Moses Startet 15.November.2008 Link til dette innlegget Startet 15.November.2008 Noen som vet hvor mye man kan frese av toppen før det blir for mye? Måtte plane av 0.50mm for å få den fin. Det gjelder en Yamaha 9,9 (15) 1987mod. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Dette er vel en 2takter? Viktig og ikke minske forbrenningskammeret, Mulig det er tykkere toppakning og få kjøpt Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Moses Svart 15.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 2-takter ja. Forbrenningskammeret blir jo litt mindre, og motoren vil vel få litt større kompresjon, men aner ikke hvor mye som er for mye... Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Blir ca 0.028 cm³ mindre pr sylinder, tror ikke det er noe å bry seg om. MEN du kan montere den GAMLE pakningen for å måle kompen for så å sammenligne den med en urørt motor, men tror ikke det utgjør så mye. Det viktigste er at du fremdeles har nok klaring imellom stempel og topp OG plugg. Bruk ny pakning når du tar den endelige monteringen....hvis motoren er i ellers god stand har du kanskje en 9,95 hk nå Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Draco24styling Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 i mine 2 takt dager "yamaha ls2 " Var det mye prøving og feiling på dette feltet. Og lærte fort at planede topper ikke fungerte noe særlig, "dårlig bunndrag" Hvis du skaffer deg en rep håndbok, står det muligens hva som er akseptabelt, Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
håpløs Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 0,5mm går sikkert bra. Gjør ikke noe å plane såpass. Sjekk bare klaringen mellom topp og stempel etterpå. Monter toppen med den gammle topppakningen, få tak i loddetinn som er 2mm tykt eller tykkere. før loddetinnet inn i tennplugg hullet og snurr motor rundt. Mål så tykkelsen på loddetinnet med et skyvelær. loddetinnet bør være 0,8 til 1mm klaring på de trangeste plassene i kammeret. Slik at stempelet ikke slår oppi toppen. Så må du lime på loddetinn på en tennplugg og montere denne. snurr motoren forsiktig og sjekk at ikke stempelet tar oppi pluggen. denne må også ha 1mm klaring til stempel. Hvis disse tingene er på stell så er det bare tut og kjør da det er moderate kompresjonsforhold i en yamaha så merker du lite til høvlingen av toppen, du må nok ta 1mm før du merker noe, og da må du kanskje dyse om også før det skjer noe. Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.