Jump to content

Hva er den beste 40fots turbåt (seil)

Enzo

Recommended Posts

Gratulerer med ny båt Enzo!

First 40.7 - jeg kom på en historie jeg hørte fra en bekjent for noen år siden:

40.7 entyperegatta (tror det var en trimmeweekend med seilmakere eller noe sånt?) utenfor Son.

Beinhard konkurranse selvsagt. Blåste stikker og strå.

Så er det på en kryss med fullt stell oppe og 9 mann på ripa - skummet flyr og det er såvidt båten holder seg på beina. Da ryker manntauet (wiren) i lo, og alle 9 går i vannet med ett synkront plask.

Han som fortalte var nær nok til å se ansiktsuttrykket på skipperen - som da plutselig var alene ombord.....

S/Y Surprise

Inngangen til denne tråden "beste turbåt" vil nok alltid være i det blå - ofte er det beste det en har i øyeblikket og siden trådstarteren har en ny båt må en tro at det er den beste båten for han - for tiden. Gratulerer med ny båt. :flag:

Men prøver en å gå litt nærmere inn på temaet - og dersom en mener litt mer med "turbåt" en bare å seile mellom holmer og skjær i en sommermåned eller to - da er det kanskje mulig å prioritere noen egenskaper:

Noen av mine prioriteringer:

- Mulighet for å justere dybdegående.

- Lager/stueplass (vekta må ikke virke for mye inn på sjø og seilegenskaper)

- God vann og bunkerskapasitet

- God strømforsyning og kapasitet

- God motor (dvs ikke Volvo ;-)

- God ankerutrustning

- Best på slør, men også kryssevne i sterk vind

- Lett å håndtere i trange havner

Av de båtene som er nevnt her er det nok franske RM ? som kommer nærmest min "beste" turbåt.

Å diskutere lystall vil i alle fall ha lite for seg, da dette er en optimalisering av båtens seilegenskaper som på ingen måter lar seg forene med optimalisert turutrustning.

Inngangen til denne tråden "beste turbåt" vil nok alltid være i det blå - ofte er det beste det en har i øyeblikket og siden trådstarteren har en ny båt må en tro at det er den beste båten for han - for tiden. Gratulerer med ny båt. :flag:

Nå hadde ikke denne tråden opprinnelig noe med min båt å gjøre , liker bare å diskutere seilebåter og ble inspirert av en annen tråd. Takk for gratulasjonen og du har rett i det du insinierer , hadde jeg ment en annen båt var bedre for meg så hadde jeg kjøpt en annen så mitt valg sier seg selv men det er jo artig å se hva andre mener er egenskaper som vektlegges høyt.

Jeg valgte en båt som er i underkant av 40fot , den er ikke av de største båtene i klassen men vi er bare 2 og hadde oceaner av nok plass i forrige båt som var 6 fot mindre , dermed så var det andre egenskaper jeg personlig vektla ved valg av båt , for meg betyr trygghet og seilegenskaper enormt mye , men det jeg mener er trygghet og seilegenskaper kan være noe helt annet enn en annen mener de ordene betyr.

Hadde jeg skullet tenkt litt annerledes så hadde jeg kjøpt en RM1200 før det meste av andre båter på markedet men , for 6mnd siden så kunne jeg tenkt meg en Regina eller lignende men når man får tenkt seg litt om så endres kreiteriene for hva man egentlig vil ha og det er jo nettopp det en slik tråd som dette er fin å ha som referanse , se hva andre mener og kanskje få seg en vekker på ting man ikke hadde tenkt på

pettersand: Høres ut som du egentlig skal ha en katamaran? Eller hva med å sjekke engelske southerly? Senkekjøl ihvertfall. Men du sprenger budsjettet så det suser...:)

Jeg har ikke seilt katamaran, men til turbruk tror jeg må være svært bra båter så lenge en bare kan ligge på svai, for her blir det havneutgifter som svir. Da vil jeg foretrekke en med stikk-kjøl og brukbare seilegenskaper, for vanlige turkatamarener går mest for motor og med god grunn.

Jeg skjønner meg ikke på nye Southerly, bortsett fra senkejølen er det blitt en helt ordinær seilbåt til en ikke ordinær pris!

Jeg har ikke sjekket southerly ut i levende live (kun på bilder), men jeg syns det ser ut som de er på nivå med de svenske og danske dekkshusbåtene når det gjelder byggekvalitet. Men det er mulig jeg tar feil. Engelskmennene har ikke samme koblingen mellom regnskogtre og kvalitet som de nordiske merkene, så det er mulig de virker kjipere av den grunn?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...