Jump to content

Hva er den beste 40fots turbåt (seil)

Enzo

Recommended Posts

:sailing: Flere som er inne på 40.7 Jeg har ikke vært borti båt som har vært så fin kombi båt noen gang, og med begge benkene på plass( kan tas bort) så er slett ikke cokpiten skremmende stor. Ellers ville jeg nok ta en liten titt innom Hanse 400, og når det gjelder komfort ombord, være seg i cokpit, eller nede er det ingen som kommer opp mot Oceanis 40. Enormt med båt til 1,5 mill. Men Hanse er raskere.
  baatsman skrev:
https://baatplassen.no/i/baatdb.pl?db=defau...;view_records=1

Dette er grunnen til att jeg skrev som jeg gjorde

Glimrende avsløring, Baatsmann :lol: Jeg har jo observert at HR-en er solgt, Enzo, men jeg trodde du fortsatt var på leting. Jeg så heller ikke bort fra at du kom til å gå for den brukte X-37 som X-importøren skal selge. Gratulerer med flott båt, forresten :yesnod: Med den kommer du til å seile fra mye annet.

En båt jeg så vidt har sett litt på, er Linjett 37. Den er ikke 40 fot, og jeg vet ikke prisen (men jeg tipper at den ligger litt under X-37 og SwedeStar 370, og da er vi vel ikke langt fra 2-mill-"grensen" du satte), men den virker relativt romslig til å være en 37-foter som også skal seile meget bra. Jeg synes den virker veldig fin.

Enzo, du varslet tidligere at du skulle "avsløre" hvorfor HR-en skulle selges allerede etter en sesong etter at den var solgt. Det er mulig at du allerede har forklart dette, men jeg har ikke fått det med meg.

Lykke til med ny båt!!!

Hilsen hos

:sailing: Flere som er inne på 40.7 Jeg har ikke vært borti båt som har vært så fin kombi båt noen gang, og med begge benkene på plass( kan tas bort) så er slett ikke cokpiten skremmende stor. Ellers ville jeg nok ta en liten titt innom Hanse 400, og når det gjelder komfort ombord, være seg i cokpit, eller nede er det ingen som kommer opp mot Oceanis 40. Enormt med båt til 1,5 mill. Men Hanse er raskere.

Hvorfor vi ikke lenger eier HR34 ja ,vel det ble som de andre gangene vi har byttet båt altså hadde vi egentlig ikke planer om båtbytte men så begynte vi å se oss litt om på finn.no og byttelysten tok overhånd igjen.

HRn er en utrolig båt og selv etter at vi bare har eid den kort tid så skjønner jeg nå grunnen til at det er en båt som koster noe mer enn de fleste andre båter i samme størrelse men saken er den av vi byttet oss ned i fart , vi byttet oss også ned i seilglede (min definisjon av ordet) fant jeg ut etter kort tid. Båten er veldig koselig å seile osv men den reagerer veldig lite på trim.

Jeg liker å prøve å lirke ut fart av båten jeg seiler uansett om det er tur midtfjords alene eller ved flere båter i samme retning , med HRn så har jeg opplevd den første sommeren noensinne i båt der jeg har sittet og sett på lus som henger rett ned men ikke orket å gjøre noe med det da fart osv ikke endrer seg nesten uansett hvordan jeg trimmer båten. (satt på spissen)

HR34 har ord på seg for å være en god seiler og det er den , den skal også være av de mer "sporty" HRene og det er den nok men det ble desverre feil for oss , jeg gleder meg som en unge til å håndtere en båt som gir ståpels igjen og det tror jeg denne 40.7en vil tilfredsstille selv om vi har sagt i årevis at 40fot det skal vi nå i hvertfall aldri ha men her er vi altså :smiley:

baatsman skrev:
Og HOS, hvordan står det til i leiren der, er det seiler på gang?

Tja, si det. Det står vel mellom litt større bolig, seilbåt eller ingen av delene. Jeg er fortsatt kjempeinteressert i båter og er innom baatplassen, finn.no osv flere ganger om dagen. I dagens markedssituasjon, der både boliger og (brukte) båter skal ytterligere ned i pris, har jeg imidlertid ingen hast. I tillegg merker vi tidspresset. Jobber fullt (og vel så det) begge to, og en rekke aktiviteter med (de tre) barna (er bl.a. fotballtrener for eldstemann på 9) og hytte på fjellet (er veldig glad i å gå på ski), så kniper det litt på tiden. Ettermiddagsturer i uken (høst og vår) blir det veldig lite av (pga mange aktiviteter og mye rush-trafikk til båtplassen), helgeturer kan vi få til litt av (men også de fylles raskt opp av andre ting). Det som står igjen da, er noen ukers sommerferie i båt, og det har vi hatt stor glede av, og det kommer jeg til å savne hvis det ikke blir båt til sommeren. Så vi får se.

Jeg er for øvrig imponert over hvor mye dere får brukt båten. Fra andre tråder her mener jeg å huske at også du er trener for (et av) barna, og at kamper og cuper der tar en del tid.

Hilsen hos

Takktakk allesammen , ja båtvalget denne gangen er i en helt annen sjanger enn den jeg leverer ifra meg nå , får håpe vi blir fornøyd nå , farten blir en helt annen men det betyr også at det er endel mer seil som skal håndteres , har aldri hatt så stor båt heller så det blir jo en nytt båtliv etter at de 3 siste båtene var 6fot kortere.

Men la nå ikke tråden bli en 40.7 tråd , turbåt og 40fot var tema

Enzo, gratulerer med nok en ny båt! Hvor langt skal du på tur?

Det er mulig grensen på 2 mill blir brutt, men jeg er svak for konseptet til RM 1200:

Lett båt (som 40.7), stort innvendig volum, mye seil (nesten som 40.7), to kjøler, kan stå på kjøl/ror, hardværsfokk på indre forstag, ikke en AWB, rorkult, sjøkøyer, lyst interiør, kan leveres med vanntette kollisjonsskott, tøff!

Seilte best av cruiserne i testen av 40 fotere i seilas.no i fjor.

1200_048.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...