måneden dersom båtene er solgt på lange kreditter, og ikke er basert på kommisjonssalg hvor boet kan hente båtene tilbake.

 

Hvis jeg har oppfattet saken riktig ligger det 200 båter på lager samt 300 usolgte ute hos forhandlere. Dvs 500 båter som boet i værste fall skal selge ut i markedet nå. På tide å ringe banken kanskje...

Link to post
Kan vel ikke utelukke at et slikt scenario kan oppstå i disse turbulente tider. :yesnod:

 

Nei, det kan nok langt fra utelukkes dessverre...

 

Sitter med en følelse av det vi har sett så langt bare er toppen av isfjellet...

Så mye båter som har blitt solgt de siste 10 år + alt som eksisterer fra tidligere gjør at markedet flommer over av båter som ikke blir solgt tross stupende priser. Det kombinert med økende miljø og co2 hysteri, økende drivstoffpriser og global finanskrise gjør at jeg tror det blir vanskelig å produsere og selge nye båter i noe særlig stort omfang med lønsomhet et godt stykke fremover.... :nonod:

Mvh. SAP

Link to post
Hvis jeg var forhandler, og du kom til meg med en Askeladden med delamminering i bunnen, skulle du fått jobbet som en helt for å få meg til å betale reperasjonskostnadene.

 

Da hadde du fått det du ba om :yesnod:

Forutsatt at skaden ikke var selvforskyldt ville jeg da koblet inn fagfolk, advokat og rettsapparat for å tvinge deg til å ta ansvar.

Med forutsetningen over ville du da bli tvunget til utbedre båten, kastet bort mye tid og enda mere penger på dine og mine utgifter til fagfolk, advokat og saksomkostninger...

 

Og for å være helt ærlig hadde jeg faktisk nytet prossessen av prinsippielle årsaker om jeg møtte en forhandler med slik holdning :smash:

Mvh. SAP

Link to post
Da hadde du fått det du ba om :yesnod:

Forutsatt at skaden ikke var selvforskyldt

 

Jeg ville mene at du har brukt båten på en uforsvarlig måte. Men OK, gi meg komplett logg/trace over hvor du har brukt båten slik at vi kan se at du ikke har vært i farvann båten ikke er godkjent for, ref CE klasse A,B,C osv samt tidspunkt slik at jeg kan sjekke dette opp mot værmeldingen og bølgevarsel.

Klarer du ikke å dokumentere at du bare har brukt den innaskjærs i smul sjø... så synd da.. :wink:

 

Bevise at det er kundens feil.. beviset ligger i bunn av båten hvor støpen er delaminert. Jeg vil påsta det er på grunn av ekstrem punktbelastning/belastning som følge av høy sjø eller dårlig rutiner rundt transport/lagring etter at kunden fikk båten.

Link to post
Jeg ville mene at du har brukt båten på en uforsvarlig måte. Men OK, gi meg komplett logg/trace over hvor du har brukt båten slik at vi kan se at du ikke har vært i farvann båten ikke er godkjent for, ref CE klasse A,B,C osv samt tidspunkt slik at jeg kan sjekke dette opp mot værmeldingen og bølgevarsel.

 

Tror ikke forbrukerloven krever noe "komplett logg/trace" så det hadde du ikke fått om det ikke er lovpålagt. Forøvrig mener jeg bevisbyrden ville ligget hos deg uten at jeg er noen ekspert på området...

 

Uansett. En forhandler som hadde oppført seg på den måten du skisserer hadde jeg gjort mitt beste for å stikke kjepper i hjulene på av prinsippielle årsaker som nevnt over.

Hadde brukt godt med resurser og koblet inn fagfolk, advokat, forbrukerråd og presse og gjort mitt beste for at det blir en meget kostbar og svekkende sak for firmaet. Vel og merke om jeg hadde mitt 100% på det tørre, da :wink:

 

Men det aller beste er kanskje og velge forhandleren sin med omhu i disse dager.... Tror ikke det smarteste man gjør i disse dager er å være dri***ekk mot kundene sine om man vil overleve :nonod:

Mvh. SAP

Link to post

Ved salg av en båt har forhandleren allerede hanket inn sin provisjon. Denne omfatter som regel også dekning av førstegangs service i tillegg til mindre garantiarbeider. Blir det større garantiarbeider på flere båter (slik som noen Askvik båter), kan dette fort bli kroken på døra for forhandleren. Alternativet er da å slå seg konkurs, og da taper i hvert fall kjøperen sitt krav. I konkursbo er det som regel lite å hente uansett hvort sterkt kjøperens krav står.

Link to post

Det er vel som det sies, at man skal kontakte forhandler hvor båten er kjøpt , uannsett hvis det oppstår reklamasjonsproblemer. Det er vel hvis det er noe rent skrog, overbygg, plastarbeid, etc. andgående båten forhandleren kan eventuelt få "problem" med i forholdet til Askeladden. Der er jo tross alt mange underleverandører av diverse: motor og fjernkontroll, instrumentering,(Brunsvick,Norge) , kalesje/bøyler stoler, puter etc (Helly Hansen, Jens Sagen), vindskjermer, beslag ,div (leverandører).plastluker,hengsler,vindusviskere++?(Flak A/S ?). Nå vil det naturligvis være mere som kan gå i stykker jo større og dyrere båt det dreier seg om, men i alle fall for båter i fra 14-20 fot, som det er solgt desidert mest av, så tror jeg nok forhandler kan ordne nogenlunde greit opp for båteiere. Verre blir det hvis forhandler også ryker, da blir det jo et større problem?

Link to post

Er det noen som kjenner til regelverket når det gjelder forhandlere som har båter på lager som ikke er betalt?

 

Jobbet selv med disse båtene for endel år tilbake, og vanligvis ble aldri båtene betalt før de var solgt. Det er garantert mange forhandlere der ute som har båter på lager som de ikke får solgt. Kan kreditorene nå komme og forlange oppgjør for disse båtene umiddelbart? Isåfall blir det MANGE forhandlere som også går på dunken ila kort tid. Noen som vet hvordan regelverket er?

 

Ellers har jeg lyst til å legge til at Askeladden har levert båter av svært høy kvalitet sammenliknet med de fleste på markedet. Synes det er mange som prater litt for mye dritt om disse båtene. Det er naturlig at vi får høre om forskjellige type reklamasjonssaker fra en leverandør som har levert så mange båter, men i de fleste tilfellen er det faktisk forhandleren som gjør for dårlig arbeide ifm utbedring av reklamasjoner slik at kunden blir skadelidende. Da jeg jobbet med disse båtene så forhandlet vi 9 store båtmerker i Norge, og leverte omlag 150 båter i året, og det var faktisk svært sjeldent at det dukket opp alvorlige reklamasjoner på Askeladden. Jeg husker faktisk bare en båt som det var endel tull med, men det var en av de første modellene av commuter, og det ble utbedret svært fort av fabrikken. Dessuten ble det merkbar bedre kvalitet på commuterne som kom rett etter. Til tross for at vi solgte ca. 30% Askeladden, så var det de andre merkene som gjorde det til et helvete å være ettermarkedsansvarlig.

 

Jeg synes denne konkursen er veldig trist, og håper vi ser mer til folka bak Askeladden igjen på et senere tidspunkt, for de har mange flinke folk. Jeg tror problemen den siste tiden skyldes en enorm investering ifm oppgradering/utbygging av produksjonshall. Denne var dyr og kom i drift litt for sent. Jeg tror den investeringen hadde vært avgjørende for om de kunne fortsette driften eller ikke.

Link to post

Det er vel snakk om begrepet kommisjons-salg når båtene ikke blir betalt av forhandler før de er solgt. Det er vanlig for mange forhandlere å ha båtene i "kommisjon". Dette fordi en liten forhandler ofte ikke har kapital til å sitte på et større lager selv. Produsentene ønsker å få flest mulig båter ut til forhandlerne fordi dette virker salgsfremmende,

 

Jeg tror nok at svært mange av de båter som butikkene i dag har i sine lokaler er å betrakte som produsentens eiendel inntill de blir solgt av forhandler. Konkursboet til Askeladden vil nok ta grep for å sikre disse verdiene.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...