Jump to content

Bytte av trelist rundt dekk på trebåt


HJ

Recommended Posts

Hei.

 

Vi har en Dorry32 som trenger å få byttet en ca. 4 cm. tykk list som går rundt hele skroget p.g.a. råte.

 

Klarer vi å "bøye" denne til selv ?

I så fall, hva er beste fremgangsmåte ?

 

Hva slags treverk er best å bruke ?

 

Noen tips til hvem i Oslo-området som evt. kan hjelpe oss med å få gjort dette ?

 

HJ

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvem det er i Oslo som kan fikse dette, men eik kan kjøpes på et sagbruk som ligger en plass som heter Adal, det er rett syd for Horten på kystveien før avkjøringen til Åsgårdstrand. For å komme rundt baug og hekk må listen varmes (f.eks. damp). Det er ganske lett å få til.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det er greit å bøye fenderlist, men du nevner at emnet er 4 cm.tykt. Bredden er viktigere da det har lett for å vri seg under bøying, jo bredere jo mer vridning uansett treslag.

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Snakker vi her om varming over lang tid, eller vil dette gå ganske fort. Holder det bare å fukte treverkt, eller må man også tilføre varme ?

HJ

Damping er snakk om noen få minutter, men væting er snakk om å legge det noen dager nedsenket i vann, slik at det blir virkelig gjennomvått.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har akkurat skiftet deler av teaklist. Det av ikke noe problem

å få bøyd denne til. Teaklista er ca. 4 x 3 cm. og avrundet.

Listen og ny vinduskarm fikk jeg laget etter mål av de gamle ødelagte

hos Kris og Kjell's Møbelsnekkeri i Bærum.

Flinke folk, de har også lagd en værdør til meg.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Holder på med dette jeg og om dagen.

 

Min fenderlist er av eik men det er stort sett det samme har jag hørt.

 

En metode som garantert virker er å steame den, kan gjøres meget enkelt ved å låne en slik stoooor kaffekjele og tre på et takrennenedløp over tuten, tett godt rundt med filler og la det skråne svakt oppover og gjerne med en fille som lokk/choke i enden.  da kan du steame hele lengden på en gang.

 

Ellers hørte jeg om et triks som etter sigende skulle virke bra; ta en fuktig fille og varm opp med varmluftspistol fortløpende ettervært som du jobber det fremover... har ikke prøvd, men tenkte jeg skulle prøve dette om none dager....

 

 

Lykke til

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...