Jump to content

VP MD7A fra '79 - hvor lenge varer den?


Smurph

Recommended Posts

Har en VP MD7A i Maxien, originalmotoren fra 1979. Saltvannskjølt. Den starter og går greit, men drikker olje som en full sjømann, bl.a. på grunn av inkontinens som gjør at kjølsvinet ser ut som nettop det. Dessuten soter den ned akterspeilet fælt og legger en hinne av svart sot og oljefilm bak båten. Jeg antar at oljen går sånn noenlunde likelig fordelt ut gjennom diverse pakninger og opp i sylinderen.

 

Jeg har snakket med et verksted om overhaling, men de anbefaler meg ganske klart å ikke en gang å åpne denne motoren.

 

Så spørsmålet mitt er - hvor lenge kan jeg regne med at denne motoren vil fortsette å gå? Jeg er forsåvidt klar for å bytte den ut med en Solé 17, men kona er ikke helt der ennå. Så det jeg vel egentlig mener er at jeg trenger noen skrekkhistorier som kan overbevise henne :yesnod:

 

Snakket forøvrig med Solé-importøren, Bolga Maritim, for noen dager siden. De nevnte at prisen kom til å øke med 7% fra nyttår pga valutakursen.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som om motoren din er godt på overtid allerede. Bytt motor mens den gamle ennå går, er mitt råd! Ting blir straks mer tungvint når den gir opp ånden for godt. Og det er nok uansett ikke lenge til ut fra din beskrivelse...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Sikkert ikke noe problem å reparere denne selv, men forutsetter at du har tid, anledning og ikke altfor "trenevet".

Skal du sette bort jobben til kr.1000/time er det nok smartest å kjøpe nytt og ferskvannskjølt.

Reparerer du selv bør du også bygge om til ferskvannskjøling.

 

Last ned "MD5 for dummies" og kjøp boka til Markussen.Les deg opp på motorrep. Lager du en prosjekttråd her vil du garantert få mye hjelp underveis. Det er nemlig slike tråder i Walter stil man liker her på Baatplassen.

Link to post
Share on other sites

Joa, seil er det og de er til for å brukes. Men å seile gjennom smale, strømsterke sund på her på Vestlandet er hverken å anbefale eller veldig realistisk, med mindre du har veldig god tid til å vente på at tidevann og vind skal samarbeide :smiley:

 

Når det gjelder å reparere selv, så er det vel ikke så mye å si på nevenyttigheten :blush: Tid og anledning er derimot mangelvare. Hvis/når jeg bytter så kan det godt være at jeg tar den inn i garasjen med tanke på å reparere og overhale den, men jeg har overhodet ingen forhåpninger om å bli ferdig med et slikt prosjekt før sesongen er i gang igjen :sad:

 

Dessuten, I'd rather go :sailing:

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...