paaland Startet 15.November.2008 Del på Facebook Startet 15.November.2008 Har en Rana 17HT (altså med hardtop). Nå er det vel ikke lenge til snøen så jeg må få bestemt med for hvordan den skal stå. Har kjøpt inn et såkalt A-stativ og presenning. Men er usikker på om jeg bør ta av kalsejen eller om den kan stå på under presenningen. Har jeg kalesjen på: + Holder snø og rein ute fra båten - Mulig kalesjen ikke har godt av og stå uten i kuldegrader? - Mulig slitasje der hvor presenningen kommer inntil kalesjen? Har jeg kalsejen av: + Kalesjen kan stå tørt og varmt i kjelleren - Fare for at snø og regn vil komme inn i selve båten. Er tømt for seter, puter og alt annet løst, men trelister m.m. vil være utsatt. Noen tanker? Hva er vanlig? Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 15.November.2008 Del på Facebook Svart 15.November.2008 Jeg står også ovenfor det samme, kalersje av eller på??? Noen som har erfaring der ute.. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Kodvaag Svart 15.November.2008 Del på Facebook Svart 15.November.2008 Jeg har kalesjen av, selv om jeg har to vinterkalesjer(brun og hvit), og en ny sommerkalesje(blå). Med kalesje på under presenninga dannes det en flat del som snøen kan legge seg på, og på hjørnene der hvor presenninga gnager inntil kalesjen (der hvor bøylene går) der går det hull i kalesjen. Så, kalesjeng skal av. Hadde jeg hatt en Rana 17 HT så hadde jeg tatt den inn i en av garasjene. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Bømlafjord Svart 15.November.2008 Del på Facebook Svart 15.November.2008 Min erfaring er at det er greit med kalesjen på, men da må det vere god lufting mellom kalesje og presenning. Det beste er uansett å ha to lag med presenning, da blir fuktigheten liggende mellom. Kalesjen er da like fin til våren, om ønskeligt kan også kalesjen da lett takes av for rensing og klargjøring før selve arbeidet med båten starter. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 15.November.2008 Del på Facebook Svart 15.November.2008 Min erfaring er at det er greit med kalesjen på, men da må det vere god lufting mellom kalesje og presenning. Dersom du bygger deg et "hus" med presenning på, så er jeg enig med deg. Dersom presenningen berører båten, er det best å ta kalesjen av. (edit: stavefeil) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
FredrikW Svart 15.November.2008 Del på Facebook Svart 15.November.2008 Hvis man har en stor nok presenning, så man får "sydd" den sammen i hver ende, så kommer det ikke mye snø inn. Da får man også akkurat passe lufting. Med kalesjen på blir det fort så tett at fuktigheten ikke er bra hverken for kalesjen selv, treverk eller elektronikk. Kalesjen blir også overraskende fort slitt der den har kontakt med blafrende presenning. Med de båtene dere har ville jeg satset på kun presenning. Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 15.November.2008 Del på Facebook Svart 15.November.2008 Takk for tilbakemedinger, da blir det kalersje av for min del. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
paaland Svart 15.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2008 Støtter meg til det samme. Kalesjen får overvintre i kjelleren. Hadde jeg hatt garasje så hadde jeg satt hele båten der, men det har jeg dessverre ikke. Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 15.November.2008 Del på Facebook Svart 15.November.2008 paaland, jeg har garage som båten har stått i 3 vintrer, men nå har jeg ett bil prosjekt som må ha den plassen Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Goran Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 Jeg tenkte å legge på en transportpressening, og pakke kalesjen ned i "garasjen" akter i båten (altså slå kalesjen ned på vanlig måte) Har hørt at kalesjen kan bli sprø og ødelagt av kulden, men blir den også det når den ikke er i direkte berøring med snø etc? Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
ray Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 Da er båten flyttet ut og pakket inn uten kalersje. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
FredrikW Svart 17.November.2008 Del på Facebook Svart 17.November.2008 Jeg tenkte å legge på en transportpressening, og pakke kalesjen ned i "garasjen" akter i båten (altså slå kalesjen ned på vanlig måte) Har hørt at kalesjen kan bli sprø og ødelagt av kulden, men blir den også det når den ikke er i direkte berøring med snø etc? En moderne kalesje skal tåle minusgrader uten problemer. Stiv blir den jo når det er kaldt, men mange bruker kalesjebåter året rundt uten at det er noe problem. Hvis kalesjen har mørk farge tiner den også ganske fort når sola står på. Jeg ville ikke pakket kalesjen i kalesjegarasjen hvis båten skal stå utendørs. Ved temperatursvingninger blir det fort fuktigere enn man skulle tro at var mulig, og ligger da kalesjen tett sammenpakket med dårlig luftsirkulasjon er faren for jordslag stor. Så ta den av og legg den tørt innomhus. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 17.November.2008 Del på Facebook Svart 17.November.2008 vær i alle fall forsiktig med å brette vinduene i kalesjen når det er kaldt. Det var litt for kaldt når jeg skulle brette ned min egen i år - og da gikk det selvfølgelig hull i plast-vinduet i en brett Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 21.November.2008 Del på Facebook Svart 21.November.2008 Det nytter ikke å gardere seg helt , meteoritter og sprengnigsarbeder kan og være ødeleggende slik som her på bildet , så kallesje er alt for dårlig til bruk for vinterlagring i Trøndelag. Båten nedi venstre hjørne på bildet ble totalvrak / pinsebål i ettermiddag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.