Jump to content

Vil lokal jordplate forbedre radioforhold i båten?

Bonus

Recommended Posts

Vår båt (Windy 33 Scirocco) er utstyrt med skilletrafo (Mastervolt). Vi har stereoanlegg med radio og stasjonær VHF ombord. Intet lokalt jordplan (plate under skroget) er montert.

Vil en jordplate under skroget, koblet til radiojord og VHF jord påvirke/forbedre radiomottak (og sending)?

NB: La ikke denne tråden bli en tråd for/imot jordplan eller skilletrafo ...

Men hvorfor blander du inn skilletrafo? Det er da knekkende likegyldig for VHF og stereo at du har skilletrafo.

Jeg vet (selvfølgelig ...) det Lotus. Jeg skrev det for å være knekkende sikker på å styre unna en landstrøm - skilletrafo - jordplan diskusjon.

Jeg ber om unskyldning om det forulempet deg Lotus :wflag:

Spørsmålet var selvfølgelig for å vurdere om jeg skal montere en slik før båten skal på vannet neste år.

Hei.

Merket ingen bedring for VHF og FM radio ved montering av jordplate for mange år siden, men på langbølge- og mellombølge-radio ble det markert bedring. Og for ikke å snakke om mottak av DGPS (som også sender på langbølge). Her fikk jeg inn Skagen DGPS senderen langt inn i Oslofjorden i hjemmehavnen Son med signaljord til jordplate, mens jeg uten måtte ned mot Hvaler for å få den inn.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Selv om jeg ikke merket bedring hos meg på VHF og FM, betyr jo ikke det at det ikke kunne forbedre forholdene hos deg. Stort sett alt radioutstyr "får det bedre" med signaljord koblet til jordplan. Skal du senere montere f.eks. AIS mottaker eller værfax, kunne kanskje disse enhetene også få det bedre.

Selv monterte jeg Dynaplate'n for mange år siden og har ikke sjekket hvordan den fungerer nå. Hadde jeg hatt båten på vannet nå, kunne jeg koblet fra og testet litt og gitt mer eksakt svar. Men det får vente til april.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...