Sun Flyer Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Tren litt på spinnakerjibbing med doble skjøter og på å skifte forseil før dere drar på regatta. Det kan lønne seg. Tror vi reparerte seil for 15000,- første halvåret med 40-foteren.... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
baatsman Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Tren litt på spinnakerjibbing med doble skjøter og på å skifte forseil før dere drar på regatta. Det kan lønne seg. Tror vi reparerte seil for 15000,- første halvåret med 40-foteren.... Litt avhengig av mannskap, men jeg ville heller sett på gennaker. Gennaker er mye tryggere med 2 ombord. Er båten ment seilt regatta med fullt mannskap, ok da er spinn-aker en god løsning. Sun Flyer du har glemt å gratulere Enzo med ny båt Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
baatsman Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Tren litt på spinnakerjibbing med doble skjøter og på å skifte forseil før dere drar på regatta. Det kan lønne seg. Tror vi reparerte seil for 15000,- første halvåret med 40-foteren.... Litt avhengig av mannskap, men jeg ville heller sett på gennaker. Gennaker er mye tryggere med 2 ombord. Er båten ment seilt regatta med fullt mannskap, ok da er spinn-aker en god løsning. Sun Flyer du har glemt å gratulere Enzo med ny båt, eller har dy begynt å ta ham som en konkurrent ennå. Gleder meg til å høre om erfaringene. En i havnen har en 36.7 og den har en max hastighet på 17 knop. En bekjent har en 47,7. Hans gamle 44.7 brakk han spinnaker-feste på i 22 knop. Så det er en fartsfyllt båt Enzo har skaffet seg. Det Sun Flyer har som jeg er glad i er 2 ratt. Dette for å komme helt ut på halsene. 1 stort ratt minsker bevegelse-mønstre ombord, men det er også det eneste jeg setter fingeren på Prøvde å redigere, men fikk feil . Derfor innlegget på nytt Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Enzo Svart 14.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Genaker er nok lettere å håndtere for meg og kona på tur det har du nok rett i men jeg tror ikke jeg skal kjøpe det i år , skal seile mest mulig med spinnaker for å trene på det , har ikke prøvd det med doble skjøter før og det skal jo lette jibbing og berging noe men det blir utrolig mye tau. SKal jeg kjøpe noe seil i år så blir det en 3er på rull til turbruk , tror den som følger med er noe sliten , resten av seilene er gode Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Jeg er ikke enig i at gennaker er så utrolig mye enklere enn spinnaker. Syns spinnakeren er enklere enn sitt rykte mens gennakeren er litt vanskeligere å trimme når man prøver å seile dypt. Men Enzo har vel ikke gennaker, så det er vel ikke en aktuell problemstilling? Jeg gratulerte Enzo pr IM i går, men jeg kan godt gjøre det her igjen hvis du syns det tar seg bedre ut. Grattis Enzo!!! Forøvrig er det bra at flere på forumet tør å kjøpe rask båt i stedet for å sverge til trege campingvogner. Det er fint med båter som er lagt for aktiv seiling. Tror Enzo bruker kortere tid på å få fart på 40,7'en en på en ren turbåt. Dette fordi man lærer fortere med en båt som reagerer på trim. Dessuten slipper han å skifte all løpende rigg og bygge nytt ror o.l. Det blir spennende å høre hvordan cockpiten fungerer på tur. Den er ihvertfall veldig fin til aktiv seiling. Jeg liker også to ratt, men det er ikke avgjørende for båtvalget. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Enzo Svart 14.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Har seilt en hel del med gennaker men mindre med spinnaker og spesielt ikke full gass med (kuling+) spinnaker så det blir spennende ja. 2 Ratt er jo smak og behag da , det blir åpnere i cocpit mens rorfølelsen kan lide litt på enkelte systemer , det er 160cm ratt på firsten og man kommer godt ut uten å få apearmer. Tror dette skal bli riktig så bra etterhvert , gleder meg. Men som altid med ny båt så er det noen personlige tilpasninger som skal til , håper på godt vær til uka for da skal jeg opp og montere lazyjacks , det må jeg nesten ha og så skal jeg modifisere reveopplegget til turstorseilet Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Den slitte rullefokka; er det en treer eller er den større? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Enzo Svart 14.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Det er en 3er Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Tur som betyr tur for deg [...] Ok, og førti føtter og to mill er rammen rundt det hele. Da velger jeg meg en Hanse 411, den utgaven som ble produsert i 2005. Med såpass budsjett får jeg vel oppgradert riggen med et kutterstag, handlet en ordentlig seilgarderobe, byttet ut noen instrumenter og gjort diverse andre tilpasninger. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Hva med en 42 fots 'one off' til 1.9 mill? Seiler sikkert bedre enn de fleste andre cruisere. Ingen AWB den heller... Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Da velger jeg meg en Hanse 411, den utgaven som ble produsert i 2005. Ahh. Hanse 411. Min favoritthanse som jeg glemte å nevte. Kjempebra båt. Bedre enn de nyeste fra den kanten. Hva med en 42 fots 'one off' til 1.9 mill? Seiler sikkert bedre enn de fleste andre cruisere. Ingen AWB den heller... Ja, denne har jeg sett på flere ganger. Men nordmenn er livredde for å stikke seg ut. Dessuten er de redde for å kjøpe båter som er mye brukt. Den kombinasjonen gjør det vanskelig å selge den båten her. De burde legge den ut for salg i frankrike. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sjøtummel Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Hva med en 42 fots 'one off' til 1.9 mill? Seiler sikkert bedre enn de fleste andre cruisere. Ingen AWB den heller... Spennende båt, men jeg er en smule skeptisk til hvordan doghouse er plassert. Med vinsjer i front av doghouse kan det bli ganske trangt. Når båten først skulle bygget såpass om ville jeg nok satset på å flytte doghouse litt fram på dekk og helst lage en navigatørplass i front. Samtidig ville jeg flyttet vinsjene akterover. Likevel, et såpass stort doghouse kunne kanskje vært noe i norsk klima? En annen ting er baugpropellen som er montert. Jeg er litt skeptisk til sånt. Ahh. Hanse 411. Min favoritthanse som jeg glemte å nevte. Kjempebra båt. Bedre enn de nyeste fra den kanten. Jepp, det er nesten trist. I 2005 hadde Hanse luket bort småfeil og leverte en veldig fin og praktisk 411. Så erstattet de 411 med 400 Når vi snakker om å glemme så kom jeg plutselig på at det nå og da dukker opp en brukt Luffe 4004 som ser ut til å prises rundt 2 mill. Det er mulig den er i smaleste laget for de fleste, men jeg ser det nesten som en fordel. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 16.November.2008 Link til dette innlegget Svart 16.November.2008 Enzo: Hvordan gikk henteturen? Godstemning? Registrerer at den norske jentebåten i ARC er en first 40,7. Så enkel at selv mor kan... http://www.seilmagasinet.no/id/30885 Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Enzo Svart 16.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2008 Henteturen var morsom , vi fikk endel vind rett i trynet med over 20ms i kastene men det bekreftet bare at det er stor forskjell på 34 og 40 fot når det blåser litt. at en båt akselerer i kastene og nesten ikke legger seg over det har jeg ikke opplevd i så stor grad før , den var forresten ikke vanskeligere å handle i havnemanøver enn 34 foterne jeg har hatt så det var jo positivt. Men jeg må ha lazyjacks det fant jeg fort ut Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 16.November.2008 Link til dette innlegget Svart 16.November.2008 Bilder Enzo, bilder Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
tool Svart 16.November.2008 Link til dette innlegget Svart 16.November.2008 Grattis med nye båten Enzo. Du får helt sikkert med deg noen fra 40.7 miljøet til å overføre sine erfaringer. Det er jo en båt som alle seilmakere kjenner, og har trimmeguider til. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 16.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2008 Bilder Enzo, bilder Har ikke tatt noen bilder enda men det må jeg vel få gjort noe med , ligger jo noen bilder i erfarings databasen inntil videre. Du får helt sikkert med deg noen fra 40.7 miljøet til å overføre sine erfaringer. Er meldt inn i 40.7 klubben og skal suge til meg det jeg kan derfra , har også avtale med en seilmaker om å være med meg å seile som kjenner disse båtene veldig godt så jeg har jo litt å hente der men jeg regner uansett med å bruke 2009 til å sortere ut dette selv , er ikke så god seiler at jeg tror jeg kommer til å hevde meg men det er jo læreprosessen som er morsom og det er det viktigste. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Turbåt bør etter mitt syn ha to styreposisjoner, hvorav den ene er innomhos... Det er kaldt i Norge i perioden fra oktober/nvember og ut mars/april måned... som utgjør halve båtsesongen. Synes at Otto R er den den eneste som er på rett vei med tanke på båt... men den han linker til koster nok noe mere enn budsjett som er på to mill.. Det finnes dog en del DS båter som passer inn i budsjettet... Alternativt kunne jo vært en Bavaria 42, og heller brukt den siste millionen til å kose seg ombord med god mat og drikke, nyte livet i gjestehavner, ta seg råd til middag og/eller lunsj med drikke på restauranter slik at fruen også kan nyte litt fritid på turen... la ungene få hver sin liten seiljolle og/eller en liten vanlig jolle... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sun Flyer Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Turbåt bør etter mitt syn ha to styreposisjoner, hvorav den ene er innomhos... Det er kaldt i Norge i perioden fra oktober/nvember og ut mars/april måned... som utgjør halve båtsesongen. Hva er dette da? En kalesje? Hva er inni kalesjen? Et ratt? Hva blir det? En styreposisjon med vegger og tak? evt "innendørs styreposisjon"? Hvis man skal gjøre som motorbåtene/bavariaene/ds-båtene (gå med motor) så kan man gjøre det inne fra teltet. Det finnes dog en del DS båter som passer inn i budsjettet... Ikke hvis man forlanger at det skal være en performance cruiser i stedet for en motorseileraktig hytte på sjøen. Alternativt kunne jo vært en Bavaria 42, og heller brukt den siste millionen til å kose seg ombord med god mat og drikke, nyte livet i gjestehavner, ta seg råd til middag og/eller lunsj med drikke på restauranter slik at fruen også kan nyte litt fritid på turen... la ungene få hver sin liten seiljolle og/eller en liten vanlig jolle... En 40,7 er da ikke en dyrere båt enn en bav 42, så besparelsen din på en mill finnes vel ikke? Men jeg skjønner godtat du tror den er mye dyrere. Den er jo både penere og gir mere for pengene enn det du er vant med... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Servicemannen Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 ...den er jo både penere og gir mere for pengene enn det du er vant med... Nå er stor fare for en ny krig! Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Sydvesten Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Krig?? nei du... Tar meg ikke saerlig naer av Sun Flyer og hans hyggelige kommentarer til meg.... Vi er venner og vi kan selvsagt vaere uenig om baater og annet her paa forumet, men utover det saa er det ikke noen uoverstemmlser saa vidt jeg kjenner til.... En DS som seiler bra er CR380DS som kan leveres med samme spec som CR360 og da med samme lystall ("samme" skrog), men her er vi nok utenfor budsjettet paa to mill.. Men det er ikke sikkert at de laerde her paa forumet mener at CR360 regnes som aa seile bra... Naar det gjelder teltduk over skallen saa er jeg forhaapenligvis ferdig med dette kapitlet... verden har gaatt fremover og det burde vaere unoedvendig med teltduk over skallen naar man ligger i havn eller det 5 blaa utenfor en fin vinterdag. Det at dette er bra nok for noen er greit for meg, men noen stiller stoerre krav til komfort enn andre... Derfor er ikke jeg og Sun Flyer enig om dette, han vil ha teltduk over skallen mens jeg vil ha tak..,.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sjøtummel Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Dekksalong er oppskrytt. Vi klarer oss lenge med et hundehus. (Men hundehusbåten jeg er begeistret for koster noe mer enn 2 mill, selv om båten ikke er så mye større enn førti føtter.) Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Her er en båt til de som ønsker mer enn et hundehus http://www.shipcenter.dk/script/site/page.asp?artid=402 Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Dette er en bra turbåt i min drømmeverden: Lavezzi 40. I hvertfall når det gjelder bokvaliteter er det vanskelig å slå noe slikt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
NovaMalin Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Grattis med ny båt Enzo, bra skute! For å komme til saken: Elan 410. Greier vel å tyne den under to mill hvis man er litt edruelig med utstyret! Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.