Bonus Posted November 15, 2008 Share Posted November 15, 2008 Vår båt (Windy 33 Scirocco) er utstyrt med skilletrafo (Mastervolt). Vi har stereoanlegg med radio og stasjonær VHF ombord. Intet lokalt jordplan (plate under skroget) er montert. Vil en jordplate under skroget, koblet til radiojord og VHF jord påvirke/forbedre radiomottak (og sending)? NB: La ikke denne tråden bli en tråd for/imot jordplan eller skilletrafo ... Quote Link to post
Lotus Posted November 15, 2008 Share Posted November 15, 2008 Selvfølgelig vil den det. Det er derfor man monterer slike plater. Men hvorfor blander du inn skilletrafo? Det er da knekkende likegyldig for VHF og stereo at du har skilletrafo. Quote Link to post
Bonus Posted November 15, 2008 Author Share Posted November 15, 2008 Men hvorfor blander du inn skilletrafo? Det er da knekkende likegyldig for VHF og stereo at du har skilletrafo. Jeg vet (selvfølgelig ...) det Lotus. Jeg skrev det for å være knekkende sikker på å styre unna en landstrøm - skilletrafo - jordplan diskusjon. Jeg ber om unskyldning om det forulempet deg Lotus Spørsmålet var selvfølgelig for å vurdere om jeg skal montere en slik før båten skal på vannet neste år. Quote Link to post
Lars H. Posted November 15, 2008 Share Posted November 15, 2008 Hei. Merket ingen bedring for VHF og FM radio ved montering av jordplate for mange år siden, men på langbølge- og mellombølge-radio ble det markert bedring. Og for ikke å snakke om mottak av DGPS (som også sender på langbølge). Her fikk jeg inn Skagen DGPS senderen langt inn i Oslofjorden i hjemmehavnen Son med signaljord til jordplate, mens jeg uten måtte ned mot Hvaler for å få den inn. Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Sagaforumet Webkameraer i gjestehavner Sverige https://trudelutt.com/webcams/ Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bonus Posted November 15, 2008 Author Share Posted November 15, 2008 Merket ingen bedring for VHF og FM radio ved montering ... Takk Lars H, akkurat slik informasjon jeg er ute etter. Om man ikke merker forskjell for den radiobruk som idag er aktuell hos oss (VHF og FM), så er det vel ikke sikkert at jeg monterer det. Quote Link to post
roaldbj Posted November 15, 2008 Share Posted November 15, 2008 Jeg har dårlige FM mottagerforhold i havna. Jeg prøvde i fjor sommer å koble jordtilslutningen på radioen direkte til ei Dynaplate under båten. Jeg fikk ingen hørbar effekt av dette. Quote Link to post
Lars H. Posted November 15, 2008 Share Posted November 15, 2008 Selv om jeg ikke merket bedring hos meg på VHF og FM, betyr jo ikke det at det ikke kunne forbedre forholdene hos deg. Stort sett alt radioutstyr "får det bedre" med signaljord koblet til jordplan. Skal du senere montere f.eks. AIS mottaker eller værfax, kunne kanskje disse enhetene også få det bedre. Selv monterte jeg Dynaplate'n for mange år siden og har ikke sjekket hvordan den fungerer nå. Hadde jeg hatt båten på vannet nå, kunne jeg koblet fra og testet litt og gitt mer eksakt svar. Men det får vente til april. Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Sagaforumet Webkameraer i gjestehavner Sverige https://trudelutt.com/webcams/ Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Frøken Fryd Posted November 15, 2008 Share Posted November 15, 2008 Skjerming for støy er bra for andre ting enn dette, autopilot, radar, ekkolodd og så videre. De apparatene som er utstyrt med vingemutter på chassiset kan du med fordel jorde, med jord så menes en egen kabel til enten dynaplate eller motorblokk, kobles ikke til minus noe annet sted. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.