HJ Startet 27.April.2004 Link til dette innlegget Startet 27.April.2004 Hei. Vi har en Dorry32 som trenger å få byttet en ca. 4 cm. tykk list som går rundt hele skroget p.g.a. råte. Klarer vi å "bøye" denne til selv ? I så fall, hva er beste fremgangsmåte ? Hva slags treverk er best å bruke ? Noen tips til hvem i Oslo-området som evt. kan hjelpe oss med å få gjort dette ? HJ Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.April.2004 Link til dette innlegget Svart 27.April.2004 Vet ikke hvem det er i Oslo som kan fikse dette, men eik kan kjøpes på et sagbruk som ligger en plass som heter Adal, det er rett syd for Horten på kystveien før avkjøringen til Åsgårdstrand. For å komme rundt baug og hekk må listen varmes (f.eks. damp). Det er ganske lett å få til. Sitér dette innlegget Link to post
HJ Svart 27.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2004 Snakker vi her om varming over lang tid, eller vil dette gå ganske fort. Holder det bare å fukte treverkt, eller må man også tilføre varme ? HJ Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 27.April.2004 Link til dette innlegget Svart 27.April.2004 Jeg har hørt at det holder å fukte treverket godt. Da skal det visst nok bli så mykt at du klarer å sette det på rundt hele skroget. Lykke til Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
heira Svart 27.April.2004 Link til dette innlegget Svart 27.April.2004 Hei. Det er greit å bøye fenderlist, men du nevner at emnet er 4 cm.tykt. Bredden er viktigere da det har lett for å vri seg under bøying, jo bredere jo mer vridning uansett treslag. Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
Poseidon Svart 27.April.2004 Link til dette innlegget Svart 27.April.2004 Snakker vi her om varming over lang tid, eller vil dette gå ganske fort. Holder det bare å fukte treverkt, eller må man også tilføre varme ? HJ Damping er snakk om noen få minutter, men væting er snakk om å legge det noen dager nedsenket i vann, slik at det blir virkelig gjennomvått. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
giver Svart 27.April.2004 Link til dette innlegget Svart 27.April.2004 Hei Jeg har akkurat skiftet deler av teaklist. Det av ikke noe problem å få bøyd denne til. Teaklista er ca. 4 x 3 cm. og avrundet. Listen og ny vinduskarm fikk jeg laget etter mål av de gamle ødelagte hos Kris og Kjell's Møbelsnekkeri i Bærum. Flinke folk, de har også lagd en værdør til meg. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 27.April.2004 Link til dette innlegget Svart 27.April.2004 Holder på med dette jeg og om dagen. Min fenderlist er av eik men det er stort sett det samme har jag hørt. En metode som garantert virker er å steame den, kan gjøres meget enkelt ved å låne en slik stoooor kaffekjele og tre på et takrennenedløp over tuten, tett godt rundt med filler og la det skråne svakt oppover og gjerne med en fille som lokk/choke i enden. da kan du steame hele lengden på en gang. Ellers hørte jeg om et triks som etter sigende skulle virke bra; ta en fuktig fille og varm opp med varmluftspistol fortløpende ettervært som du jobber det fremover... har ikke prøvd, men tenkte jeg skulle prøve dette om none dager.... Lykke til Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.